printlogo


کد خبر: 174567تاریخ: 1396/2/4 00:00
اخبار

نبنزیا جانشین چورکین در سازمان ملل
روسیه ضد غربی‌ترین دیپلماتش را به نیویورک می‌فرستد
مطابق پیش‌بینی‌ها روسیه یک دیپلمات باسابقه و کارکشته با مواضع پررنگ ضد غربی را به عنوان نماینده دائم جدید این کشور در سازمان ملل معرفی می‌کند. به دنبال فوت نابهنگام «ویتالی ایوانوویچ چورکین» دیپلمات برجسته روس در زمستان گذشته (20 فوریه) در نیویورک صندلی نمایندگی این کشور در سازمان ملل موقتا به دستیار نسبتا جوان او «نیکولای آفاناسفسکی» رسید که او در همین مدت کوتاه یک وتو و یک طرح راهبردی در شورای امنیت درباره مسائل سوریه از خود به یادگار گذاشت. اما قطعا جای خالی چورکین که خود 11 سال پیش در مقر سازمان ملل جایگزین «سرگئی کیسلیاک» سفیر سابق کرملین در واشنگتن شده بود باید با یک وزنه دیپلماتیک پر می‌شد. به گزارش روزنامه ایزوستیا، در همین راستا یک مقام وزارت خارجه روسیه خبر داده است مساله انتخاب نماینده دائم جدید در مقر سازمان ملل در نیویورک، دیگر قطعی شده و «واسیلی نبنزیا» معاون فعلی لاوروف، وزیر خارجه برای این سمت معرفی شده است. او یکی از قدیمی‌ترین دیپلمات‌های روسیه با 55 سال سابقه است که از دوران اتحاد شوروی فعال باقی مانده و به همین دلیل مشکلی برای تایید او از سوی دوما (پارلمان) و شورای فدراسیون (سنا) وجود نخواهد داشت. او که کار در دستگاه دیپلماسی را از 1980 و به عنوان مستشار نظامی در سفارت شوروی در تایلند آغاز کرد، پیش‌تر در دهه 1990 و هنگام نمایندگی دائم لاوروف در مقر سازمان ملل کارشناس ارشد او محسوب می‌شد. نبنزیا از ژوئن 2013 در سمت معاون وزیر خارجه مشغول فعالیت بوده و مسؤول همکاری‌ها در زمینه اتحاد اقتصادی اوراسیا و سازمان پیمان امنیت جمعی بوده و همچنین در مذاکرات با مقامات دولتی اوکراین حضور فعال داشته است.
نبنزیا یک شوروی‌گراست و ارتباطی تنگاتنگ با متحدان شوروی سابق از جمله چین، کره‌شمالی، سوریه، مصر، جمهوری‌های تازه استقلال‌یافته، کشورهای بلوک شرق سابق اروپا، کوبا، ویتنام و... دارد. او  پیش‌تر اظهارنظر کرده بود سیاستمداران غربی «مدیرانی بی‌فایده» هستند و در عرصه بین‌الملل جای سیاستمدارانی مانند دوگل، کیسینجر و هلموت کهل خالی است. انتصاب یک دیپلمات شناخته شده ضدغربی به عنوان کسی که حق وتوی روسیه را در شورای امنیت در دست دارد نشان‌دهنده این است که تیم رهبری کرملین به دنبال ایجاد خط‌مشی قاطع اما دور از جنجال در رویارویی با غرب است.

ربودن شهروند روس در آمریکا
سفارت روسیه در واشنگتن بازداشت رومان سیلیزنف، شهروند این کشور در آمریکا را اقدامی غیرقانونی و آدم‌ربایی خواند. دادگاهی در شهر سیاتل آمریکا، سیلیزنف را به سرقت اینترنتی از شرکت‌های آمریکایی کوچک و موسسات مالی متهم و اعلام کرده است در نتیجه این اقدام بیش از 169 هزار میلیون دلار به این مراکز خسارت مالی وارد شد. سال گذشته هیات منصفه در سیاتل، سیلیزنف را در 38 مورد اتهامی، گناهکار شناخت. به گفته نماینده دادستانی سیاتل، این شهروند روس با سرقت شماره کارت‌های اعتباری، اقدام به فروش آن در اینترنت می‌کرد.


رایزنی هفتگی ترامپ با مرداک
منابع آگاه در کاخ سفید از مردی خاکستری خبر دادند که صحنه‌گردان سیاست‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکاست. به نوشته نیویورک‌تایمز، ترامپ به طور هفتگی با رابرت مرداک، غول رسانه‌ای جهان تماس تلفنی می‌گیرد و آنها درباره شماری از مسائل مربوط به سیاست ترامپ بحث و گفت‌و‌گو می‌کنند. بر این اساس، روزنامه نیویورک‌پست و شبکه تلویزیونی فاکس‌نیوز که در مالکیت مرداک است، کمپین تبلیغاتی بزرگی را به نفع ترامپ به راه انداخته‌اند.


Page Generated in 0/0076 sec