printlogo


کد خبر: 174762تاریخ: 1396/2/10 00:00
آمارهای رسمی مرکز آمار حکایت از ایجاد ۱۱۳هزار شغل در سال دارد
تکذیب اشتغالزایی ۷۰۰هزار نفری توسط مرکز آمار

گروه اقتصادی: در حالی که آمارهای رسمی مرکز آمار حکایت از ایجاد ۱۱۳هزار شغل در سال دارد و از سویی رئیس مرکز آمار خبر از ایجاد ۴۹۰هزار شغل در سال در دولت تدبیر داده است، دولتی‌ها همچنان مدعی ایجاد ۷۰۰هزار شغل در سال هستند. به گزارش تسنیم، در حالی 4 سال دوره فعالیت دولت روحانی سپری شد که هیچ‌کدام از وعده‌های انتخاباتی دولت برای حل معضل بیکاری محقق نشده و شمار بالای بیکاران بیانگر این موضوع است که دولت در بحث اشتغالزایی ناموفق عمل کرده است.  عدم توجه دقیق دولت به آمارهای بازار کار تا جایی است که حسن روحانی اوایل سال 95 دستور تک‌رقمی شدن نرخ بیکاری را تا پایان این دولت داده بود که این دستور تنها روی کاغذ باقی ماند و محقق نشد.  براساس نتایج طرح آمارگیری نیروی کار سال 95 که توسط مرکز آمار ایران منتشر شد، نرخ بیکاری در سال جاری با افزایش 4/1درصدی، 4/12 درصد و تعداد بیکاران 3میلیون و 203هزار و 398 نفر اعلام شد. اوایل فروردین‌ماه سال جاری بود که عیسی منصوری، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار در آستانه انتخابات مدعی شد این دولت در 4 سال گذشته سالانه 700هزار شغل و در مجموع 8/2میلیون شغل ایجاد کرده است، این در حالی است که امیدعلی پارسا، رئیس مرکز آمار ایران در زنجان گفت: دولت تدبیر و امید از ابتدای سال 92 تا انتهای سال 95 به‌طور متوسط سالانه 490 هزار شغل در کشور ایجاد کرده است. این در حالی است که گزارش‌های مرکز آمار میزان اشتغالزایی دولت تدبیر را کمتر از میزانی که علی پارسا ادعا دارد نشان می‌دهد.  تابستان سال 92 که روحانی دولت را تحویل گرفت، جمعیت فعال کشور 24 میلیون و 754 هزار نفر، جمعیت بیکار 2 میلیون و 563 هزار نفر و کل جمعیت شاغل کشور 22 میلیون و 191 هزار نفر بود. همچنین طبق گزارش رسمی مرکز آمار ایران در پایان سال 95 یعنی پس از  42 ماه جمعیت فعال کشور به 25 میلیون و 791 هزار نفر رسید که از این میزان 3 میلیون و 203 هزار نفر بیکار و 22 میلیون و 588 هزار نفر شاغل بوده‌اند، یعنی در این دولت به‌طور خالص طی 3 سال و نیم تنها 397 هزار شغل ایجاد شده است. بر این اساس، دولت تدبیر در این سال‌ها به‌طور خالص ماهانه 9450 و سالانه 113 هزار شغل ایجاد کرده نه 700 هزار شغل.  در حالت کلی ادعای ایجاد 700 هزار شغل هم به‌روایت آمار مرکز آمار و هم به‌ادعای رئیس مرکز آمار درست نیست.
دولت روحانی با وعده‌های نجومی سرکار آمد
بیژن عبدی، اقتصاددان در گفت‌وگو با نسیم آنلاین گفت: آقای روحانی ادعا داشت فقط در گردشگری نزدیک به
