printlogo


کد خبر: 174632تاریخ: 1396/2/6 00:00
خالص اشتغالزایی بخش صنعت در دولت یازدهم منفی است
۳۱۳ هزار اخراجی ماحصل کارنامه ۴ساله نعمت‌زاده

گروه اقتصادی: آمارهای متفاوت و چندگانه از نرخ بیکاری و ارائه گزارش‌های مبهم از ایجاد اشتغال در کشور به شکلی است که کارشناسان، نمایندگان مجلس و مردم نسبت به آمار دقیق اشتغالزایی و جمعیت بیکار کشور کم‌اعتماد شده‌اند. گزارش‌های رسمی و متقن مرکز آمار ایران نشان می‌دهد «۳۱۳ هزار اخراجی» ماحصل کارنامه ۴ ساله محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم بوده است. به گزارش تسنیم، وزارت صنعت، معدن و تجارت کشورمان این روزها به ستاد انتخاباتی یکی از نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری تبدیل شده و هر روز در حمایت از وی بیانیه و تکذیبیه صادر و در این تکذیبیه‌ها با ادبیات جناحی و حزبی، منتقدان و رسانه‌های کشور را با القاب زشت خطاب قرار می‌دهد. این در حالی است که ماموریت اصلی این وزارتخانه حل معضلات بزرگ صنعت، معدن و تجارت کشور است تا هر روز شاهد زمین خوردن بخشی از توان تولیدی کشور نباشیم و فریادهای استغاثه تولیدکنندگان را از گوشه و کنار کشور نشنویم. کمااینکه در آخرین نمونه دیروز باخبر شدیم که «ده‌ها تولیدکننده بزرگ روسری که ضربات سهمگینی از واردات و قاچاق خوردند، پس از یک سال نامه‌نگاری مداوم با مسؤولان و پاسکاری بین وزارت صنعت و گمرک، فریاد استغاثه سر دادند و اعلام کردند کارخانه‌های‌شان در آستانه تعطیلی و هزاران کارگر در مرز اخراج هستند». در حالی وزارت صنعت این روزها که رکود صنعت را از پا درآورده و هر روز شاهد تعطیلی کارخانه‌ای یا اخراج کارگری هستیم، مدام تکذیبیه منتشر می‌کند و ظاهرا از اقدام و عمل برای محقق شدن «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» خبری نیست، که مرکز آمار ایران گزارش‌های متقن و مستندی از وضعیت اشتغالزایی در بخش صنعت کشور طی 4 سال اخیر در سایت خود منتشر کرده است. براساس جدیدترین گزارش مرکز آمار ایران، مجموع شاغلان بخش صنعت کشور در پایان سال 95 به 7 میلیون و 200 هزار نفر رسیده است. این در حالی است که طبق گزارش مرکز آمار، تعداد شاغلان بخش صنعت در تابستان سال 92 یعنی همزمان با شروع به کار دولت یازدهم، 7 میلیون و 513 هزار نفر بوده که با این حساب خالص اشتغالزایی در بخش صنعت کشور در دولت یازدهم منفی 313 هزار نفر است، به عبارتی این دولت نه‌تنها اشتغالزایی در بخش صنعت نداشته بلکه به طور خالص 313 هزار نفر در بخش صنعت کشور بیکار شده‌اند. گزارش مرکز آمار ایران حاکی است: تعداد شاغلان در بخش صنعت کشور در پایان سال 92 بیش از 7 میلیون و 313 هزار نفر، در پایان سال 93 حدود 7 میلیون و 191 هزار نفر و در پایان سال 94 هم 7 میلیون 147 هزار نفر بوده است.
سالانه باید0/8 درصد از نرخ بیکاری کم شود
