printlogo


کد خبر: 174457تاریخ: 1396/2/2 00:00
سیف: از رکود خارج شده‌ایم!
ادامه سریال تعطیلی کارخانه‌ها

گروه اقتصادی: پس از تعطیلی پی‌درپی کارخانجات بزرگ به دنبال رکود عمیق حاکم بر اقتصاد، حالا کار به بنگاه‌ها و واحدهای کوچک تولیدی رسیده و این بنگاه‌ها یکی پس از دیگری از گردونه تولید خارج می‌شوند.
همزمان با تشدید مشکلات تولید در سال‌های اخیر یکی از کارخانجات قدیمی حوزه چرم مصنوعی هم با ۳۰۰ کارگر تعطیل شد. به گزارش تسنیم، «کارخانجات تولیدی تهران» که به‌عنوان یک واحد تولیدی قدیمی در حوزه کفپوش، ورق‌های صنعتی و چرم مصنوعی فعالیت می‌کرد به‌دلیل زیان‌ده بودن از یک سال و نیم گذشته تعطیل شده و در حال حاضر از 300 نیروی کاری این مجموعه فقط 15 نفر آن‌هم در دفتر این کارخانه حضور دارند. یکی از کارکنان این واحد تولیدی در گفت‌وگو با تسنیم با تایید این تعطیلی اعلام می‌کند این کارخانه از زمانی که در روند واگذاری‌ها قرار گرفت مدیرهای مختلفی را تجربه کرد و در یک سال گذشته به ‌دلیل زیان‌ده بودن دیگر نتوانست به فعالیت بپردازد. در حال حاضر بنا بر اذعان فعالان حوزه چرم مصنوعی این واحد فعالیتی در بازار ندارد و سایر تولیدکنندگان آن را به‌عنوان یک واحد تعطیل‌شده می‌شناسند.  خبرنگار تسنیم برای بررسی بیشتر وضعیت این واحد تولیدی تماس‌هایی را با دفتر کارخانه گرفته است که آنها اعلام می‌کنند یک سالی است کارخانه تعطیل شده است.
کارخانه قند کامیاب هم تعطیل شد
کارخانه قند کامیاب هم یکی از باسابقه‌ترین کارخانه‌های صنعت قند و شکر کشور است که در سال ۱۳۵۲ کار خود را آغاز کرد. به گزارش «نسیم‌آنلاین»، کارخانه قند کامیاب که در جاده نجف‌آباد- اصفهان قرار دارد، یکی از کارخانه‌های قدیمی صنعت قند و شکر کشور بوده که به دلیل مشکلات فراوان تعطیل شده و به گفته اعضای انجمن تصفیه‌کنندگان شکر، حدود 6 ماه پیش به طور رسمی ورشکستگی خود را اعلام کرده است. این کارخانه که در سال 1352 تأسیس شده است، حدود 200 تا 250 پرسنل داشته که با تعطیلی کارخانه از  کار بیکار شده‌اند. عضو انجمن تصفیه‌کنندگان شکر در این رابطه به «نسیم آنلاین» گفته است که کارخانه توسط بانک مصادره شده است و دیگر هیچ فعالیتی ندارد. وی افزود: این کارخانه بیش از 40 سال سابقه فعالیت داشته و یکی از باسابقه‌ترین کارخانه‌های این صنعت بوده است.
لامپ پارس شهاب در وضعیت بد اقتصادی!
گفتنی است کارشناسان معتقدند اوضاع بد اقتصادی و تشدید رکود اقتصادی در سال‌های اخیر، باعث تعطیلی و ورشکستگی اغلب بنگاه‌های اقتصادی کشور شده است.  به گزارش «نود اقتصادی»، شرکت لامپ پارس شهاب اعلام کرده به دلیل شرایط بازار و کاهش تقاضای لامپ کم‌مصرف در کشور، سود شرکت از پیش‌بینی نخستین خود، دست‌کم 32 درصد کاهش یافته است. شرکت لامپ پارس شهاب در سال 1348 راه‌اندازی شده که در زمینه تولید انواع لامپ و وسایل برقی فعال است. گفتنی است کارشناسان معتقدند اوضاع بد اقتصادی و تشدید رکود اقتصادی در سال‌های اخیر، باعث تعطیلی و ورشکستگی اغلب بنگاه‌های اقتصادی کشور شده است.