5/13 میلیارد درآمد ارزی و 4 میلیون شغل ایجاد می‌کند. اگر ادعاهای ایشان در زمینه‌های مختلف را جمع بزنیم، خیلی بیشتر از سایر کاندیداها درباره اشتغالزایی بوده است. مثلا در بازدید از خوزستان ایشان ادعا کرده بود چندهزار مترمکعب از زمین‌ها را زیر کشت می‌بریم و 500 هزار شغل ایجاد می‌کنیم. این اقتصاددان عنوان کرد: ما به اندازه مورد نظرمان در خیلی از بخش‌ها، نیروی تحصیلکرده تربیت کرده‌ایم. شاید بخش عمده‌ای از تحصیلکرده‌های ما در علوم انسانی باشند که بازار کار کمی دارد. وقتی دقت کنیم در میزان تربیت مهندس در رشته‌های مختلف نسبت به قبل از انقلاب یا اوایل انقلاب ظرفیت ما خیلی بالاست. عبدی گفت: مشکل ما در نحوه توزیع ثروت و درآمد است. فکر می‌کنم شاید بتوان اشتغال را تا حد خیلی زیادی احیا کرد اما نه با مکانیزم‌هایی که الان مطرح می‌شود و نه با فروش پتروشیمی. خیلی از مشاغل کوچک و متوسط پتانسیل جذب نیروی انسانی را دارد. وی افزود: اما این شرکت‌ها برای جذب نیرو با موانع خاصی روبه‌رو هستند؛ از جمله این موارد می‌توان به این اشاره کرد که شبکه بانکی از آنها حمایت نمی‌کند. وقتی 1200 هزار میلیارد در بانک‌ها باشد، این مبلغ اگر درست توزیع می‌شد هم اشتغال ایجاد می‌کرد، هم نیازهای داخلی را رفع می‌کرد، هم می‌توانستیم به سمت صادرات برویم. این اقتصاددان خاطرنشان کرد: مشکل اینجاست که این ثروت ناعادلانه توزیع شده و 4 درصد جامعه بخش اعظمی از ثروت را در اختیار دارند. آنها یک شبکه انحصاری درست کردند که عبور از آن خیلی دشوار است. گام اول شکستن این انحصار و تجدیدنظر در شرایط بانک‌هاست. شبکه مالیاتی باید اصلاح شود و باید یک شبکه شفاف از مالیات‌ها تشکیل شود. در حال حاضر نمی‌گذارند این مسائل شکل بگیرند. سهم عمده‌ای از تجارت کشور متعلق به اینهاست، اینها فقط به تجارت فکر می‌کنند و خیلی کاری به صنعت ندارند. آنها بیشتر از صادرات واردکننده هستند. دولتی‌ها برای محکوم کردن رقیب، اعداد اشتغالزایی میلیونی را زیر سوال می‌برند و برای اینکه خودشان روی کار بیایند دوباره این عدد و رقم‌ها را پیش می‌کشند. این اقتصاددان عنوان کرد: واقعیت این است که دولتمردان فعلی به ایجاد اشتغال فراوان باور ندارند.
ورود ۲۰ میلیون گردشگر و عدم‌ تحقق وعده ۴ میلیون شغل
در حالی روحانی عدم‌ ورود ۱۰ میلیون گردشگر را دلیل محقق ‌نشدن ایجاد ۴ میلیون شغل دانست که در چند روز گذشته معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی از ورود ۱۹ میلیون و ۹۰۰ هزار گردشگر خارجی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ خبر داد. عصر روز جمعه حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهوری در بخشی از سخنان خود در برنامه مناظره تلویزیونی کاندیداهای دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: «درباره شغل، من در یک مصاحبه‌ای گفتم اگر گردشگرها را بتوانیم جذب کنیم و 10 میلیون گردشگر در سال اضافه کنیم این موضوع انجام می‌شود». حسن روحانی خرداد 92 در وعده‌های انتخاباتی خود در برنامه با دوربین سیما گفته بود: «ما 3 میلیون و 300 هزار بیکار در کشور داریم. اگر 10 میلیون توریست وارد کشور شود، 6/13 میلیارد درآمد ارزی و 4 میلیون شغل ایجاد می‌شود. با یک حرکت صحیح می‌توانیم بیکاری را حل کنیم».


Page Generated in 0/0076 sec