printlogo


کد خبر: 174732تاریخ: 1396/2/9 00:00
چهارگوشه

آزادی شهر عراقی پس از 14 سال
نیروهای لشکر 2 و لشکر 11 الحشد الشعبی (بسیج مردمی) روز پنجشنبه توانستند شهر الحضر را که از سال 2003 در اشغال القاعده و سپس داعش بود، آزاد کنند. با آزادی این شهر و مناطق اطراف آن یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش در استان نینوا به کنترل نیروهای عراقی در آمد و مسیر موصل به بیجی و استان صلاح‌الدین امن شد. عملیات آزادسازی این منطقه، سه‌شنبه گذشته با رمز «محمد رسول‌الله» و با پشتیبانی نیروی هوایی عراق آغاز شد.

تظاهرات فرانسوی‌ها  نه لوپن نه مکرون
صدها نوجوان و جوان معترض فرانسوی در شهرهای مهم این کشور از جمله شهر رن و پاریس تجمع‌هایی را به منظور اعلام مخالفت‌شان با امانوئل مکرون و مارین لوپن، کاندیداهای ریاست جمهوری راه‌یافته به دور دوم انتخابات این کشور برگزار کردند. بر این اساس، حدود هزار تن از این جوانان معترض در شهر رن در قالب کمپینی به نام «ما لیاقت بهتر را داریم» به خیابان‌ها آمده و شعار ‌دادند «نه لوپن نه مکرون». نیروهای پلیس
ضدشورش فرانسه از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن این معترضان و جلوگیری از دسترسی آنها به بخش تاریخی این شهر استفاده کردند.

برخورد ناوچه روسی با کشتی تجاری
پنجشنبه یک ناوچه جنگی روسیه به یک کشتی تجاری در دریای سیاه در نزدیکی سواحل شهر استانبول برخورد کرد. وزارت دفاع روسیه با تایید این خبر اعلام کرد یک کشتی شناسایی نظامی در پی برخورد با یک کشتی تجاری ترکیه، با خطر غرق شدن مواجه شد ولی این ناوچه هم‌اکنون در مسیر خود در حال حرکت است. روسیه در عین حال تأکید کرد تمام سرنشینان ناوچه جنگی این کشور نجات یافته‌اند.

خروج ونزوئلا از سازمان کشورهای آمریکایی
وزنوئلا فرآیند خروج از سازمان کشورهای آمریکایی را از پنجشنبه آغاز کرد. وزیر خارجه ونزوئلا اعلام کرد پنجشنبه شکواییه‌ای را به «سازمان کشورهای آمریکایی» تسلیم و فرآیند خروج از آن را آغاز خواهد کرد. ونزوئلا اعلام کرده این اقدام پاسخی است به فشاری که این سازمان علیه دولت ونزوئلا اعمال می‌کند. ونزوئلا درگیر یک بحران سیاسی- اقتصادی است. اعتراضات ضددولتی 3 هفته اخیر این کشور منجر به کشته شدن 26 نفر شده است. این اعتراض‌ها هنگامی آغاز شد که دیوانعالی تصمیم گرفت اختیارات کنگره را سلب کند.

عملیات ویژه امنیتی در لندن
پلیس لندن با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد در عملیات امنیتی ضد تروریستی در این شهر 4 نفر به اتهام تلاش برای اقدام تروریستی دستگیر شدند و یک زن به ضرب گلوله مجروح شد. این بیانیه افزود یک مرد که حامل چاقو بود پنجشنبه‌شب نزدیک دفتر ترزا می، نخست‌وزیر انگلستان به اتهام آماده شدن برای اقدام تروریستی بازداشت شد.  پلیس اسامی این اشخاص را اعلام نکرده اما گفته در چارچوب عملیات سازمان اطلاعات، تحت مراقبت افسران مبارزه با تروریسم هستند.

انتقال سفارت آمریکا به قدس  در سفر ترامپ
در آستانه نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، او صبح دیروز یک تیم ویژه را به منظور هماهنگی لجستیکی مربوط به سفر قریب‌الوقوعش به سرزمین‌های اشغالی راهی تل‌آویو کرد. به گزارش تارنمای اطلاعاتی صهیونیستی والا، تلاش برای هماهنگی در خصوص سفر  22 ماه مه آتی رئیس‌جمهور آمریکا به تل‌آویو در حالی صورت می‌گیرد که در جهت عکس یک هیات فلسطینی بلندپایه وارد واشنگتن شده تا هماهنگی‌های لازم در ارتباط با دیدار ترامپ و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در کاخ سفید را انجام دهد. در همین حال سناتور جمهوریخواه «ران دِی سانتیس» اعلام کرد ترامپ در سفر آتی خود به تل‌آویو به شعار انتخاباتی‌اش عمل و خبر انتقال سفارت آمریکا به قدس را اعلام خواهد کرد. این رئیس صهیونیست کمیته امور امنیت ملی کنگره ماه مارس گذشته به اراضی اشغالی سفر و از چند منطقه به عنوان محل‌های احتمالی سفارت آمریکا بازدید کرده بود.


Page Generated in 0/0079 sec