printlogo


کد خبر: 174706تاریخ: 1396/2/9 00:00
وزیر سابق نفت: ناف عده‌ای با «نمی‌توانیم» بریده شده است
فقط در پتروشیمی 3 میلیون شغل ایجاد می‌شود

گروه اقتصادی: مسؤولان دولت یازدهم در یک اقدام عجیب اعلام کردند شعار برخی کاندیداها مبنی بر ایجاد 5 میلیون شغل دست‌نیافتنی است، این در حالی است که اگر در 4 سال آینده وضعیت فعلی اشتغال ادامه داشته باشد با انفجار جمعیت بیکاران مواجه خواهیم شد. به گزارش «وطن‌امروز»، انتقاد دولتی‌ها از کاندیداهایی که وعده ایجاد اشتغال می‌دهند نشانگر آن است که در صورت ادامه دولت روحانی قرار نیست طی 4 سال برای 5 میلیون نفر شغلی ایجاد شود و آمار بیکاری باید ادامه داشته باشد.  موضوع مهم دیگر اینکه دولتی‌ها همواره بر طبل «نمی‌‌توانیم» و «نمی‌شود» می‌کوبند و این می‌تواند ضد تبلیغ باشد. طبق اعلام کارشناسان فقط در حوزه پتروشیمی و نفتی می‌توان بیش از 3 میلیون شغل ایجاد کرد. وزیر سابق نفت با انتقاد از تشکیک برخی در آمارهای قالیباف در حوزه پتروشیمی گفت: یک عده در این کشور ناف‌شان را با «نمی‌شود» و «نمی‌توانیم» بریده‌اند. رستم قاسمی، وزیر اسبق نفت در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، با انتقاد از تشکیک برخی در آمارهای قالیباف در حوزه پتروشیمی، گفت: یک عده در این کشور ناف‌شان را با نمی‌شود و نمی‌توانیم بریده‌اند.
وی با بیان اینکه ظرفیت نصب شده پتروشیمی کشور حدود 64 میلیون تن است که امروز کمتر از 50 میلیون تن تولید می‌شود، افزود: با واحدهایی که در حال ساخت داریم در صورت اتمام، به بالای 100 میلیون تن ظرفیت نصب خواهیم رسید. قاسمی با بیان اینکه در سند چشم‌انداز ایران باید رتبه اول پتروشیمی در منطقه باشد و باید به بالاتر از 120 میلیون تن برسیم، تصریح کرد: از نظر کارشناسی‌ در حوزه نفت، گام اول فعال کردن ظرفیت موجود است که حداقل 8 تا 10 میلیون تن قابل انجام است که در مدت زمان کوتاهی قابل دستیابی است و گام بعدی رسیدن به ظرفیت پیش‌بینی شده در سند چشم‌انداز است. وزیر اسبق نفت گفت: درباره آمار اشتغال گفته شده نیز متاسفانه امروز بخش قابل توجهی از محصولات ما به صورت خام صادر می‌شود. اواخر دولت دهم برنامه‌ریزی مفصلی برای ایجاد واحدهای پایین‌دستی و زنجیره‌های ایجاد ارزش افزوده صورت گرفت که قطعا با تبدیل خام‌فروشی به پایین‌ترین واحدهای ارزش افزوده می‌توان شغل مورد نظر را ایجاد کرد. وی پتروشیمی را از مزیت‌های مهم ایران دانست و تصریح کرد: امروز و در آینده‌ای نه چندان دور هر آنچه اطراف خود می‌بینید محصولات پتروشیمی است؛ بخش زیادی از مواد و محصولات ساختمانی گرفته تا تجهیزات مهندسی و پزشکی و صنایع مختلف از پوست تا پوشش و از فرش تا دکمه پیراهن از محصولات پتروشیمی است. این زنجیره‌های ارزش افزوده می‌تواند بخش زیادی از اشتغال ایران را حل کند.
امکان افزایش ۳ میلیون شغل پایدار در صنعت پتروشیمی وجود دارد
براساس گزارش کارشناسی اتحادیه سراسری تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی، امکان ایجاد ۲ تا ۳ میلیون شغل مستقیم و پایدار در صنایع پتروشیمی حتی بدون نیاز به سرمایه‌گذاری زیرساختی وجود دارد. این اتحادیه در طول دولت یازدهم بارها با نامه‌نگاری به مسؤولان اجرایی خواستار رفع موانع توسعه ظرفیت صنایع پایین‌دستی پتروشیمی شده اما با مخالفت‌های محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت مواجه شده که در این مدت بارها با مداخله‌های بی‌جای خود در صنعت پتروشیمی، به دنبال منافع بخش خاصی بوده است. نعمت‌زاده قبل از دولت یازدهم در چندین شرکت پتروشیمی بالادستی ذی‌نفع بود و در طول دولت یازدهم نیز به دنبال اخذ مصوباتی در جهت منافع آن شرکت‌های خاص بود که موجب ضرر و زیان شرکت‌های پایین‌دستی پتروشیمی می‌شد. با