printlogo


کد خبر: 174541تاریخ: 1396/2/4 00:00
کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب کرد
حذف اعدام بر اساس میزان مواد مخدر!

اعدام بر اساس میزان مواد مخدر حذف شد. آن‌طور که مدیرکل حقوقی مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است بند «ت» ماده واحده قانون اصلاح مواد مخدر حذف شد. حذف این ماده واحده به این معناست که دیگر بر اساس میزان مواد مخدر کشف شده، حکم اعدام صادر نمی‌شود. به گزارش «وطن امروز»، بنابر اعلام حجت‌الاسلام جلیل محبی در جلسه روز گذشته کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی، بند«ت» ماده واحده قانون اصلاح قانون مواد مخدر ناظر بر میزان و مقادیر مواد مخدر موضوع مواد 4 و 8 قانون، حذف شد. به گفته مدیرکل حقوقی مجلس شورای اسلامی، به این ترتیب اعدام در این قانون صرفاً در موارد مسلحانه، تکرار جرم، سازمان‌یافته بودن و سوءاستفاده از مجانین و اطفال قابل اعمال است. بر اساس این گزارش، در ماده 4 قانون فعلی مبارزه با مواد مخدر برای تولید، ساخت، توزیع، فروش یا وارد کردن بیش از 5 کیلوگرم بنگ، چرس، تریاک، شیره، سوخته یا تفاله تریاک و بیش از 30 گرم هروئین، مرفین، کوکائین، و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین، اعدام در نظر گرفته شده است. در ماده 4 قانون مبارزه با مواد مخدر آمده است: هرکس بنگ، چرس، تریاک، شیره، سوخته یا تفاله تریاک را به هر نحوی به کشور وارد یا به هر طریقی صادر و ارسال کند یا مبادرت به تولید، ساخت، توزیع یا فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد با رعایت تناسب و با توجه به مقدار مواد مذکور به مجازات‌های زیر محکوم می‌شود:
1- تا 50 گرم، تا 4 میلیون ریال جریمه نقدی و تا 50 ضربه شلاق
2- بیش از 50 تا 500 گرم، از 4 تا 50 میلیون ریال جریمه نقدی و 20 تا 74 ضربه شلاق و در صورتی که دادگاه لازم ‌بداند تا 3 سال حبس
3- بیش از 500 گرم تا 5 کیلوگرم، از 50 تا 200 میلیون ریال جریمه نقدی و 50 تا 74 ضربه شلاق و 3 تا 15 سال‌حبس
4- بیش از 5 کیلوگرم، اعدام و مصادره اموال به استثنای هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم.
‌تبصره- هرگاه محرز شود مرتکبین جرائم موضوع بند 4 این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آنها هم نشده و مواد،‌ 20 کیلو یا کمتر باشد دادگاه با جمع شروط مذکور آنها را به حبس ابد و 74 ضربه شلاق و مصادره اموال به استثنای هزینه تأمین زندگی‌ متعارف برای خانواده آنها محکوم می‌‌کند. در اوزان بالای 20 کیلوگرم مرتکبین تحت هر شرایطی اعدام می‌شوند. در ماده 8 این قانون نیز آمده است: هرکس هروئین، مرفین، کوکائین و دیگر مشتقات شیمیایی مرفین و کوکائین را وارد کشور کند یا مبادرت به ساخت، تولید، توزیع، صدور، ‌ارسال، خرید و فروش کند یا در معرض فروش قرار دهد یا نگهداری مخفی یا حمل کند با رعایت تناسب و با توجه به میزان مواد به شرح زیر ‌مجازات خواهد شد:
1- تا 5 سانتی‌گرم، از 500 هزار ریال تا یک‌میلیون ریال جریمه نقدی و 20 تا 50 ضربه شلاق
2- بیش از 5 سانتی‌گرم تا یک گرم، از 2 تا 6 میلیون ریال جریمه نقدی و 30 تا 70 ضربه شلاق
3- بیش از یک تا 4 گرم، از 8 تا 20 میلیون ریال جریمه نقدی و 2 تا 5 سال حبس و 30 تا 70 ضربه شلاق
4- بیش از 4 تا 15 گرم، از 20 تا 40 میلیون ریال جریمه نقدی و 5 تا 8 سال حبس و 30 تا 74 ضربه شلاق
5- بیش از 15 تا 30 گرم، از 40 تا 60 میلیون ریال جریمه نقدی و 10 تا 15 سال حبس و 30 تا 74 ضربه شلاق
6- بیش از 30 گرم، اعدام و مصادره اموال به استثنای هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم
