printlogo


کد خبر: 174777تاریخ: 1396/2/10 00:00
گزارشی درباره وضعیت پرمسافرترین خط مترو
دولت کاری نمی‌کند

با آغاز بهسازی ۹۰ کیلومتر از خط ۵ متروی تهران و تعطیلی این خط در روزهای جمعه و کاهش زمان مسافرگیری، مشکلاتی برای مسافران هر روزه این خط ایجاد شده است. به گزارش مهر، خط ۵ متروی تهران (ایستگاه صادقیه – گلشهر) یکی از پرمسافرترین خطوط متروی تهران است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از تعداد مسافران مترو در این خط، سالانه
۷۲ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۱۴ سفر انجام می‌شود. در ماه فروردین تعداد سفرهای خط ۵ به ۴ میلیون و ۸۵۳ هزار و ۱۹۸ سفر رسید که این میزان در ماه‌های دیگر سال به بیش از ۶ میلیون سفر در ماه می‌رسد. پیش از آغاز سال جدید پس از ۱۹ سال از زمان بهره‌برداری خط ۵ مترو (۱۳۷۷) پروژه بهسازی ۹۰ کیلومتر از این خط آغاز شد. در ابتدا تنها روزهای جمعه این خط تعطیل بود و در ادامه زمان فعالیت آن تا ساعت ۲۱ کاهش یافت.
احمد دنیامالی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در این باره توضیح می‌دهد: تعطیلی و کاهش زمان خدمات‌رسانی این خط به دلیل بهسازی خط ۵ به طول ۹۰ کیلومتر در 2 مسیر رفت و برگشت است و با توجه به اینکه این خط زیرزمینی نیست نیاز به بهسازی برای آن مبرم بوده است. وی ادامه می‌دهد: اینگونه تدبیر شده که عملیات بهسازی جمعه‌ها صورت بگیرد و همچنین از پیمانکار خواسته شده این مهم در جمعه‌هایی که مسابقه فوتبال برگزار می‌شود صورت نگیرد. از سوی دیگر تأکید شده این عملیات باید تا پایان سال جاری به اتمام برسد هر چند بازه زمانی تعریف شده برای آن تا سال ۹۷ بوده اما به دلیل استفاده انبوه شهروندان از این خط باید عملیات بهسازی تا پایان سال جاری به اتمام برسد. کاهش زمان مسافرگیری این خط مشکلاتی برای مسافران هر روزه خط تهران- کرج ایجاد کرده است که از جمله آن می‌توان به افزایش غیرقانونی کرایه‌های تاکسی در زمان تعطیلی مترو اشاره کرد که از مهم‌ترین مشکلات مسافران کرجی مترو است. یکی از مسافران دائمی خط ۵ مترو به مهر می‌گوید: بیشتر مسافران این خط کارمند یا کارگرانی هستند که برای کار به تهران می‌آیند و در صورتی که مترو نباشد خانه‌نشین می‌شوند. او ادامه می‌دهد: مگر مزد یک کارگر روزمزد چقدر است که برای تردد در روز جمعه ۱۲ هزار تومان بپردازد، در این صورت خانه‌نشینی بهتر از کار در روز تعطیل است و چاره‌ای نیز برای تعطیلی مترو در روز جمعه اندیشیده نشده است.  قناعتی درباره تمهیدات جایگزین برای توقف پذیرش مسافرگیری خط ۵ در روزهای جمعه با بیان اینکه دولت باید چاره‌ای بیندیشد، توضیح می‌دهد: اتوبوس‌های تهران پاسخگوی مردم خود تهران نیست، ضمن اینکه این مساله موضوعی بین‌راهی است و به دولت مربوط می‌شود و دولت باید نسبت به آن ورود کند. در واقع مردم کرج از متروی تهران استفاده می‌کنند و دولت و شهرداری کرج باید این هزینه را پرداخت کنند و اینکه این هزینه از عوارض مردم دریافت شود، صحیح نیست.
 


Page Generated in 0/0071 sec