printlogo


کد خبر: 174730تاریخ: 1396/2/9 00:00
حملات موشکی رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق
اسد: در وضعیت جنگی با اسرائیل قرار داریم

رژیم صهیونیستی در نخستین ساعات پنجشنبه، یکی از مواضع نظامی در جنوب غربی فرودگاه بین‌المللی دمشق، پایتخت سوریه را هدف تجاوزگری خود قرار داد ولی این‌بار این حملات، با جنگنده نبود بلکه با شلیک 5 فروند موشک انجام شد. رسانه‌های غربی و عربی همسو با اسرائیل برای توجیه این تجاوز، مدعی شدند هدف اسرائیل از این حملات موشکی انهدام مهمات و تسلیحات حزب‌الله در سوریه بوده است؛ ادعایی که بلافاصله منابع نظامی سوریه آن را تکذیب و تأکید کردند حزب‌الله در نزدیکی فرودگاه دمشق انبار تسلیحاتی ندارد. یک منبع نظامی در ارتش سوریه در این‌باره تصریح کرد، رژیم اسرائیل، بامداد پنجشنبه چند موشک از داخل اراضی اشغالی شلیک کرد که به وقوع انفجارهایی در محل منجر شد و برخی خسارت‌ها را به بار آورد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) به نقل از این منبع افزود: «این تجاوزگری اسرائیل تلاشی مأیوسانه برای بالا بردن روحیه درهم شکسته گروه‌های تروریستی زیر ضربات نیروهای مسلح سوریه است. این تجاوزگری ما را از ادامه جنگ علیه تروریسم و از بین بردن آن باز نخواهد داشت». این منبع افزود: «سوریه، این تخلفات مکرر را بدون جواب نخواهد گذاشت و واکنش به آن را به تاخیر نمی‌اندازد». روسیه نیز در واکنش به بمباران دمشق، گفت ما اقدامات متجاوزانه علیه سوریه را محکوم کرده و خواهان احترام به حاکمیت دمشق هستیم. در این میان، رژیم صهیونیستی طبق روال بمباران فرودگاه بین‌المللی دمشق را نه تکذیب کرده و نه تایید ولی یسرائیل کاتز، وزیر اطلاعات این رژیم مدعی شد این حمله با «سیاست اسرائیل جهت جلوگیری از قاچاق تسلیحات برای حزب‌الله» همخوانی دارد. ناظران سیاسی می‌گویند حمله پنجشنبه به اطراف فرودگاه بین‌‌المللی دمشق از نظر زمانی حائز اهمیت است و در حالی رخ داده که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری‌ آمریکا ماه آینده با هدف تشکیل ائتلاف عربی- اسرائیلی، عازم سرزمین‌های اشغالی و نیز عربستان و اردن خواهد شد. روزنامه فرامنطقه‌‌ای را‌ی‌الیوم در این‌باره نوشته است: هدف ترامپ از این سفر این است که برای کشورهای عربی ثابت کند، در تشکیل ائتلاف نظامی شبیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جدی است و در نظر دارد این ائتلاف با مشارکت کشورهای عربی به اصطلاح میانه‌رو، آمریکا و اسرائیل تشکیل شود و هدف اصلی این ائتلاف جلوگیری از نفوذ ایران در منطقه خاورمیانه است.
در حال جنگ با اسرائیل هستیم
در و اکنش به حملات اخیر رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین‌المللی دمشق، رئیس‌جمهوری سوریه متذکر شده حمله هوایی اخیر رژیم صهیونیستی با هدف حمایت از تروریست‌ها و تقویت روحیه آنها صورت گرفت. بشار اسد، پنجشنبه‌شب در گفت‌و‌گو با تلویزیون تله‌سور ونزوئلا تأکید کرد که سوریه درصدد مذاکره با روسیه برای دستیابی به جدیدترین سامانه‌های ضدموشکی جهت مقابله با تهدیدات احتمالی آمریکا و اسرائیل است. اسد درباره هدف سوریه از دستیابی به سامانه‌های ضدموشکی روسیه گفت: ما در وضعیت جنگ با اسرائیل هستیم و طبیعی است که چنین سامانه‌هایی داشته باشیم. وی افزود: طبیعی است که اکنون با روس‌ها برای تقویت این سامانه‌ها چه جهت مقابله با تهدیدات هوایی اسرائیل و چه جهت