printlogo


کد خبر: 174524تاریخ: 1396/2/4 00:00
به رغم اصرارنمایندگان دولت برای پخش مناظرات انتخابات ریاست جمهوری به صورت‌ضبطی مناظرات زنده ماند
اعلام زمان مناظرات انتخاباتی

گروه سیاسی: پس از افزایش نارضایتی افکار عمومی و جریانات سیاسی نسبت به تصمیم کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری برای تغییر در شیوه پخش مناظرات انتخاباتی از زنده به ضبط‌شده- که گفته می‌شود به پیشنهاد عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور دولت روحانی بوده است- کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات عصر روز شنبه و پس از 2 روز از تصمیم قبلی، جلسه‌ای را با حضور نمایندگان نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کرد. اما به‌رغم تاکید نماینده کاندیداها و نماینده دولت در این جلسه بر پخش مناظره به صورت زنده، در جلسه شامگاه شنبه کمیسیون، نمایندگان دولت در اقدامی عجیب و قابل تامل برای دومین‌بار با پخش مناظرات به صورت زنده مخالفت کردند تا شائبه نگرانی دولت از حضور در مناظرات تقویت شود. اما پس از رای 3 تن از اعضای کمیسیون برای برگزاری زنده مناظرات، نمایندگان قوه مجریه نیز رای به پخش زنده مناظرات دادند. جدای از این موضوع، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری دیشب در صداوسیما حضور یافت تا مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تلویزیونی و مناظرات کاندیداها برگزار شود. آنگونه که گفته شده است، نخستین مناظره کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری، روز جمعه با حضور تمام کاندیداها برگزار خواهد شد. علاوه بر این از صبح دیروز
ضبط برنامه‌های تلویزیونی کاندیداها در صداوسیما آغاز شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه شنبه تشکیل جلسه داد تا برای دومین‌بار به بررسی وضعیت مناظرات انتخاباتی به صورت زنده یا ضبطی بپردازد. روز پنجشنبه کمیسیون با وجود مخالفت رئیس صداوسیما، رای به پخش مناظرات به صورت ضبطی داده بود. اما اعتراضات در نهایت باعث شد تا کمیسیون در چهارمین نشست خود، به این موضوع رسیدگی کند. پس از پایان جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور به تشریح مصوبات کمیسیون پرداخت. وی گفت: در جلسه گذشته این کمیسیون مطرح شد که مناظره‌های صداوسیما به صورت ضبط‌شده پخش شود. در آن جلسه دغدغه‌هایی مطرح شد که بسیار دقیق و کارشناسی بود و بر مبنای آن کمیسیون تصمیم گرفت مناظرات به صورت ضبط‌شده انجام شود. وی در ادامه افزود: اما با توجه به اینکه مطالبه ملت ایران و افکار عمومی این بود که کمیسیون در تصمیم خود بازنگری کند و این یک خواست عمومی و همچنین مطالبه نامزدهای انتخابات بود، جلسات کارشناسی برگزار شد تا ما بتوانیم راهکارهایی پیدا کنیم که این دغدغه‌ها را پوشش دهیم و روش‌هایی را به‌دست آوریم که دغدغه‌های مطرح‌شده در جلسه اول کمیسیون رفع شود. سخنگوی وزارت کشور همچنین تصریح کرد: خوشبختانه با بررسی‌هایی که توسط دوستان در دادستانی، صداوسیما و اعضای کمیسیون تبلیغات انتخابات انجام شد، سعی کردیم روش‌هایی پیش‌بینی کنیم که از آن دغدغه‌ها در برنامه‌های زنده پیشگیری شود. کمیسیون به صورت اجماعی مصوب کرد که مناظره‌های نامزدها به صورت زنده برگزار شود. سامانی همچنین خاطرنشان کرد: شرایط این مناظره‌ها نیز در دستورالعمل‌هایی که از سوی کمیسیون تبلیغات انتخابات تعیین می‌شود، مشخص خواهد شد. وی در پایان افزود: در جلسه همچنین درباره تخصیص امکانات سایر دستگاه‌های دولتی جز صداوسیما مثل نشریات و سایت‌های دولتی اینگونه مصوب شد که نامزدها بتوانند به صورت برابر از این امکانات استفاده کنند.
مخالفت نمایندگان دولت با پخش زنده مناظرات
