printlogo


کد خبر: 174759تاریخ: 1396/2/10 00:00
چهارگوشه

بازگشت تفنگداران آمریکایی  به افغانستان
گزارش منابع رسانه‌ای حاکی است گروهی از تفنگداران آمریکایی به افغانستان بازگشته و در قرارگاهی در جنوب این کشور مستقر شده‌اند. نیروهای نظامی ناتو در سال ۲۰۱۴ به عملیات جنگی خود در افغانستان پایان دادند و این نخستین‌بار از آن زمان است که تفنگداران آمریکایی به افغانستان بازمی‌گردند. براین اساس، حدود ۳۰۰ تفنگدار آمریکایی از روز شنبه در هلمند مستقر شدند و قرار است به نیروهای دولتی افغانستان برای مبارزه با گروه طالبان آموزش و کمک ارائه دهند.

اخراج 2300 کارمند وزارت خارجه آمریکا
وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد داد با اخراج 2300 نفر از کارمندان وزارتخانه‌اش به بهبود وضعیت بودجه این وزارتخانه کمک شود. رکس تیلرسون با پیشنهاد اخراج 2300 نفر از کارمندان به فکر افزایش
26 درصد ‏ بودجه وزارت خارجه آمریکاست. این تعداد تنها 3 درصد‏ از جمعیت 75 هزار نفرى وزارتخانه را شامل خواهد شد. پیش از این دولت جدید ایالات متحده از برنامه بودجه سال 2018 با کسر 28 درصد از وزارت خارجه و افزایش 10درصد‏ بودجه وزارت دفاع خبر داده بود.

اعتراضات سراسری در برزیل
چندین شهر برزیل همزمان با نخستین اعتصاب سراسری در این کشور در روز جمعه که طی 2 دهه اخیر بی‌سابقه بوده، فلج شد. مردم به تدابیر ریاضتی پیشنهادی از سوی دولت میشل تامر معترض هستند. کنگره برزیل در روزهای آتی درباره تغییرات پیشنهادی در قوانین بازنشستگی رای‌گیری خواهد کرد. طبق آن، حداقل سن بازنشستگی برای مردان ۶۵ و برای زنان ۶۲ سال می‌شود. پیشنهاد دولت میشل تامر برای مقابله با رکود همچنین شامل کاهش مزایای بازنشستگی هم می‌شود.

عزل مقام ارشد شورای اروپا
پس از دیدار با اسد
مجمع پارلمانی شورای اروپا اعلام کرد، این مجمع تصمیم گرفته به پدرو آگرامونت، رئیس مجمع پارلمانی شورای اروپا به دلیل سفر اخیرش به سوریه و دیدارش با بشار اسد، رئیس‌جمهور این کشور رای عدم اعتماد دهد. آگرامونت در پی سفرش به سوریه با انتقادات زیادی از سوی اروپایی‌ها مواجه شد. وی گفته بود به عنوان سناتور اسپانیایی به سوریه سفر کرده اما دوشنبه گذشته حرفش را پس گرفت و عذرخواهی کرد.

ترکیه ویکی‌پدیا را فیلتر کرد
دیده‌بانان فضای مجازی می‌گویند، ترکیه دسترسی به سایت دانشنامه ویکی‌پدیا را در این کشور مسدود کرده است. به نوشته روزنامه ایندیپندنت، ترکیه در واقع دسترسی به سایتی را مسدود کرده است که خود را «پروژه‌ شفاف دیجیتالی و مستقل» معرفی می‌کند. این اقدام پس از آن صورت گرفت که یک کاربر اینترنتی در صفحه مربوط به معرفی رجب طیب اردوغان در سایت ویکی‌پدیا، از وی به عنوان دیکتاتور نام برد؛ اگر چه این نوشته پس از مدتی اصلاح شد و صفحه اردوغان برای انجام هرگونه اصلاحی به مدت یک هفته مسدود شد.

بازداشت یکی از علمای بحرینی
رژیم آل‌خلیفه در ادامه سرکوب علمای دینی و شخصیت‌‌های مخالف دولت، عبدالزهرا کربابادی را بازداشت کرد. منابع آگاه در بحرین اعلام کردند نیروهای آل‌خلیفه، صبح پنجشنبه با حمله به منزل کربابادی، این عالم دینی را به همراه همسر و خواهرش دستگیر کردند. این در حالی است که با نزدیک شدن به روز قرائت حکم آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین، تظاهرات مردمی به نشانه حمایت از وی همچنان ادامه دارد.

تعطیلی 2 مدرسه مسلمانان در میانمار
ده‌ها تن از راهبان افراطی بودایی و ده‌ها تن دیگر از حامیان‌شان، جمعه در نزدیکی 2 مدرسه مسلمانان در یانگون دست به راهپیمایی اعتراضی زده و از مقام‌های محلی خواستند این مدارس را تعطیل کنند. این تجمع 3 ساعته زمانی پایان یافت که مقام‌ها با درخواست این افراد در تعطیلی این مدارس موافقت کرده و به آنها اجازه دادند تا درهای ورودی این مدارس را قفل و زنجیر کنند. تنش میان جمعیت بودایی‌های میانمار و مسلمان‌های این کشور که در اقلیت به سر می‌برند بسیار شدید شده است.

 


Page Generated in 0/0068 sec