مقابله با تهدیدات احتمالی موشک‌های آمریکایی مذاکره کنیم. بعد از تجاوز اخیر آمریکا به فرودگاه الشعیرات در استان حمص اکنون این احتمال وارد است. رئیس‌جمهوری سوریه تصریح کرد، اسرائیل نقش خود در حمله به سوریه را در اشکال مختلف ایفا می‌کند. شکل اول تجاوز مستقیم به پایگاه‌های ارتش سوریه است، با استفاده از نیروهای هوایی و توپخانه و موشک‌ها. شکل دیگر آن حمایت از تروریست‌هاست. این حمایت 2 روش دارد؛ یکی حمایت مستقیم با ارسال اسلحه، دوم حمایت لجستیکی به تروریست‌هاست مانند ارائه کمک‌های پزشکی به گروه‌های تروریستی در بیمارستان‌های آنها. اسد در ادامه گفت: هدف از ادعاهای آمریکا و غرب درباره سلاح شیمیایی حمایت از تروریست‌ها در سوریه است. از ویژگی‌های سیاستمداران آمریکایی این است که هر روز دروغ می‌گویند و حقیقت را بازگو نمی‌کنند. داستان‌های غربی‌ها همواره پر از دروغ بوده است. بشار اسد تأکید کرد: آمریکا و همپیمانانش بارها تلاش کردند تا از شورای امنیت برای مشروع نشان دادن نقش تروریست‌ها در سوریه و نقش‌شان در مداخله غیرقانونی در کشور ما استفاده کنند.
روز سیاه تروریست‌ها
جبهه‌های اطراف دمشق، پایتخت سوریه شاهد تغییرات اساسی است. ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن، عملیات غافلگیرکننده‌ای را در منطقه بادیه‌الشام آغاز کردند و با پیشروی به سوی جنوب نیروگاه حرارتی تشرین تلاش کردند ارتباط منطقه غوطه شرقی دمشق را با سایر مناطق حضور گروه‌های مسلح قطع کنند. در این عملیات ارتش و نیروهای همپیمان توانستند بخش‌های وسیعی از منطقه از جمله مراکز مهم وابسته به گروه‌های مسلح را آزاد کنند. همزمان با این پیشروی در بخش شرقی حومه دمشق، ارتش سوریه و نیروهای همپیمان آن به پیشروی خود در منطقه القابون واقع در شمال شرق دمشق ادامه می‌دهند و بدین ترتیب دامنه عملیات را محدودتر کرده‌اند تا نیروهای زمینی پس از کنترل شرکت برق و ساختمان کویتی‌ها، مصادره تونل‌های وابسته به عناصر مسلح و بازداشت آنها، به مساحت پایانی درگیری‌ها برسند. از سوی دیگر، طی عملیات روز پنجشنبه ارتش سوریه در شرق و جنوب این کشور، بیش از 60 تروریست کشته شدند. خبرگزاری رسمی سوریه  به نقل از یک منبع نظامی گزارش داد، در درگیری‌های ارتش سوریه با تروریست‌های داعش در استان درعا واقع در جنوب این کشور، 33 تروریست کشته و 40 تروریست دیگر زخمی شدند. به گفته این منبع، در این عملیات ارتش سوریه موفق شد 4 دستگاه تانک، یک دستگاه خودروی بی‌ام‌پی، 4 قبضه توپ و 6 خودرو را منهدم کند. اما در جبهه شرق سوریه، ارتش سوریه به کمک نیروهای متحد خود طی عملیاتی موفق، 30 تروریست را در منطقه المقابر و الفوج از پای درآورد. یک منبع نظامی با اعلام این خبر، از زخمی شدن ده‌ها تروریست در این مناطق دیروالزور خبر داد. از سوی دیگر، ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود به سمت شرق و شمال تدمر، میدان گازی الشاعر را در شمال این شهر آزاد کرد.
تلفات نظامی ترکیه
درگیری سنگین ارتش ترکیه با نیروهای یگان‌های مدافع خلق (کردها) نزدیک مرز ترکیه در شمال سوریه ادامه دارد. منابع محلی اعلام کردند پنجشنبه در جریان درگیری‌ها در عفرین، 17 سرباز ارتش ترکیه کشته و 3 نفر زخمی شدند. یک زره‌پوش ارتش ترکیه نیز حین این درگیری منهدم شد. نیروهای کرد سوری پیش‌تر از انهدام یک تانک، یک زره‌پوش و یک خودروی شناسایی نزدیک تل‌ابیض خبر داده بودند.


Page Generated in 0/0072 sec