پس از افزایش انتقادات به پخش ضبطی مناظرات، حسام‌الدین آشنا و وزیر کشور از مخالفت حسن روحانی با این تصمیم خبر دادند و حتی رحمانی‌فضلی گفت که حسن روحانی 2 بار شخصا با او تماس گرفته و نسبت به لغو پخش زنده مناظرات، گلایه و اعتراض کرده است. علاوه بر این حسام‌الدین آشنا، نماینده حسن روحانی در جلسه نمایندگان کاندیداها با کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری، خواهان برگزاری مناظرات به صورت زنده شد اما با این حال، هر 2 نماینده دولت در جلسه کمیسیون همان رأیی را دادند که در جلسه قبلی دادند اما پس از اصرار 3 عضو دیگر بر پخش زنده مناظرات، آنان به ناچار از این تصمیم حمایت کردند. خبر مخالفت نمایندگان دولت با پخش زنده مناظرات را خبرگزاری مهر داده است. این خبرگزاری نوشته است: «نشست کمیسیون تبلیغات ریاست جمهوری، شنبه شب با اجماع نظر اعضا مبنی بر برگزاری مناظره‌ها به شکل زنده در دفتر وزیر کشور برگزار شد. گفته می‌شود پخش زنده مناظره‌های انتخاباتی در حالی در کمیسیون تبلیغات به تصویب رسید که وزیر کشور و دبیر هیات اجرایی مرکزی انتخابات به عنوان نمایندگان دولت کماکان با این مساله مخالفت داشتند. در ادامه جلسه و با علنی شدن تغییر نظر 2 عضو دیگر که پیش‌تر به ضبط مناظره‌ها رای داده بودند، نمایندگان قوه مجریه هم از نظر خود برگشتند تا پخش زنده مناظره‌ها با اجماع اعضا به تصویب برسد».
روایت دادستان کل کشور از جلسه کمیسیون
حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور که یکی از اعضای کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری است، با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک به تشریح آخرین اقدامات کمیته بررسی تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری پرداخت. وی از برگزاری زنده مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری به دنبال تصمیم جدید کمیته بررسی تبلیغات انتخابات خبر داد و دلیل آن را پاسخ مثبت به درخواست افکار عمومی و کاندیداهای ریاست‌جمهوری اعلام کرد و گفت: در جلسه قبلی این کمیته بحث شد که خاطره خوبی از مناظره‌ها در اذهان شکل نگرفته و بعضا مطالب و برخوردها طوری بود که نوعی التهاب به وجود آورد؛ نگرانی‌ها این بود که خدای ناکرده در پخش زنده دوباره، مسائلی پیش‌ آید که اخلاق انتخاباتی مخدوش شود یا مغایر با شأن نظام باشد لذا با اکثریت آرا پخش مناظره‌ها به صورت برنامه ضبط‌شده تصویب شد. به گزارش روابط عمومی دادستانی کل کشور، منتظری ادامه داد: اما به دنبال این تصمیم افکار عمومی و کاندیداها به دنبال پخش زنده مناظره‌ها بودند و لذا در جلسه اخیر این کمیته پخش زنده مناظره‌ها تصویب شد.
وی با اشاره به اینکه البته دغدغه‌های مربوط به پخش زنده مناظره‌ها همچنان باقی است، گفت: با شناختی که از کاندیداها داریم می‌دانیم که شأن آنها اجل از این است که مشکلی پیش بیاید و امیدواریم این عزیزان در مناظره‌های پخش زنده که در واقع پاسخ مثبتی به خواسته مردم بود، شرایط یک مناظره خوب و اخلاقی را رعایت کنند و طرفداران آنها نیز خود را موظف به رعایت اخلاق کریمانه انتخاباتی بدانند.
منتظری با اشاره به اینکه همه افراد دارای تریبون، رسانه‌ها و طرفداران کاندیداها به اتفاق خود کاندیداها باید فضای مناسبی برای برگزاری یک انتخابات پرشور و در فضایی شاد و امیدوار را رقم بزنند، گفت: زمینه استفاده عادلانه و منصفانه از امکانات رسانه‌ای از جمله صداوسیما و خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها فراهم شده است.
زمانبندی پخش  مناظره‌های زنده تلویزیونی
عضو شورای نظارت بر صداوسیما از برگزاری نخستین مناظره زنده تلویزیونی 6 نامزد ریاست‌جمهوری در روز جمعه 8 اردیبهشت خبر داد. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با خبرگزاری صداوسیما گفت: زمان برگزاری و پخش این مناظره  بعدازظهر جمعه‌ خواهد بود. وی افزود: علاوه بر این مناظره، 2 مناظره زنده تلویزیونی دیگر نیز میان 6 نامزد ریاست‌جمهوری در هفته های آینده برگزار خواهد شد که درباره زمان پخش آن نیز تصمیم‌گیری می‌شود. قاضی‌زاده‌هاشمی تاکید کرد: میان نامزدهای ریاست‌جمهوری مناظره 2 نفره برگزار نمی‌شود و مناظره‌ها صرفا 6 نفره  خواهد بود. وی گفت: دیروز(یکشنبه) جلسه کمیسیون ویژه تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری در سازمان صداوسیما برگزار و در این جلسه جزئیات برگزاری مناظره زنده تلویزیونی میان نمایندگان نامزدها اعم از تعداد مناظره‌ها و زمان پخش آن بررسی ‌شد. عضو شورای نظارت بر صداوسیما افزود: پس از این جلسه اعضای کمیسیون به اتفاق در مراسم  قرعه‌کشی پخش برنامه‌های تبلیغاتی نامزدها  شرکت می‌کنند که به طور زنده از برخی  شبکه‌های سیما پخش می‌شود.  گفتنی است جدول پخش مناظره‌های زنده 6 کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری به این ترتیب است:
- جمعه 8 اردیبهشت، ساعت 16
- جمعه 15 اردیبهشت، ساعت 16
- جمعه 22 اردیبهشت، ساعت 16


Page Generated in 0/0248 sec