‌تبصره 1- هرگاه محرز شود مرتکب جرم موضوع بند 6 این ماده برای بار اول مرتکب این جرم شده و موفق به توزیع یا فروش آن هم نشده در صورتی‌که میزان مواد بیش از یکصد گرم نباشد با جمع شروط مذکور یا عدم احراز قصد توزیع یا فروش در داخل کشور با توجه به کیفیت و مسیر حمل، دادگاه ‌به حبس ابد و مصادره اموال به استثنای هزینه تأمین زندگی متعارف برای خانواده محکوم، حکم خواهد داد.
‌تبصره 2- در کلیه موارد فوق چنانچه متهم از کارکنان دولت یا شرکت‌های دولتی و شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به دولت باشد، علاوه بر مجازات‌های مذکور‌ در این ماده به انفصال دائم از خدمات دولتی نیز محکوم خواهد شد.
حذف حکم اعدام برای حمل مواد مخدر
حذف حکم اعدام بر اساس میزان مواد مخدر در حالی صورت گرفته که پیش‌تر نیز کمیسیون قضایی مجلس از حذف حکم اعدام برای حمل مواد مخدر خبر داده بود. اسفندماه گذشته بود که سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس از حذف حکم اعدام برای حمل مواد مخدر با مصوبه کمیسیون قضایی مجلس خبر داد.  حجت‌الاسلام حسن نوروزی، نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه دیروز کمیسیون قضایی مجلس گفت: اعضای کمیسیون قضایی در جلسه امروز و در جریان طرح اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر مصوب کردند تا حکم اعدام از مجازات برای حمل مواد مخدر حذف شود. وی افزود: بر اساس این مصوبه حکم اعدام از مجازات‌های در نظر گرفته‌شده برای حمل مواد مخدر از هر نوع و با هر حجمی حذف می‌شود. سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس اظهار داشت: این مصوبه عطف به ماسبق نیز می‌شود و کسانی که پیش از این به خاطر حمل مواد مخدر برای آنها حکم اعدام صادر شده، می‌توانند از این قانون استفاده کرده و حکم اعدام آنها تعدیل شود. نوروزی خاطرنشان کرد: کسانی هم که عفو برای آنها در نظر گرفته شده اما حکم‌شان سنگین‌تر از آن مقداری است که در این مصوبه آمده نیز می‌توانند از این قانون استفاده کرده و بهره‌مند شوند. کسانی که از این به بعد حکم حبس 5 تا 10 سال برای آنها در بحث حمل مواد مخدر صادر شود، حکم آنها قطعی است و تجدیدنظر در آن صورت نخواهد گرفت.
رشد تلفات سوءمصرف مواد مخدر
حذف اعدام بر اساس میزان مواد مخدر در شرایطی صورت گرفت که گزارش سازمان پزشکی قانونی از رشد 2/6 درصدی تلفات سوء مصرف مواد مخدر در سال 95 حکایت می‌کرد. سال گذشته (۱۳۹۵)، سه هزار و ۱۹۰ نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در کشور جان خود را از دست دادند؛ این رقم در مقایسه با سال ۹۴ که آمار تلفات اعتیاد 3 هزار و 3 نفر بود، 2/6 درصد افزایش یافته است.  به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال گذشته از کل تلفات مواد مخدر در کشور 2 هزار و 847 نفر مرد و 343 نفر زن بودند، این در حالی است که تعداد مردان فوت شده بر اثر سوءمصرف مواد در سال قبل از آن 2 هزار و 676 و تعداد زنان 327 نفر بود. در این مدت استان‌های تهران با 775،‌ فارس با 254 و خراسان رضوی با 241 نفر بیشترین و استان‌های خراسان جنوبی با 9، ایلام با 10 و بوشهر با 17 نفر کمترین آمار تلفات اعتیاد را دارند. بر اساس این گزارش، در سال گذشته بیشترین متوفیات سوءمصرف مواد مخدر بر اثر مسمومیت حاد جان خود را از دست دادند که تعداد این افراد یکهزار و 882 نفر ثبت شده است. در این مدت 851 نفر نیز به دلیل عوارض مصرف طولانی‌مدت و 457 نفر نیز به دلیل مصرف روانگردان‌ها جان باختند. در سال 1395 بیشترین آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر با 318 فوتی در اسفندماه و کمترین آن با 215 نفر در فروردین گزارش شده است.
 


Page Generated in 0/0277 sec