printlogo


کد خبر: 174568تاریخ: 1396/2/4 00:00
چهارگوشه

تظاهرات مخالفان همه‌پرسی در ترکیه
صدها نفر شنبه در استانبول ترکیه علیه نتیجه همه‌پرسی قانون اساسی این کشور تظاهرات کردند. شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی که نام «دوش به دوش علیه فاشیسم» را بر آن گذاشته بودند، شعارهایی علیه رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه سر دادند. گروه‌های مخالف دولت ترکیه روز جمعه رسما علیه تصمیم شورای برگزاری انتخابات ترکیه به دادگاه شکایت کردند.

تظاهرات خشونت‌آمیز در کلن
حزب محافظه‌کار «آلترناتیو برای آلمان» برای تصمیم‌گیری بر سر رهبری‌اش در انتخابات پیش روی پارلمانی، کنگره حزبی خود را در شهر کلن برپا کرد. برخی از ناظران برآورد می‌کنند این حزب تندرو می‌تواند برای نخستین‌بار در انتخابات با اقبال چشمگیری روبه‌رو شود. همزمان با برپایی این کنگره حزبی، گروه‌هایی از جوانان چپگرا به برپایی تظاهرات در این شهر اقدام کردند. اعتراض‌های خیابانی به درگیری با نیروهای ضدشورش انجامید و دست‌کم ۲ افسر پلیس مجروح شدند. همچنین یک دستگاه خودروی پلیس نیز به آتش کشیده شد.

انگلیس از فلسطینی‌ها عذر‌خواهی نمی‌کند
دولت انگلیس با رد عذرخواهی از ملت فلسطین به خاطر صدور اعلامیه «وعده بالفور» اعلام کرد به تاسیس رژیم صهیونیستی افتخار می‌کند. حکومت انگلیس با فرار از مسؤولیت خود در تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی در سرزمین تاریخی ملت فلسطین، ادعا کرد: «ماموریت کنونی در تشویق گام‌ها به سمت برقراری صلح خلاصه می‌شود». حکومت انگلیس در توجیه اقدام شوم خود افزود: صدور وعده بالفور در چارچوب رقابت جهانی بین قدرت‌های امپریالیستی و در اوج جنگ اول جهانی و مراحل فروپاشی امپراتوری عثمانی صورت گرفت.

بازداشت سومین شهروند آمریکایی در کره‌شمالی
کره‌شمالی سومین شهروند آمریکایی را نیز در این کشور بازداشت کرد. به گزارش خبرگزاری رسمی کره‌جنوبی (یونهاپ) فرد بازداشت شده یک استاد سابق دانشگاه آمریکایی – کره‌ای و 50 ساله با نام «کیم» است که روز جمعه و هنگام خروج از طریق فرودگاه بین‌المللی پیونگ دستگیر شده است. او استاد سابق دانشکده علوم و فناوری دانشگاه یانبیان است که طی ماه اخیر در برنامه‌های کمک‌رسانی به کره‌شمالی دخیل بوده است. احتمالا بازداشت او نیز همانند 2 آمریکایی دیگر یعنی  «اوتو وارمبیر» دانشجو و «کیم دونگ چول» کشیش که پیش از او بازداشت شده‌اند به اتهام جاسوسی صورت می‌گیرد. به گفته مدیر مرکز جهانی تحقیقات کره‌شمالی در سئول، کره‌شمالی به دنبال استفاده از این استاد آمریکایی به عنوان اهرم فشار برای مذاکرات است.

سقوط جنگنده آمریکایی در جنوب فیلیپین
 یک فروند جت جنگنده اف 18 متعلق به ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس کارل وینسون» آمریکا که در حال عزیمت به آب‌های شبه‌جزیره کره بود روز جمعه در جنوب فیلیپین سقوط کرد. ناوگان هفتم آمریکا اعلام کرد این جت جنگنده سوپر هورنت «اف آ 18» در آب‌های دریای سلبس، بین اندونزی و فیلیپین سقوط کرده است. سه‌شنبه هفته گذشته پس از افزایش تنش‌ها در شبه‌جزیره کره اعلام شد ناو هواپیمابر «یو‌اس‌اس کارل وینسون» وابسته به یک گروه ضربت نیروی دریایی آمریکا عازم کره شده است.

جاسوسی آلمان از اینترپل
نشریه آلمانی اشپیگل اعلام کرد سرویس اطلاعات آلمان مدت‌ها از اینترپل جاسوسی کرده است. بر اساس این گزارش، این نهاد آلمانی از سال 2000 علاوه بر دفتر اینترپل در شهر لیون فرانسه، شبکه اداره پلیس اتریش، دانمارک، بلژیک، یونان، اسپانیا، ایتالیا و آمریکا را هم هدف جاسوسی قرار داده است. مقاصدی که از اینترپل مورد جاسوسی قرار گرفته‌اند، طیف وسیعی را در بر می‌گیرند که از آمریکای لاتین تا روسیه را شامل می‌شود. همچنین سازمان اطلاعات امنیت آلمان از آدرس‌های ایمیل و شماره‌های تلفن و فکس محققان این سازمان بین‌المللی جاسوسی کرده است.


Page Generated in 0/0141 sec