printlogo


کد خبر: 174573تاریخ: 1396/2/4 00:00
تولید ریل ملی در هاله‌ای از ابهام

 تولید ریل ملی بیش از 20 سال است که از سوی شرکت‌های راه‌آهن و ذوب‌آهن به مرحله تفاهمنامه رسیده اما هیچ‌گاه تولید آن عملیاتی نشده است. به گزارش مهر، عباس آخوندی اخیرا در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد وزارت راه‌وشهرسازی آماده است همه تولیدات ریل داخلی را یکجا خریداری کند؛ با این وجود وضعیت قراردادهای شرکت راه‌آهن با شرکت ذوب‌آهن اصفهان در طول ۲ دهه گذشته عملا چیزی غیر از این ادعای آخوندی را نشان می‌دهد، به گونه‌ای که راه‌آهن و ذوب‌آهن تا به حال 3 بار قرارداد تولید ریل ملی و فروش آن به راه‌آهن را با یکدیگر امضا کرده‌اند اما در هر 3 مرتبه، این قراردادها عملیاتی نشده است. به معنای دیگر تاکنون حتی یک کیلوگرم ریل ملی نه تولید شده و نه در ریل‌گذاری‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور استفاده شده است. بر اساس این گزارش، همکاری راه‌آهن و ذوب آهن نخستین‌بار در دهه ۷۰ مطرح شد و در سال ۷۳ نخستین تفاهمنامه بین این دو شرکت به امضا رسید اما پس از تولید نخستین سری از محصولات ذوب‌آهن، به دلیل آنچه کیفیت پایین ریل تولیدی عنوان می‌شد تولید آن ادامه نیافت و متوقف شد. با این حال پس از گذشت بیش از ۱۴ سال و در سال ۸۷ بار دیگر تفاهمنامه‌ای درباره تولید ریل در داخل کشور به امضای آهنی‌ها ـ راه‌آهن و ذوب‌آهن ـ رسید که آن هم پس از مدتی به دلیل کارشکنی راه‌آهن به بهانه از رده خارج بودن ریل‌های تولیدی ذوب‌آهن با نام 33U به سرانجام نرسید و تولید ریل ملی ناکام ماند. در نهایت سال ۹۳ سومین تفاهمنامه مشترک میان ذوب‌آهن و راه‌آهن جهت تولید ریل‌های 60UIC منجر به امضای قرارداد  شد. این بار ذوبی‌ها بودند که در اجرای قرارداد تعلل می‌کردند. پس از تأخیرهای مکرر ذوب‌آهن به بهانه عدم پایبندی راه‌آهن به تعهدات خود از جمله پیش‌خرید ریل، سرانجام آذرماه ۹۵ راه‌اندازی خط تولید ریل به اصطلاح ملی که از آلمان وارد شده بود در ذوب‌آهن به اتمام رسید و این خط تولید طی مراسمی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور افتتاح شد. بر اساس این گزارش، مدتی بعد از افتتاح خط تولید ریل ملی در کارخانه ذوب‌آهن، شرکت راه‌آهن خبر از امضای قرارداد خرید ۴۰ هزار تن ریل تا پایان همان سال (۹۵) داد. این در حالی است که با گذشت چند ماه از انتشار این اخبار و عدم تولید و استفاده از ریل ملی برای محورهای آماده ریل‌گذاری، نشانه‌هایی از بروز مشکلاتی جدید بر سر راه تولید ریل ملی دیده می‌شود.


Page Generated in 0/0053 sec