printlogo


کد خبر: 174654تاریخ: 1396/2/7 00:00
چهارگوشه

لغو یک فرمان اجرایی دیگر ترامپ
یک فرمان اجرایی دیگر رئیس‌جمهور ایالات متحده توسط  قاضی فدرال شهر سانفرانسیسکو لغو شد. قاضی ویلیام اوریک از ایالت کالیفرنیا در حکم خود مبنی بر توقف فرمان اجرایی ترامپ برای اعمال محدودیت در بودجه فدرال شهرهایی که از مهاجران غیرقانونی حمایت می‌کنند، آن را مخالف قانون اساسی دانسته و گفته است طبق قانون، نمی‌توان یک ناحیه در آمریکا را به دلیل مخالفتش با سیاست‌های مهاجرتی رئیس‌جمهور از منابع و کمک‌های فدرال محروم کرد. رینس پریباس، رئیس دفتر ترامپ در نشستی خبری گفت کاخ سفید درخواست تجدیدنظر در این حکم را می‌دهد. ترامپ پس از ناکامی در اجرای 2 فرمان ضد مهاجرتی خود، اخیرا دستور داده بود محدودیت‌هایی در ارائه بودجه فدرال به شهرهایی موسوم به «شهرهای پناهگاه» که در اجرای قانون مهاجرت فدرال همکاری نمی‌کنند، اعمال شود.

تلفات اعتراضات ونزوئلا به 26 نفر رسید
روز سه‌شنبه با کشته شدن ۲ مرد دیگر به ضرب گلوله در جریان اعتراضات سیاسی ونزوئلا، تعداد تلفات خشونت‌های خونین و مرگبار این کشور طی ماه جاری به بیش از ۲۶ نفر افزایش یافت. به گزارش رویترز، دفتر دادستان ایالت لارا در غرب ونزوئلا اعلام کرد یک زن جوان و یک مرد میانسال در ادامه اعتراضات خیابانی ضد نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور جان خود را از دست داد‌ه‌اند. عمده خشونت‌ها در این اعتراضات که از ۳ هفته قبل آغاز شده‌اند از سوی اوباش و مخالفان مسلح دولت بوده است به طوری که فقط ۱۱ نفر در جریان غارت‌های شبانه از فروشگاه‌ها جان باخته‌اند.  

نجات 260 هزار غیرنظامی در موصل
ارتش عراق سه‌شنبه همراه نیروهای بسیج مردمی این کشور عملیات بازپس‌گیری شهر الحضر را کلید زدند. این در حالی است که 70 درصد از بخش غربی موصل آزاد شده است. همزمان فرمانده پلیس فدرال عراق سه‌شنبه اعلام کرد نیروهای عراقی 260 هزار غیرنظامی (معادل یک‌چهارم جمعیت شهر) و4500  خانواده را که به اسارت گروه تروریستی داعش در بخش قدیمی موصل درآمده بودند آزاد کردند.

هشدار شدیداللحن آمریکا به قطر
یک نشریه آمریکایی از هشدار شدیداللحن وزیر دفاع آمریکا به امیر قطر در دیدار شنبه گذشته وی از آمریکا، به دلیل حمایت این کشور از جمعیت اخوان‌المسلمین خبر داد. فوربس نوشت، جیمز ماتیس گفته است اگر آمریکا بزودی سکوتش را برابر حمایت قطر از اخوان‌المسلمین نشکند و دوستانش حمایت مالی از اخوانی‌ها را متوقف نکنند، قادر نخواهد بود تروریست‌ها را شکست دهد. حمایت قطر از اخوان‌المسلمین منجر به بروز اختلافاتی میان این کشور با عربستان، بحرین و امارات در سال 2014 شد.

ترور وبلاگ‌نویس منتقد سعودی
یک وبلاگ‌نویس 29 ساله که مطالب طنزآمیز علیه اسلام‌گرایان افراطی در مالدیو منتشر می‌کرد، با ضربات چاقو کشته شد. به گزارش نیویورک‌تایمز، یمین رشید (29 ساله) بارها به پلیس درباره تهدیداتی که درباره به قتل رسیدنش دریافت می‌کرد، گزارش داده بود. مالدیو یکی از کشورهایی است که اتباع آن برای پیوستن به داعش به سوریه و عراق رفته‌اند. مالدیو بشدت تحت نفوذ عربستان سعودی و وهابیت است. طی سال‌های اخیر رژیم آل‌سعود مبلغان مذهبی خود را به مالدیو می‌فرستد تا به دانشجویان این کشور بورس تحصیلی برای تحصیل در دانشگاه‌های عربستان سعودی اعطا کنند.

عضویت عربستان در کمیسیون امور زنان سازمان ملل!
در اقدامی جنجالی و با لابی سعودی‌ها، عربستان سعودی به عضویت کمیسیون امور زنان سازمان ملل متحد درآمد. دیده‌بان سازمان ملل متحد که یک سازمان حقوق بشری ناظر بر عملکرد این نهاد بین‌المللی است به انتقاد از عضویت عربستان در کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل پرداخت و اعلام کرد این عضویت در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت حقوق زنان در عربستان بسیار ضعیف بوده و نابرابری‌های جنسیتی به طور گسترده در این کشور دیده می‌شود. رئیس دیده‌بان سازمان ملل گفت: انتخاب عربستان برای حفاظت از حقوق زنان مثل سپردن بره به گله گرگ‌هاست.


Page Generated in 0/0069 sec