printlogo


کد خبر: 174625تاریخ: 1396/2/6 00:00
فراخوان حاکمیت سیاسی فرانسه علیه لوپن برای مرحله دوم انتخابات
«مکرون» رئیس بدون جمهور

امانوئل مکرون، نامزد مستقل لیبرال‌ها، دولت حاکم و اتحادیه اروپایی در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه، پس از برتری خفیف در دور اول جشن زودهنگامی برای ورود به کاخ الیزه به راه انداخته است. این بانکدار 39 ساله که وزیر اقتصاد پیشین دولت اولاند بوده است، در انتخابات کاملا مهندسی شده روز یکشنبه به‌رغم تبلیغات سنگین چندین ماهه تمام رسانه‌های اصلی فرانسه و اروپا همزمان با تخریب رقبایش تنها با حدود 5/1 درصد آرا از رقیب اصلی‌اش پیش افتاد. در انتخاباتی که حدود 33 میلیون نفر از 47 میلیون فرانسوی واجد شرایط رای دادن در آن شرکت کردند او و مارین لوپن، نامزد حزب جبهه ملی به ترتیب با 54/23 و  33/22 درصد آرا به مرحله دوم راه یافتند که 2 هفته دیگر برگزار و پیش‌بینی می‌شود مکرون با کسب 64 درصد آرا مقام ریاست‌جمهوری را به دست آورد. او شامگاه یکشنبه پس از اعلام نتایج اولیه در جمع طرفدارانش در پاریس جشن پیروزی گرفت و خواستار حمایت همه احزاب از خود در مبارزه علیه آنچه تهدید ملی‌گرایی افراطی خواند، شد و گفت: «در یک سال، ما چهره سیاسی فرانسه را تغییر دادیم». او در حالی مدعی تغییر در حاکمیت سیاسی فرانسه شده که از دل دولت فعلی برآمده و نامزد مستقیم ناتو و بانکداران حاکم بر امورات این کشور محسوب می‌شود.
خانم لوپن نیز پس از پیروزی مقدماتی خود به انتقاد از سیاست‌های مکرون پرداخته و هشدار داده است سیاست‌های او منتهی به رقابت بین‌المللی ناعادلانه علیه منافع تجاری فرانسه، مهاجرت گسترده و حرکت آزادانه تروریست‌ها خواهد شد. او گفت: «جهانی‌شدن گسترده تمدن ما را به خطر می‌اندازد». تاکنون اغلب چهره‌های شاخص 2 حزب اصلی اما شکست‌خورده فرانسه یعنی جمهوری‌خواهان و سوسیالیست‌ها از جمله فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فعلی و فرانسوا فیون، نامزد راستگرایان میانه که در انتخابات مرحله اول سوم شد، حمایت خود از مکرون در دور دوم را اعلام کرده‌اند. اگرچه پیش‌بینی می‌شود فراخوان احزاب و جریان‌های سیاسی شناخته شده علیه ملی‌گرایان شرایط دور دوم انتخابات ریاست جمهوری 2017 را مشابه دور دوم انتخابات 2002 فرانسه کند که در آن همه علیه ژان ماری لوپن، پدر نامزد فعلی جبهه ملی متحد شدند اما آرای بسیار گسترده‌تر خانم لوپن در دور دوم می‌تواند شکافی بزرگ در جامعه فرانسه به وجود آورد. جالب اینکه از میان نامزدهای اصلی شکست‌خورده در انتخابات تنها ژان لوک ملانشون، نامزد جریان نافرمانی مدنی از مکرون حمایت نکرده است.
مکرون نولیبرال، در شرایطی که نارضایتی‌ها از حاکمیت سیاسی به اوج خود رسیده بود در قامت نامزد ظاهرا مستقل مرکزگرا اما در حقیقت به عنوان جایگزین حاکمیت سایه برای هر دو حزب ناکام راست و چپ میانه (سوسیالیست‌ها و جمهوری‌خواهان) وارد انتخابات شد تا حاکمیت سیاسی ناکارآمدی را که توسط هر دو طیف ناراضی در منتهی‌الیه راست و چپ با حدود 45 درصد آرا(مجموع آرای لوپن، ملانشون و دوپونت-آینان) به چالش کشیده شده بود نجات دهد. به همین دلیل حتی رای 36 درصدی پیش‌بینی شده در نظرسنجی‌ها به لوپن در دور دوم در مقایسه با رای تنها 18 درصدی پدر او در انتخابات 15 سال پیش نشان‌دهنده بزرگ شدن شکاف میان موافقان و مخالفان حاکمیت فرانسه است.
به عبارت دیگر مکرون، رئیس‌جمهور از پیش‌برنده جمهوری پنجم است که بخش مهمی از فرانسوی‌ها مرگ ارزش‌های آن را فریاد می‌زنند.
این در حالی است که از شنبه‌شب درگیری بین تظاهرکنندگان ضد ماکرون و لوپن با پلیس در خیابان‌های پاریس بالا گرفته و منجر به آتش زدن چندین خودرو شده است. بسیاری از این معترضان مشخصا انتخابات اخیر را یک فریب سیاسی نامیده‌اند. در همین حال حامیان خارجی مکرون او را تمجید کرده‌اند. در برلین سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از پیروزی مکرون استقبال کرد و سیاست‌های او را برای اتحادیه اروپایی و یک بازار اقتصادی قدرتمند مفید دانست. در بروکسل نیز ژان کلود یانکر، رئیس کمیسیون اروپایی از پیروزی مکرون استقبال کرد.
 

زنگ خطر برای می ‌به صدا درآمد
نتایج آخرین نظرسنجی موسسه یوگو حاکی از آن است که در یک ماه و نیم مانده به برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی در انگلیس، میزان مخالفت با بریگزیت به بالاترین حد رسیده است. این زنگ خطری برای ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس به‌شمار می‌آید هرچند نظرسنجی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد در صورت برگزاری انتخابات سراسری، حزب محافظه‌کار قادر است اکثریت کرسی‌های مجلس عوام را به دست آورد. احزاب مخالف و نیز شخصیت‌های سیاسی مخالف خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی در تلاشند مساله بریگزیت را به قلب مبارزات انتخاباتی بکشانند که در صورت موفقیت‌آمیز بودن تلاش‌شان، می‌تواند شرایط سختی را برای حزب محافظه‌کار رقم بزند.
 


Page Generated in 0/0100 sec