سیف: اقتصاد کشور با موفقیت از رکود خارج شده است!
با وجودی که طی چند سال اخیر خیلی از کارخانه‌های بزرگ و صاحبنام تولیدی همچنین بنگاه‌های کوچک به خاطر رکود حاکم بر اقتصاد تعطیل شده‌اند اما رئیس کل بانک مرکزی در کانال تلگرامی خود نوشته است که اقتصاد کشور با موفقیت از رکود خارج شده است. ولی‌الله سیف با اشاره به اینکه رشد نقدینگی در سال۹۵ به رقم 2/23 درصد رسید، تاکید کرده است کاهش آن نسبت به رقم مشابه سال قبل (۳۰ درصد) اطمینان‌خاطر بیشتری را درباره کنترل نرخ تورم به دست می‌دهد. در پیام تلگرامی سیف آمده است: «اقتصاد ایران در سال گذشته با موفقیت‌های قابل توجهی به لحاظ ثبات در بازار ارز، تداوم روند کاهشی نرخ تورم و دستیابی به نرخ تورم تک‌رقمی  و حصول همزمان رشد اقتصادی 2 رقمی در 9 ماهه سال 1395 همراه بوده که جملگی نشانه‌هایی امیدوارکننده از روند آتی تحولات اقتصاد ایران را به دست می‌دهند. از سوی دیگر و با وجود کاهش رشد نقدینگی، حجم تسهیلات پرداختی شبکه بانکی کشور در سال ١٣٩٥ به رقم ٥٤٨٣ هزار میلیارد ریال بالغ گردیده است.  مجموعه تحولات صورت گرفته در خصوص متغیرهای واقعی و اسمی اقتصاد در سال ١٣٩٥، این پیام امیدوارکننده را تداعی می‌کند که اقتصاد کشور با موفقیت از رکود خارج شده است».
وضعیت بنگاه‌های کوچک و زودبازده در ایران بسیار نگران‌کننده است
یک کارشناس اقتصادی گفت: متاسفانه در حال حاضر وضعیت بنگاه‌های کوچک و زودبازده ما طبق آمارهای متعددی که هست بسیار نگران‌کننده است و بیشتر از ۵۰ درصد این بنگاه‌ها با نصف ظرفیت کار می‌کنند و بقیه راکد هستند.  ابوذر شکری گفت: الگوهای مختلفی درباره توسعه صنعتی در دنیا وجود دارد.  اما مشکلی که در کشور ما وجود دارد، این است که الگوها را به صورت ناقص تقلید می‌کنیم.  از این رو وقتی بنگاه‌های کوچک و متوسط را در کشورهای اروپایی بررسی می‌کنید، می‌بینید این بنگاه‌ها تنها برای تولید خرد یا دریافت وام ایجاد نشده، بلکه این واحدها از تولید مواد غذایی تا پایان که فروش است، به صورت مستقل کار می‌کند. شکری عنوان کرد: بنابراین اگر کشور ما نیز بخواهد در زمینه بنگاه‌های زودبازده سرمایه‌گذاری کند، باید یک نگاه جامع به این مساله داشته باشد.  متاسفانه در حال حاضر وضعیت بنگاه‌های کوچک و زودبازده ما طبق آمارهای متعددی که هست بسیار نگران‌کننده است و بیشتر از 50 درصد این بنگاه‌ها با نصف ظرفیت کار می‌کنند و بقیه راکد هستند.  به عبارتی وضعیت نامطلوبی وجود دارد که اگر تصمیم مهمی برای سروسامان دادن به وضعیت آنها گرفته نشود، مطمئنا در آینده این بخش دچار دغدغه‌های بیشتری خواهد شد.


Page Generated in 0/0068 sec