printlogo


کد خبر: 174509تاریخ: 1396/2/3 00:00
وزیر صنعت:
تعطیلی واحدهای قدیمی طبیعی است!

گروه اقتصادی: وزیر صنعت که همواره با نظام بانکی بر سر اعطای تسهیلات درگیر بود در آستانه انتخابات در یک چرخش 180 درجه‌ای مدافع نظام بانکی شد اما نتوانست نگوید که تعطیلی واحدهای کهنه طبیعی است. به گزارش «وطن‌امروز»، محمدرضا نعمت‌زاده دیروز پس از پرسش سوالات متعدد خبرنگاران درباره تعطیلی برندها گفت: یک عده مدام خبر تعطیلی واحدهای تولیدی را اعلام می‌کنند درحالی که در ۱۰۰ هزار واحد تولیدی تعطیلی واحدهای کهنه و قدیمی طبیعی است. محمدرضا نعمت‌زاده در نشست خبری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: ما همیشه نسبت به کمبود نقدینگی و تسهیلات بانکی می‌نالیم اما با توجه به ظرفیت سیستم بانکی تسهیلات خوبی در اختیار بخش تولید قرار گرفته است. وی افزود: در 12 ماه سال گذشته 161 هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش صنعت و معدن پرداخت شده است که این میزان رشد 32 درصدی را نشان می‌دهد. در حوزه تجارت نیز 72 هزار میلیارد تومان تسهیلات با رشد 26 درصدی پرداخت شده است. وزیر صنعت تصریح کرد: البته تمام این پول‌ها منابع جدیدی نبوده است بلکه 50 تا 60 درصد آنها استمهال بدهی واحدهای تولیدی است. نعمت‌زاده در ادامه این نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم که پرسید «آقای وزیر! شما از پرداخت تسهیلات متعدد به صنایع کوچک و متوسط صحبت می‌کنید، اما وضعیت فعلی بخش صنعت نشان می‌دهد بسیاری از واحدهای کوچک و متوسط با مشکلات شدید مالی روبه‌رو و حتی مجبور به تعطیلی هستند. چرا وزارت صنعت در این 4 سال از برنامه‌های مختلفی برای حمایت از تولید صحبت می‌کند اما هر روز ما شاهد تعطیلی واحدهای مختلفی هستیم؟ به عنوان نمونه سال گذشته ارج مجبور به تعطیلی شد، قرار بود کارگروهی برای بررسی وضعیت این واحد تولیدی تشکیل شود اما هنوز نتیجه‌ای درباره آن اعلام نشده است. امسال نیز روند تعطیلی واحدهای تولیدی ادامه دارد و ما شاهد تعطیلی داروگر، روغن نباتی جهان و سایر واحدهای تولیدی هستیم. به صورت روشن برنامه شما برای این واحدها چیست؟»، گفت: انگار بعضی‌ها یک برنامه دارند که به استان‌های مختلف سفر کرده و واحدهایی را که 7 یا 8 سال پیش تعطیل شده بودند اعلام کرده و بگویند آنها اخیرا تعطیل شده‌اند. بعضی از آنها 7 سال است توقف تولید داشته‌اند. وی افزود: برخی از واحدهای تولیدی واگذار شده بودند به عنوان نمونه ارج به شرکت توسعه ملی واگذار شد و بانک نیز درصدد واگذاری آن است اما هر بار ارقام مختلفی ارائه می‌شود که کسی هنوز نمی‌تواند سهم آن را خریداری کند. وزیر صنعت با اشاره به اینکه بسیاری از این واحدهایی که به تعطیلی کشیده شده‌اند عمر 60-50 ساله دارند و برای تجهیز خود اقدامی را انجام نداده‌اند، تصریح کرد: به عنوان نمونه می‌گویند روغن نباتی جهان تعطیل شده است اما ما خط تولید را نشان می‌دهیم. این بی‌انصافی است که خبر دروغ می‌گویند. یک عده مدام خبر تعطیلی واحدهای تولیدی را اعلام می‌کنند در حالی که در 100 هزار واحد تولیدی تعطیلی واحدهای کهنه و قدیمی طبیعی است. نعمت‌زاده تأکید کرد: البته نصف این واحدهایی که خوابیده است برای دولت‌های قبل است نه اینکه برای دولت نهم یا دهم باشد بلکه از قبل نیز برخی واحدها مشکل داشتند، بنابراین تعطیلی یک امر طبیعی است. چرا نمی‌آیند این 5 هزار واحدی که مشکل آنها برطرف شده است را نشان دهند؟ اگر ارج در نوسازی اقدامات لازم را انجام می‌داد می‌توانست امروز صادرات و تولید خوبی داشته باشد.
صنایع کشور رکود ندارد
نعمت‌زاده درباره وضعیت رکود صنایع کشور گفت: در صنایع کشور رکود نیست زیرا در بخش صنعت کشور شاهد رشدی حدود 5 درصدی هستیم. چنانچه رشد در 2 فصل تداوم داشته باشد دیگر رکود به آن تعلق نمی‌گیرد. وی افزود: در سال 94 نیز با وجود اینکه رشد کمتری داشتیم و میزان رشد
8/4 درصد توسط مرکز آمار اعلام شد اما باز هم نشان از رکود نبود اما این عدم رکود به معنی آن نیست که صنایع ما مشکلات ندارد بلکه مشکلات آنها زیاد است. وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در برخی موارد سرمایه به صنعت می‌آید اما در برخی مواقع سرمایه‌ها از آن فرار می‌کنند. در سال‌های قبل سرمایه به سرعت به سمت مسکن هدایت می‌شد اما در سال قبل رشد منفی سرمایه‌گذاری متوقف شده اما هنوز میزان سرمایه‌گذاری‌ها کم است. وی با بیان اینکه در 5 تا 6 ماه اخیر اغلب واحدهای موجود درخواست توسعه داده‌اند، گفت: صنایعی که درخواست توسعه دارند از نظر ما از اولویت برخوردارند زیرا فردی که 20 سال است تولید می‌کند و تجربه زیادی دارد و اکنون می‌خواهد ظرفیت خود را 2 برابر کند، شرایط بهتری برای تولید خواهد داشت. وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نحوه اختصاص ارز برای واردات کالاهایی مانند مربا به کشور گفت: در این‌باره باید اذعان داشت که اطلاعات کم است. تعرفه سرفصل‌هایی دارد که زیر آن تعرفه‌های مختلف درج می‌شود. در آن سرفصل‌ها مربا قید شده است. وی افزود: در رابطه با رقمی که درباره واردات مربا اعلام شده باید در نظر داشت که تنها 8 درصد آن مربوط به خود مربا است و مابقی آن شامل مواد اولیه و واحد برای صنایع غذایی است که شامل پوره و پودر میوه‌های گرمسیری مانند انبه می‌شود که در داخل کشور تولید ندارد. نعمت‌زاده تاکید کرد: این کالاهایی که تحت عنوان مربا اعلام شده تنها بخش اندکی از آن مربوط به خود این محصول است و مابقی موارد شامل مواد مصرفی و واسط صنایع است.
هیأت‌های خارجی می‌خواستند ببینند در ایران چه خبر است
وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره ورود تعداد زیادی از هیات‌های خارجی به کشور و عدم نتیجه لازم گفت: در تفاهمنامه‌ها و ملاقات‌هایی که بعد از اجرای برجام صورت گرفت در ابتدا هیات‌های خارجی می‌خواستند ببینند در ایران چه خبر است و آیا می‌شود کار کرد یا خیر؟ وی افزود: بر این اساس بود که هیات‌های تجاری خارجی 100، 200 و حتی 400 نفره به ایران آمدند و طبیعی است که تفاهمنامه‌‌ای در ابتدای کار صورت نگیرد اما به‌تدریج اوضاع عوض شد.


Page Generated in 0/0055 sec