printlogo


کد خبر: 174629تاریخ: 1396/2/6 00:00
چرا آمریکا و انگلیس از تشکیل کمیته تحقیق درباره جنایت خان‌شیخون جلوگیری می‌کنند؟
حمله شیمیایی از زمین دروغ سیا روی هوا

عبدالباری عطوان: تا زمان نوشتن این سطور هیچ کمیته بین‌المللی‌ای به شهرک «خان‌شیخون» اعزام نشده؛ شهرکی که طبق روایت رسمی سوریه شاهد حمله هوایی ارتش بود و چه بسا انبار سلاحی مخفی را بمباران کردند که حاوی گاز شیمیایی خردل بوده است یعنی عامل اختلال در اعصاب. اما ایالات متحده آمریکا و همپیمانان غربی و عربی‌اش مدعی هستند این اتفاق در نتیجه شلیک موشکی دارای کلاهک شیمیایی از یکی از هواپیماهای سوری رخ داده است.
سازمان ممنوعیت سلاح شیمیایی پیش‌نویس قطعنامه روسی و ایرانی برای تشکیل کمیته جدید برای انجام تحقیقات درباره حمله شیمیایی احتمالی را با فشار مشترک انگلیس و آمریکا رد کرد، این در حالی است که «بشار اسد» تأکید کرد دولتش نامه‌ای به سازمان ملل ارسال کرده و خواسته است کمیته تحقیق مستقلی را به سوریه بفرستد اما این نامه پاسخی دریافت نکرد و بر این باور نیستند بزودی پاسخی دریافت کند.
پیش‌نویس روسی می‌خواهد مطمئن شود آیا کمیته تحقیقات، استفاده از گاز شیمیایی خردل را تایید می‌کند و پس از آن به دنبال چگونگی رسیدن آن به خان‌شیخون است. برای همین نیز از بازرسان دعوت کرده است از فرودگاه الشعیرات که موشک‌های «تام‌هاوک» آمریکایی در روز 6 آوریل به آن اصابت کردند، بازدید کنند تا نسبت به وجود یا عدم وجود نشانه‌ای از سلاح شیمیایی در انبارهای آن مطمئن شوند.
اما پروفسور «تئودور پوستل» متخصص آمریکایی در زمینه سلاح‌های شیمیایی از این هم فراتر رفته و به طور کلی در صحت و درستی گزارش سازمان سیا که به دونالد ترامپ ارائه کرد، تردید کرده است. این پروفسور آمریکایی در مقاله‌ای به همراه مدارک و تحلیل علمی در روزنامه برخط «کاونتر پانچ » تأکید کرد بمب شیمیایی فرضی که بر خان‌شیخون فرو ریخته شد، ممکن نیست از هوا شلیک شده باشد بلکه روی زمین بوده است. همچنین روس‌ها 24 ساعت قبل رسما به آمریکایی‌ها اطلاع داده بودند هواپیماهای جنگی سوریه شهرک را بمباران می‌کنند. پروفسور پوستل برای رفتن به شهرک خان‌شیخون و شهادت دادن اعلام آمادگی کرده و تأکید دارد برخی دیگر بمبی زمینی را منفجر کرده‌اند.
در نتیجه احتمال «ساختگی» و جعلی بودن حادثه همانطور که رئیس‌جمهور سوریه گفت بعید نیست. آمریکا و انگلیس سوابق زیادی در این زمینه دارند. «کالین پاول» وزیر خارجه آمریکا به طور مستقیم و در یک برنامه زنده تلویزیونی اعتراف کرد پیش از حمله به عراق در سال 2003 سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا او را گمراه کرده و به او تصاویر و اطلاعات جعلی درباره کارخانه‌های سلاح شیمیایی عراقی سیار داده است. بعدها مشخص شد این اطلاعات توسط جاسوسی جذب شده توسط «تونی بلر» نخست‌وزیر انگلیس ارائه شده است. بلر نیز که شریک «بوش» پسر در تجاوز و حمله به عراق است پرونده سلاح شیمیایی عراق را در پارلمان بریتانیا نشان داد و گفت صدام می‌تواند سلاح شیمیایی‌اش را در 45 دقیقه مجهز و آماده کند اما بعدها مشخص شد این پرونده خالی بوده و بلر «وست‌مینستر» را فریب داده بود.
«بثنیه شعبان» مشاور سیاسی و رسانه‌ای اسد به «المیادین» گفته است روس‌ها به هیأت سوری در مسکو اطلاع دادند ترامپ دیگر حمله موشکی به فرودگاه الشعیرات یا مکان‌های دیگر را تکرار نمی‌کند. این یعنی سازمان سیا دلایل توجیه این حمله را به منظور نشان دادن ترامپ به عنوان مرد قوی مهیا و جعل کرده بود.
ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید این گوی و این میدان؛ تنها واقعیت ثابت شده تاکنون این است که در خان‌شیخون 86 نفر از جمله ده‌ها کودک کشته شدند و نمی‌توان به حقایق به طور کامل دست یافت مگر آنکه کمیته تحقیقات مستقل و بی‌طرفی شامل متخصصان بین‌المللی به آنجا برود و نتایجی درباره تحقیقات خود به سازمان ملل یا شورای اجرایی سازمان ممنوعیت سلاح‌های شیمیایی یا هر دو بدهد.  اما جلوگیری آمریکا و انگلیس از تشکیل کمیته بی‌طرف برای انجام تحقیقات شک و تردیدهایی به وجود می‌آورد که بر همه روایت‌های مطرح شده توسط دو طرف سایه می‌افکند.
 


Page Generated in 0/0049 sec