این حال، اتحادیه سراسری تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی بارها با نامه‌نگاری با مسؤولان دولتی از جمله مسؤولان وزارت نفت و محمد شریعتمداری، معاون اجرایی دولت یازدهم که هم‌اکنون رئیس ستاد انتخاباتی حسن روحانی است، واقعیات صنایع پایین‌دستی پتروشیمی را ذکر کرده است. مثلا در نامه اتحادیه سراسری تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی خطاب به محمد شریعتمداری ذکر شده بود که به علت سنگ‌اندازی‌ها در دولت یازدهم، تولید صنایع پایین‌دستی پتروشیمی بشدت کاهش پیدا کرده است، این در حالی است که هر یک میلیون تن تولید محصولات پایین‌دستی پتروشیمی معادل ۲۰۰ هزار شغل پایدار است. در این نامه آمده است: «با توجه به بازارهای داخلی و خارجی بویژه بازارهای جذاب کشورهای منطقه و با توجه به مزیت پتروشیمی در کشور و نظر به ظرفیت ۱۶ میلیون تن تولید مصنوعات پایین دستی در کشور، با اخذ تصمیمات صحیح و کمک به شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به تولیدکنندگان و تعاونی‌ها جهت عرضه محصولات در کشورهای منطقه به‌راحتی می‌توان ظرفیت خالی ۱۳ میلیونی را فعال کرد و در یک اقدام حساب شده بدون سرمایه‌گذاری زیرساختی ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار (2 میلیون و 600 هزار) شغل مستقیم و پایدار در کشور ایجاد کرد و این یعنی اشتغالزایی در راستای اقتصاد مقاومتی». متاسفانه پیگیری‌های اتحادیه سراسری تعاونی‌های تأمین نیاز صنایع پایین‌دستی پتروشیمی از مسؤولان دولت یازدهم برای رفع گره‌ها به جایی نرسید و این اتحادیه حتی تهدید به تحصن نیز کرد.
پیشنهاد ایجاد یک میلیون شغل فوری
همچنین 2 هفته پیش، فعالان صنعت پایین‌دستی پتروشیمی کشور پیرو نامگذاری سال ۱۳۹۶ به نام اقتصاد مقاومتی: تولید- اشتغال، رویه‌ای اجرایی را به منظور ایجاد فوری دست‌کم یک میلیون شغل در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی کشور در این صنعت به دولت پیشنهاد و منتشر کردند که باز هم مورد بی‌توجهی قرار گرفت.
تبریک به روحانی بابت از بین بردن شغل‌ها!
رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری پایین‌دستی پتروشیمی آذر سال گذشته خطاب به روحانی گفته بود: آقای روحانی اگر قصد و نیت شما این بوده که کارخانه‌های تولیدی متوقف شوند؛ ‌به شما تبریک می‌گویم، چرا که این اتفاق افتاده است. نصرالله رضازاده در میزگرد بررسی اشتغال در اتحادیه‌های تولیدی با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در وزارت تعاون در دولت دهم گفت: در آن جلسه به احمدی‌‌نژادی گفتم برای ایجاد اشتغال در کشور باید به صنایع پایین دستی توجه شود، چرا که به ازای تولید هر یک میلیون تن مواد پلیمری می‌توان
۲۰۰ هزار شغل ایجاد کرد و این در حالی است که ۱۶ میلیون تن مواد پلیمری در کشور تولید می‌شود. رئیس هیات‌مدیره اتحادیه سراسری پایین‌دستی پتروشیمی افزود: بنابر این احمدی‌نژاد در آن زمان وزیر نفت، رئیس‌کل بانک مرکزی، مدیرعامل بانک تجارت و عده‌ای دیگر را برای انجام این کار مأمور کرد و تولید مواد پلیمری کشور تا سال ۹۲ به ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن رسید. وی با بیان اینکه یکی از مطالبی که در آن جلسه مطرح شد این بود که واحدهای تولیدی قادر به پرداخت نرخ بهره نیستند، تصریح کرد: پیشنهاد ما در این رابطه به دولت دهم این بود که پول خوراکی که در اختیار پتروشیمی‌ها گذاشته می‌شود، توسط دولت ۴ ماهه اخذ شود و در مقابل هم پتروشیمی‌ها مواد اولیه صنایع کوچک را بدون نرخ بهره و ۴ ماهه تحویل دهند. رضازاده با تأکید بر اینکه این کار بحث ربا را در کشور حل می‌کند، بیان داشت: با ۳۶ درصد بهره تولیدکننده را به صلابه کشیده‌اند.
 


Page Generated in 0/0107 sec