printlogo


کد خبر: 174553تاریخ: 1396/2/4 00:00
اهداف بازیگران خارجی در انتخابات 96

وحید سلوکی*: دو انتخابات بسیار مهم و موثر بر سرنوشت نظام اسلامی، یعنی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، 29 اردیبهشت سال جاری برگزار می‌شود که با عنایت به مسائل محیط پیرامونی جمهوری اسلامی ایران، فضای بین‌المللی و برخی چالش‌های منطقه‌ای و داخلی از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
مردم‌سالاری دینی در جمهوری اسلامی با واگذاری حق اعمال رای به مردم با انتخاب رئیس‌جمهور، وکلای مجالس شورای اسلامی، خبرگان رهبری و اعضای شورای اسلامی شهر و روستا، چارچوب نوینی بود که در قانون اساسی و بر مبنای شرع مقدس و فقه پویای امام(ره) پایه‌گذاری و بر اساس همین برنامه‌ریزی نوین و عالمانه، تا به امروز ده‌ها انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی برگزار شده است. برگزاری بیش از 30 انتخابات سالم و قانونی در طول 4 دهه از عمر مبارک نظام اسلامی در ایران، حدنصاب جدیدی از کیفیت دموکراسی و روندهای دموکراتیک را در منطقه ایجاد کرده که عصبانیت رقبای منطقه‌ای و دشمنان انقلاب اسلامی را برانگیخته است. توانمندی نظام در برگزاری قانونمند انتخابات، اجرای مر قانون و حفظ و امانتداری از رای مردم به مثابه حق‌الناس و مهم‌تر از همه میزان بصیرت و تحلیل سیاسی انقلابی مردم ایران اسلامی از ویژگی‌ها و خصایص چشمگیر انتخابات ایران اسلامی بوده است. بدون شک همه انتخابات‌ها در پرتو شناخت و آگاهی سیاسی مردم به وقوع پیوسته که باید در عرصه انتخابات خطیر اردیبهشت96 نیز این موفقیت‌ها تداوم یابد.
بازیگران خارجی موثر بر انتخابات 96 را می‌توان به دو طیف نیروهای منطقه‌ای مانند عربستان و فرامنطقه‌ای مانند اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آمریکا تقسیم کرد. عربستان‌سعودی باتوجه به شکست‌های منطقه‌ای از گفتمان مقاومت در یمن، عراق و سوریه به دنبال آن است با استفاده از گروه‌های ضدانقلاب و بویژه منافقین در زمان انتخابات اقدام به بی‌ثباتی کشور از طریق تبدیل فرصت انتخابات به تهدید کند. هوشیاری بیش از پیش نیروهای امنیتی در داخل و مرزهای کشور، باتوجه به توانمندی بالای سربازان گمنام امام زمان(عج) می‌تواند این توطئه را خنثی کند اما تاکتیک‌ها، اهداف راهبردی و سناریوهای طیف دوم خارجی، یعنی اتحادیه اروپایی و ایالات متحده و به زبان ساده همان استکبار جهانی، در انتخابات 96 می‌تواند اهمیت و نمود بیشتری داشته باشد.
اهداف راهبردی نظام سلطه به محوریت آمریکا در انتخابات پیش روی جمهوری اسلامی ایران را می‌توان در سه دسته اهداف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مورد بررسی قرار داد. هدف بلندمدت استکبار جهانی، تبدیل کردن فرصت انتخابات به تهدیدی جهت براندازی یا استحاله نظام اسلامی است که همواره در صدر اهداف آنها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی قرار داشته و به رغم ادعاهای توخالی و پزهای تعاملی، به اذعان استراتژیست‌های غربی اعم از آمریکایی و اروپایی، هیچ‌گاه از تلاش برای این هدف فروگذار نبوده‌اند.
مشروعیت‌زدایی از نظام اسلامی را  می‌توان در راس اهداف میان‌مدت استکبار جهانی از روند تقابلی با جمهوری اسلامی بیان کرد که معمولا ایام انتخابات به‌زعم تحلیلگران سیاسی و امنیتی غرب، به دلیل فضای سیاسی و اجتماعی گسترده، بهترین فرصت را در اختیار آنها می‌گذارد تا با زمینه‌سازی برای ایجاد گسل‌های قومی، نژادی و مذهبی، مشروعیت نظام اسلامی را در اذهان و باورها با تردید مواجه کنند. در این مورد تجربه فتنه دوره دهم ریاست‌جمهوری است و در این نیز دشمنان، بشدت به دنبال مشابه‌سازی روندها برای بازآفرینی نوع جدیدی از فتنه‌ها هستند.
اما اهداف کوتاه‌مدت استکبار جهانی، نشانه‌گیری مستقیم و تلاش برای تاثیرگذاری زودبازده در انتخابات 96 است. آنها اهداف منشوری و چندوجهی برای هرکدام از سطوح تاثیرگذاری خود طراحی می‌کنند که اگر نتوانستند به اهداف راهبردی و اصلی دست پیدا کنند، بی‌ثبات‌سازی کشور از حیث امنیتی، بی‌حیثیت‌سازی اجتماعی و سیاسی مسؤولان از طریق عملیات روانی و در نهایت غیرمردمی و مهندسی‌شده جلوه دادن انتخابات را در رسانه‌های خود در دستور کار دارند.
تلاش برای اخلال در انتخابات 96 که شامل مواردی همچون القای ناکارآمدی نظام اسلامی در تحقق شعارهای اولیه، القای ناتوانی گفتمان و جریان انقلابی در حل مشکلات و ایجاد جوسازی‌های رسانه‌ای-سیاسی مبنی بر نبودن فضای آزاد در جمهوری اسلامی و جانبداری از کاندیدای خاص و حتی زیر سوال بردن انتخابات و ایجاد شبهه مهندسی انتخابات از جمله تاکتیک‌های انتخاباتی استکبار جهانی در انتخابات آتی است. نرمش موقت اروپا و ارسال هیات‌های تجاری و سیاسی، به علاوه فریز طرح تحریم اخیر مجلس سنای آمریکا به توصیه اتحادیه اروپایی به‌زعم غربی‌ها موجب القای این تحلیل و محاسبه اشتباه به جامعه خواهد شد که مذاکرات هسته‌ای سبب گشایش‌های اقتصادی شده است.
 *کارشناس ارشد مسائل سیاسی
 


Page Generated in 0/0205 sec