printlogo


کد خبر: 174754تاریخ: 1396/2/10 00:00
آمریکا، عربستان و کره جنوبی را به دلیل عدم پرداخت سهم هزینه‌های دفاعی سرزنش کرد
باج 56 میلیارد دلاری بن‌سلمان به ترامپ

دونالد ترامپ در حال تحقق بخشیدن به وعده‌های خود در جریان کارزارهای انتخاباتی است؛ او امتیازدهی اقتصادی آمریکا به متحدان این کشور از جمله در زمینه‌های دفاعی را مورد انتقاد قرار داده و گفته است کشورهای برخوردار از حمایت‌های نظامی ایالات متحده باید هزینه آن را به آمریکاییان بپردازند. هنوز چند روزی از موضوع جنجالی استقرار سامانه موشکی تاد- که آمریکا مبدع این ایده بود- در کره‌جنوبی نگذشته است که ترامپ خواستار آن شده هزینه این سامانه موشکی بر عهده کشور میزبان باشد. گزارش‌ها حاکی است برای استقرار سامانه مزبور یک میلیارد دلار هزینه شده است که ترامپ در مصاحبه تازه خود گفت چرا سامانه‌ای که قرار است از کره‌جنوبی دفاع کند باید با هزینه آمریکا نصب شود. ترامپ همچنین در مصاحبه خود با رویترز، با انتقاد از توافق دفاعی با عربستان سعودی تأکید کرد این توافق فقط به نفع ریاض است. وی افزود: تعامل عربستان سعودی با آمریکا عادلانه نیست، زیرا واشنگتن برای دفاع از عربستان پول زیادی از دست می‌دهد. انتقاد جدید رئیس‌جمهور آمریکا از عربستان سعودی حدود یک ماه پس از آن بیان می‌شود که وی با محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان سعودی دیدار کرد. در همین راستا، یک وبگاه معارض سعودی نوشت محمد بن‌سلمان چون می‌داند مسیر پادشاهی سعودی از واشنگتن می‌گذرد، به دولت ترامپ 56 میلیارد دلار باج داده است. رامی الخلیل، خبرنگار عرب در گزارشی که در پایگاه خبری «نبأ» منتشر شد، با بیان مطلب فوق نوشت: از آنجا که رضایت «عمو سام» نخستین گام هر یک از شاهزاده‌های سعودی برای جلوس بر تخت سلطنت است، پرداخت پول به واشنگتن امری قطعی به نظر می‌رسد. در سایه قانون جاستا که شمشیری بر گردن ریاض به شمار می‌رود، آل‌سعود چاره‌ای جز پرداخت 56 میلیارد دلار به دولت آمریکا ندارد تا پروژه دونالد ترامپ برای توسعه زیرساخت‌های آمریکا را تامین و تغذیه کند. یک منبع آگاه در خلیج‌فارس درباره جزئیات توافق میان ریاض و واشنگتن به روزنامه «الخلیج الجدید» گفته است مبلغ این قرارداد برای ریاض که زیر فشارهای مربوط به نوسان قیمت نفت قرار دارد بسیار سنگین است اما ملک سلمان و پسرش نیز در مقابل این مبلغ چیز بزرگی می‌خواهند و آن اینکه واشنگتن، محمد بن سلمان را شاه آینده این کشور بداند بویژه که محافل سیاسی آمریکا، محمد بن نایف، ولیعهد کنونی عربستان را شاه آینده این کشور می‌دانند و از سوی دیگر در داخل خاندان حکومتی عربستان، پسر سلمان محبوبیت لازم را ندارد.
کره‌شمالی با موشک ناشناخته آمریکا را به‌چالش کشید
در حالی که آمریکا درصدد تلاش برای جلب موافقت جامعه جهانی برای اعمال فشارها و تحریم‌های شدیدتر بر کره‌شمالی است، خبرگزاری «یونهاپ» کره‌جنوبی بامداد شنبه از آزمایش موشکی جدید پیونگ‌یانگ خبر داد. این خبرگزاری به نقل از ارتش این کشور گزارش داد این موشک که نوع آن هنوز معلوم نیست، ظاهرا چند ثانیه پس از پرتاب منفجر شده است. ارتش آمریکا هم گفت این موشک هرگز مرزهای کره‌شمالی را ترک نکرده است. دونالد ترامپ در واکنش به این اقدام کره‌شمالی، در توئیتی نوشت: «کره‌شمالی با این پرتاب به خواسته‌های چین و رئیس‌جمهور محترم آن بی‌احترامی کرد، هرچند آزمایش ناکام ماند». کره‌شمالی 2 هفته پیش در روز ۱۶ آوریل موشک دیگری را آزمایش کرده بود که ناکام ماند.
حرکت ناوگروه آمریکا به سمت شبه‌جزیره کره
همزمان با بالا گرفتن تنش میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ، گروه رزمی نیروی دریایی آمریکا با عبور از آب‌های ژاپن، به سوی آب‌های شبه‌جزیره کره حرکت کرده است. شبکه ان‌اچ‌کی ژاپن روز شنبه با انتشار تصاویری گزارش داد گروه رزمی همراه ناو هواپیمابر یواس‌اس کارل وینسون آمریکا از آب‌های ساحلی ناگازاکی در جنوب ژاپن عبور کرده است. واشنگتن پیش‌تر گفته بود اعزام گروه رزمی دریایی‌اش به منطقه با هدف نمایش قدرت به پیونگ‌یانگ صورت گرفته است. کره‌شمالی که هم‌اکنون به خاطر برنامه‌های موشکی و هسته‌‎ای خود هدف تحریم‌های مختلف سازمان ملل و اتحادیه اروپایی قرار دارد، اعلام کرده در حال‌ توسعه تسلیحات بازدارنده مقابل آمریکاست و تا زمانی که واشنگتن خصومت خود را با پیونگ‌یانگ ادامه دهد، از برنامه‌های موشکی و اتمی خود دست نخواهد کشید.
 

پشیمانی بلژیک به‌خاطر حمایت از سعودی
نخست‌وزیر بلژیک حمایت این کشور از عضویت رژیم سعودی در کمیته حقوق و مقام زنان نزد سازمان ملل را اشتباه خواند. شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل چهارشنبه گذشته 13 کشور از جمله عربستان را برای یک دوره 4 ساله برای عضویت در کمیسیون مقام زنان انتخاب کرد. انتخاب سعودی به عنوان یکی از اعضای این کمیسیون انتقادهایی را میان گروه‌های حقوق بشری برانگیخت. گروه موسوم به «دیده‌بان سازمان ملل» از عضویت حکومت بدوی عربستان در کمیته برابری جنسیت سازمان ملل بشدت انتقاد کرده و این اقدام را با توجه به تبعیض آشکار این کشور علیه زنان، احمقانه و مضحک دانسته است. همچنین چارلز میشل، فردای رای کشورش به عضویت سعودی در کمیته مزبور ضمن ابراز پشیمانی و تاسف از این اقدام گفت: «اگر دوباره امکان داشت و اگر ما فرصت می‌یافتیم درباره آن در سطح دولت بحث و گفت‌وگو کنیم، من حتما می‌گفتم ما موافق این مساله نیستیم».
 

 


Page Generated in 0/0052 sec