رئیس فراکسیون اشتغال مجلس در این باره گفت: بر اساس برنامه ششم توسعه باید سالانه ۸ دهم درصد از نرخ بیکاری کشور کاهش یابد. به گزارش خانه ملت، غلامرضا کاتب در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری افزود: برای نخستین‌بار در برنامه توسعه، اهداف کمی برای دولت در نظر گرفته شده و هدف ما تحقق برنامه ششم در این زمینه است. وی با اشاره به تفاوت آمارها در زمینه بیکاری گفت: بر اساس اعلام مرکز آمار ایران و نرخ 4/12 درصد بیکاری، 3 میلیون و 200 هزار بیکار در کشور وجود دارد و بر اساس آماری دیگر، شمار بیکاران کشور 5 میلیون نفر است که بیکاران ناقص را هم در بر می‌گیرد. کاتب افزود: در معیارهای بین‌المللی بحث یک ساعت کار در هفته به شرط تأمین معیشت در نظر گرفته شده، در حالی که شاغلان در ایران با 44 ساعت کار  در هفته هم معیشت‌شان تأمین نمی‌شود. وی گفت: پیشنهاد مجلس بومی کردن معیارهای بیکاری در کشور است تا از چندگانگی آمار بیکاران رهایی یابیم. رئیس فراکسیون اشتغال مجلس با اشاره به فارغ‌التحصیل شدن سالانه 800 هزار نفر از دانشگاه‌های سراسر کشور افزود: این تعداد به بیکاران کشور اضافه می‌شوند و با توجه به شرایط فعلی، وضعیت موجود را هم نمی‌توانیم حفظ کنیم. کاتب تصریح کرد: برای تحقق برنامه ششم باید سالانه 980 هزار شغل در کشور ایجاد شود. وی با بیان اینکه سیاست اعلامی وزارت کار برای سال 96، ایجاد اشتغال خرد و کوچک است، افزود: باید سازوکار مناسب برای ارتباط بنگاه‌های خرد و کوچک با بنگاه‌های بزرگ ایجاد شود. کاتب گفت: در حالی که همواره بر توازن آموزش با نیاز بنگاه‌های کوچک اقتصادی کشور تأکید شده است اما واقعیت این است که این توازن وجود ندارد. وی افزود: در 70 درصد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور، تحصیلات تکمیلی وجود دارد اما تنها 30 درصد ظرفیت‌شان به تربیت تکنیسین اختصاص می‌یابد در حالی که در کشورهای دیگر این مساله برعکس است. رئیس فراکسیون اشتغال مجلس بر لزوم توجه جدی همه دستگاه‌ها به ایجاد اشتغال در کشور تأکید کرد و گفت: متأسفانه سال گذشته شورایعالی اشتغال تنها 2 بار تشکیل جلسه داد. معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم در این برنامه گفت: تعداد کسانی که در چارچوب اشتغال ناقص در آمار 3 میلیون و 200 هزار نفر بیکار کشور مطرح می‌شوند تنها 9 درصد است که درصد زیادی نیست. عیسی منصوری افزود: در دوران رکود باید به کارهای پاره‌وقت توجه شود و این نقطه ضعف نیست و باید مورد حمایت هم قرار گیرد. وی با بیان اینکه سال گذشته برای 700 هزار نفر شغل ایجاد شد، گفت: سالانه بیش از یک میلیون نفر در کشور به شمار کسانی که جویای شغل هستند اضافه می‌شود.
کشور از معضل بیکاری رنج می‌برد
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر اینکه کشور از معضل بیکاری رنج می‌برد، گفت: ریشه بیکاری این است که افراد حاضر نیستند هر کاری انجام دهند و معمولا افراد بیکار حرفه خاصی را بلد نیستند. به گزارش تسنیم، داوود کشاورزیان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در حالی با  مشکل بیکاری در کشور روبه‌رو هستیم که هر ساله صدها هزار نفر از افغانستان به کشورمان مهاجرت و در ایران کار می‌کنند. وی با این ادعا که ریشه بیکاری این است که افراد حاضر نیستند هر کاری انجام دهند، تصریح کرد:‌ معمولا افراد بیکار حرفه خاصی را بلد نیستند.
 


Page Generated in 0/0182 sec