printlogo


کد خبر: 174618تاریخ: 1396/2/6 00:00
اخبار

خالق  «برج 110» درگذشت
نویسنده و مدرس داستان نویسی، فیروز زنوزی‌جلالی،  ظهر روز گذشته در بیمارستان  درگذشت.
به گزارش «وطن‌امروز»، زنوزی‌جلالی سال 1329 در خرم‌آباد به دنیا آمد. او داستان‌نویس، منتقد و مدرس ادبیات داستانی بود که جوایز زیادی را در عرصه ادبیات نصیب خود کرد. زنوزی‌جلالی همچنین داوری جوایزی چون جلال آل‌احمد و پروین اعتصامی را برعهده داشت. نویسنده رمان «مخلوق» از زمستان سال ۹۴ با سرطان ریه دست به گریبان بود  و بارها دوره شیمی‌درمانی و رادیوتراپی را
پشت سر گذاشت. از وی در زمینه‌های متعدد هنری آثار فراوانی به یادگار مانده است. نمایشنامه‌های «مثنوی کوچه»، درختی در برزخ، غریبه، فاجعه نوزدهمین»، «تیغ بر پشت»، «سلطان و کاتب و فیلمنامه‌های شور و شیرین»، «این کوچولوی پردردسر»، «آینه و مرداب»، «آلفا هنوز زنده است» و رمان‌های «مخلوق»، «قاعده بازی»، «توپ پاشنه»، «سمت ساعت دو» و «برج 110» از جمله آثار این نویسنده گرانبهاست. عمده‌ترین مضامین داستان‌های زنوزی، جنگ، فقر و شوربختی مردم و اندوه و محنت انسان‌های دردمند است. زنوزی‌جلالی سال گذشته و در خلال بیماری، رمان «برج ۱۱۰» خود را در نمایشگاه کتاب تهران رونمایی کرد.

نقی سیف‌جمالی درگذشت
نقی سیف‌جمالی، بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون عصر روز دوشنبه بر اثر سکته قلبی در بیمارستان شهید رجایی تهران دارفانی را وداع گفت. به گزارش مهر، این بازیگر که طی سال‌های اخیر در عرصه تئاتر و سینما حضور فعالی داشت بازی در نمایش‌های «سقراط» به کارگردانی حمیدرضا نعیمی، «چمدان» به کارگردانی فرهاد آئیش، «گل و قداره» به کارگردانی بهزاد فراهانی را در کارنامه داشت. «شکار»، «سهند دریا»، «مثلث آبی»، «من ترانه پانزده سال دارم»، «مارمولک»، «شوریده»، «تردست»، «روایت‌های ناتمام»، «ایستگاه بهشت»، «کنعان»، «پذیرایی ساده»، «خانوم»، «ارسال آگهی تسلیت برای روزنامه»، «خداحافظی طولانی»، «جامه‌دران» و «آدت نمی‌کنیم» از جمله آثار سینمایی مرحوم سیف جمالی در عرصه سینما بوده است. مراسم تشییع پیکر زنده‌یاد نقی سیف‌جمالی فردا پنجشنبه 7 اردیبهشت ماه ساعت ۹ صبح در تالار وحدت تهران به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) برگزار می‌شود.

یک ضیافت برای دو کتاب
آیین رونمایی 2 رمان تازه منتشر شده از موسسه شهرستان ادب با عنوان «شاه‌کشی» و «بی‌کتابی» در قالب نشستی با عنوان «یک ضیافت برای دو کتاب» و به میزبانی خبرگزاری مهر برگزار می‌شود. به گزارش مهر، «شاه‌کشی» نوشته ابراهیم اکبری‌دیزگاه رمانی در گونه ادبیات انقلاب اسلامی و روایتگر تلاش نوجوانی برای ترور شاه در روز برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی است. رمان «بی‌کتابی» اثر محمدرضا شرفی‌خبوشان نیز اثری با نثری متفاوت و متعلق به ادبیات خاص دوران قاجار است که در آن روایتی جذاب از سرگذشت یک دلال عتیقه که علاقه‌ زیادی به خرید و فروش نسخه‌های کتاب‌های خطی دارد، پرداخته شده است. تصویرسازی‌های بدیع خبوشان در این کتاب که پیش از این و در سایر آثار او نیز دیده شده است از مهم‌ترین ویژگی‌های این رمان به شمار می‌رود.  در مراسم رونمایی از این دو کتاب در کنار نویسندگان، حمیدرضا شاه‌آبادی، مجید قیصری، علی‌محمد مودب و علی‌اصغر عزتی‌پاک حضور خواهند داشت. این برنامه امروز چهارشنبه ۶ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۵ در خبرگزاری مهر واقع در خیابان استاد نجات‌اللهی، کوچه بیمه برگزار می‌شود.  

آغاز سری جدید اکران‌های سینمایی
فیلم‌های «تیک‌آف» و «نقطه کور» از امروز در سینماهای کشور اکران می‌شوند. به گزارش مهر، غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش گفت: امروز نمایش فیلم سینمایی «سه بیگانه» در گروه سینمایی ماندانا تمام می‌شود و به جای آن فیلم «تیک‌آف» به کارگردانی احسان عبدی‌پور اکران می‌شود. وی ادامه داد: همچنین «نقطه کور» به کارگردانی مهدی گلستانه در گروه سینمایی زندگی به جای «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسمخانی اکران می‌شود. سخنگوی شورای صنفی نمایش در پایان تاکید کرد: فیلم‌های دیگر گیشه سینمای ایران از فروش مناسبی برخوردار بودند پس به اکران خود ادامه می‌دهند.
 


Page Generated in 0/0060 sec