printlogo


کد خبر: 174428تاریخ: 1396/2/2 00:00
آمریکا به عربستان بمب‌های هوشمند می‌فروشد
ترامپ ماه آینده در ریاض؟

رصد اخبار مربوط به سفرهای مقام‌های واشنگتن به کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس بویژه عربستان سعودی نشان می‌دهد اغلب این سفرها برای واشنگتن سودآور بوده و آمریکایی‌ها در هربار سفر به ریاض توانسته‌اند حجم قابل توجهی از تسلیحات را به آل‌سعود بفروشند. نکته قابل توجه درباره فروش تسلیحات به این رژیم‌های عربی آن است که مقام‌های آمریکایی برای قانع کردن مسؤولان کشورهای عربی برای خرید تسلیحات، شروع به فرافکنی درباره ایران کرده و اتهام‌های گسترده‌ای علیه ایران از جمله تلاش آن برای بی‌ثبات کردن منطقه، مطرح می‌کنند. در راستای همین رویکرد کاخ سفید، جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا که در روزهای گذشته به ریاض سفر کرده بود، چهارشنبه‌شب در دیدار با ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه سعودی ادعاهایی را علیه ایران مطرح کرده و عنوان داشت عربستان برای مقابله با تهدیدهای ایران نیازمند افزایش توان دفاعی خود بوده و آمریکا متعهد به افزایش توان نظامی عربستان است. جمیز ماتیس برای آنکه اشتهای سیری‌ناپذیر آل‌سعود به خرید سلاح را بیش از گذشته تحریک کند در دیدار خود با ملک سلمان از نقش مخرب ایران در یمن و منطقه بشدت انتقاد کرده و عنوان داشت جمهوری اسلامی ایران، جنگ‌افزار در اختیار نیروهای انصارالله یمن می‌گذارد و این نیروها از این جنگ‌افزارها علیه عربستان و نیروهای متحدش استفاده می‌کنند. این در حالی است که عربستان از نظر خرید اسلحه در میان کشورهای جهان، در جایگاه نخست قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین مشتریان سلاح‌های آمریکاست.  این کشور بیش از 2 سال است جنگ ظالمانه‌ای را علیه همسایه خود یمن آغاز کرده است. جنگی که بیشترین قربانیان آن را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و بیش از 80 درصد از زیرساخت‌های یمن در نتیجه آن نابود شده است. طبق این گزارش، همزمان با سفر ماتیس به عربستان، منابع رسانه‌ای گزارش دادند دولت آمریکا در حال بررسی فروش بمب‌های هدایت شونده دقیق به این کشور است. آمریکا برای کاستن از انتقادهای بین‌المللی به خاطر حمایت خود از عربستان در تجاوزگری علیه یمن، به‌زعم خود تلاش می‌کند تعهداتی از عربستان درباره غیرنظامیان در یمن بگیرد. در همین راستا، یک مسؤول آمریکایی به خبرگزاری رویترز گفت: «ما از سعودی‌ها می‌خواهیم تعهد خود در استفاده مناسب از این ابزارها را نشان دهند». وی ادعا کرد از جمله این ابزارها، سامانه‌های هدایت‌شونده به ارزش
390 میلیون دلار است که باعث می‌شود گلوله‌های غیرهدایت‌شونده را به مهمات هدایت‌شونده تبدیل کند که انتظار می‌رود دقت بیشتری در حمله به اهداف داشته باشد». ماه گذشته انتظار می‌رفت قرارداد فروش سلاح به عربستان اعلام شود اما با اعتراض سازمان‌های حقوق‌بشری و قانون‌گذاران آمریکایی روبه‌رو شد که اکثر آنها دموکرات بودند و همین امر نیز اوضاع را پیچیده کرد.
سفر ترامپ به ریاض
در همین حال، یک مسؤول بلندپایه در دولت آمریکا روز جمعه گفت احتمال دارد ترامپ ماه آینده به عربستان سفر کند. این مقام مسؤول که خواستار پنهان ماندن هویتش شد، گفت: «چنین دیداری مورد بررسی قرار گرفته است». ماه گذشته محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان با ترامپ در واشنگتن دیدار کرد. یکی از مشاوران بلندپایه دولت سعود این دیدار را نقطه تحولی تاریخی در روابط آمریکا و عربستان توصیف کرد. در پی توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران در سال 2015، روابط ریاض- واشنگتن به تیرگی گرایید.
سرنگونی بالگرد سعودی توسط امارات
هفته گذشته گزارش شد ارتش امارات با استفاده از سیستم دفاع هوایی
«پانتسیر- اس یک» یک فروند بالگرد عربستان سعودی را در یمن به اشتباه سرنگون کرد که در پی آن، تمام 12 سرنشین آن کشته شدند. ارسینی گریگوریف، رئیس مرکز تحقیقات سیاسی آسیا و آفریقا در این‌باره گفت: این اتفاق باعث جنگ میان 2 کشور نخواهد شد، زیرا حوادث مشابهی پیش‌تر در ائتلاف عربی در یمن رخ داده و اتفاقاتی از این دست کاملا تصادفی است و باعث به‌وجود آمدن مشکلات در روابط این کشورها نخواهد شد. به گفته این تحلیلگر روس، ممکن است عربستان که دارای سیستم دفاع ضد هوایی آمریکاست، دلیل این اتفاق را اشکال در سیستم پدافند ضد هوایی روسیه بداند و از آن انتقاد کند.


Page Generated in 0/0059 sec