printlogo


کد خبر: 174758تاریخ: 1396/2/10 00:00
اخبار

روزنامه گاردین گزارش داد
نفوذ نرم داعش به اروپا
روزنامه گاردین در گزارشی به چگونگی ورود عناصر گروه تروریستی داعش به خاک اروپا پرداخت. گاردین روز شنبه در این گزارش نوشت: محققان ایتالیایی معتقدند عناصر گروه تروریستی داعش از طریق جا زدن خود در برنامه درمان سربازان ارتش دولتی لیبی به خاک اروپا نفوذ می‌کنند. گزارش نهاد اطلاعاتی ایتالیا که گاردین از آن اطلاع یافته است، نشان می‌دهد نفوذ عناصر مسلح از راه یک شبکه پیچیده صورت گرفته است و این عناصر با تظاهر به زخمی شدن در جریان نبرد در لیبی، به برنامه درمان سربازان ارتش دولتی لیبی نفوذ کرده‌ و در بیمارستان‌های اروپا بستری شده‌اند و بعد از بازیافتن سلامت، آزادانه در اروپا و خاورمیانه تردد کرده‌اند. این گزارش با تمرکز روی برنامه درمانی سربازان ارتش دولتی لیبی به این نتیجه رسیده است که این برنامه به طرز مشکوکی مدیریت می‌شود؛ هرچند زیر نظر دولت لیبی است که جهان آن را به رسمیت شناخته است. بر اساس این گزارش، دولت لیبی هزینه سفر افراد مسلح داعش به اروپا را به صورت غیرعمدی پرداخت کرده، زیرا گمان می‌کرده است این عناصر زخمی از سربازان دولتی هستند. در این گزارش آمده است تعداد نامعلومی از داعشی‌ها با گذرنامه‌های جعلی به برنامه درمان سربازان دولت لیبی نفوذ کرده و از این طریق خود را به اروپا رسانده‌اند. اکثریت افرادی که در چارچوب برنامه درمانی بوده‌اند، به بیمارستان‌های ترکیه اعزام شده‌اند. همچنین مشخص شد اوایل ۲۰۱۶ داعش کنترل یکی از دفاتر صدور پاسپورت در سرت لیبی را برعهده گرفته و  2000 پاسپورت خام را به سرقت برده است. همچنین از 15 دسامبر 2015 تعداد نامشخصی از عناصر مجروح داعش در لیبی به یک بیمارستان در استانبول فرستاده شده‌اند تا در آنجا تحت درمان پزشکی قرار گیرند. کشورهایی که بر اساس این توافق درمانی برای ارائه اقدامات پزشکی به سربازان مجروح دولت لیبی در نظر گرفته شدند ترکیه، رومانی، صربستان و بوسنی هستند و فرانسه، آلمان و سوییس نیز از دیگر کشورهایی هستند که مجروحان به آنجا اعزام شده‌اند.

انتقال سفارت آمریکا به قدس در سفر ترامپ
در آستانه نخستین سفر خارجی دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا، او صبح دیروز یک تیم ویژه را به منظور هماهنگی لجستیکی مربوط به سفر قریب‌الوقوعش به سرزمین‌های اشغالی راهی تل‌آویو کرد. به گزارش تارنمای اطلاعاتی صهیونیستی والا، تلاش برای هماهنگی در خصوص سفر  22 ماه مه آتی رئیس‌جمهور آمریکا به تل‌آویو در حالی صورت می‌گیرد که در جهت عکس یک هیات فلسطینی بلندپایه وارد واشنگتن شده تا هماهنگی‌های لازم در ارتباط با دیدار ترامپ و محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان در کاخ سفید را انجام دهد. در همین حال سناتور جمهوریخواه «ران دِی سانتیس» اعلام کرد ترامپ در سفر آتی خود به تل‌آویو به شعار انتخاباتی‌اش عمل و خبر انتقال سفارت آمریکا به قدس را اعلام خواهد کرد. این رئیس صهیونیست کمیته امور امنیت ملی کنگره ماه مارس گذشته به اراضی اشغالی سفر و از چند منطقه به عنوان محل‌های احتمالی سفارت آمریکا بازدید کرده بود.
شهرک‌سازی دیوانه‌وار اسرائیل در قدس
در همین حال ائتلاف افراطی حاکم بر دولت اسرائیل، قصد دارد از این سفر ترامپ به فلسطین اشغالی به عنوان فرصتی برای یهودی‌سازی هر چه بیشتر قدس بهره ببرد. به‌رغم مخالفت‌های سازمان ملل و بسیاری از کشورهای جهان، وزارت مسکن رژیم صهیونیستی از برنامه ساخت 15 هزار واحد مسکونی دیگر در شرق بیت‌المقدس خبر داد. براساس کنوانسیون ژنو، هرگونه ساخت‌وساز اسرائیلی‌ها در مناطق اشغال‌شده پس از جنگ سال 1967ممنوع است. اما یوآو گالانت، وزیر مسکن رژیم صهیونیستی اعلام کرد همراه شهرداری بیت‌المقدس سرگرم بررسی پروژه‌ای 2 ساله با هدف ساخت 25 هزار واحد مسکونی در این شهر هستند که این پروژه ساخت 15 هزار واحد در شرق قدس اشغالی را دربر می‌گیرد. این برنامه قرار است در جشن صهیونیستی اورشلیم مصادف با سالروز اشغال بخش شرقی قدس در 24 خرداد امسال افتتاح شود.
صائب عریقات، مذاکره‌کننده ارشد دولت خودگردان فلسطین، این اقدام را فورا محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی و «خرابکاری عامدانه» تلاش‌ها برای ازسرگیری مذاکرات به‌اصطلاح صلح میان طرف‌های فلسطینی و اسرائیلی نامید.
 


Page Generated in 0/0056 sec