printlogo


کد خبر: 174806تاریخ: 1396/2/11 00:00
رویدادها

تئاتر هنری متعهد است
کورش زارعی گفت: شأن تئاتر دینی معمولاً با ایرادات و اتهام وارده‌ای همچون سفارشی بودن تولید این نمایش‌ها تنزل پیدا می‌کند. به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری؛ کورش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: ماهیت و ذات تئاتر، هنری متعهد است که در قبال همه پدیده‌ها، اتفاقات و رویدادهای رخ داده در مناسبات بشری اقدام به واکنش کرده و آن را برای تنویر افکار عمومی بیان می‌کند.  وی ادامه داد: با این استدلال بسیاری از اقشار مردم، تئاتر و فعالان آن را افرادی آزاداندیش و در عین حال متعهد می‌دانند که صرف‌نظر از اینکه خود را در بیان مسائلی که جامعه انسانی بدان مبتلاست متعهد و مسؤول تصور می‌کنند اما با نگرشی انسانی و آزادمنشانه به طرح مسائل گوناگون پرداخته و گرایش به هیچ جریان و تفکر خاصی ندارند. زارعی با اشاره به اینکه چنین تصوری قابل احترام و اصولی است، تصریح کرد: با این وجود نباید از این موضوع نیز غافل شویم که امروز هنر به عنوان یک وسیله و بازار بیانی در خدمت انسان است و تئاتر به عنوان خالص‌ترین و بی‌پیرایه‌ترین هنرهای انسانی از دیرباز، نقش روشنگری و آگاهی‌بخشی به مخاطب خود را داشته است لذا در صورت بیان درست در چارچوب اصولی و هدفمند می‌تواند مروج هدف و مشرب فکری خاصی باشد.  

«بی‌چشم‌داشت» در نمایشگاه کتاب
مجموعه شعر «بی‌چشم‌داشت» سروده موسی عصمتی با خط بریل برای مطالعه روشندلان در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. به گزارش تسنیم، مجموعه شعر «بی‌چشم‌داشت»، اثر موسی عصمتی، شاعر روشندل به خط بریل برای مخاطبان روشندل در سی‌امین دوره نمایشگاه کتاب تهران عرضه خواهد شد. این اثر که پیش از این به کوشش انتشارات شهرستان ادب به چاپ رسیده بود، از سوی فرهنگسرای خاوران در این قالب منتشر شده است. «بی‌چشم‌داشت» اولین تجربه عصمتی است که در قالب کتاب منتشر شده است. کتاب از 2 بخش کلاسیک و سپید تشکیل شده و محمدکاظم کاظمی نیز بر آن مقدمه نوشته است. در بخش نخست که سروده‌های کلاسیک شاعر ارائه شده، اشعاری با مضامین اجتماعی، تغرلی و... دیده می‌شود. شاعر در بخش شعر سپید نیز تجربه‌های شخصی‌اش از دوره نابینایی را بیان کرده است.

شجاعی‌طباطبایی:
«داد» تلنگری به مسؤولان است
سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، مدیر خانه کاریکاتور انقلاب و سایت ایران کارتون که چندی پیش به عنوان چهره سال جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی انتخاب شد، در گفت‌وگویی پیرامون مستند «داد» که به برخوردهای نادرست با اعتراضات صنفی می‌پردازد و در اکران‌های خود با برخی حواشی نیز همراه بوده است، گفت: مستند «داد» به لحاظ ساختار و فرم روایی کار بسیار خوبی بود و کاملا مشخص است روی ساخت آن بخوبی فکر و برنامه‌ریزی صورت گرفته است؛ شکل کلی مستند به صورتی بود که مخاطب را از ابتدا تا انتها با فراز و فرودهای مستند همراه کرد. این کاریکاتوریست افزود: کارگردان قواعد کار را به خوبی رعایت کرده و با الفبای کار سینما و مستند کاملا آشناست؛ بر این اساس پیش‌بینی می‌کنم سازندگان چنین مستندهایی آینده خوبی در سینمای ایران داشته باشند. شجاعی‌طباطبایی این مستند را حاوی 3 روایت مختلف دانست و خاطرنشان کرد: در مستند «داد» ما شاهد روایت 3 ماجرا هستیم، ماجرای نخست مربوط به سیستم حمل و نقل کشور بود، بحث دوم مرتبط با پرستاران و سومین و آخرین بحث نیز شلاق خوردن کارگران معدن طلا در آق‌دره بود. وی اضافه کرد: هرکدام از این 3 موضوع خود به تنهایی این قابلیت را دارد تا سوژه ساخت مستند بسیار خوبی شوند و مخاطب نیز از لحاظ داستانی خط مشخصی را دنبال می‌کرد و به نتیجه می‌رسید، زیرا این امکان وجود دارد مخاطبان با مشاهده این مستند و در برخورد با 3 موضوعی که در آن بیان می‌شود در ارتباط دادن آنها با یکدیگر مقداری با مشکل روبه‌رو شوند. این کاریکاتوریست تصریح کرد: مخاطبان اصلی مستند «داد» در درجه نخست مردم جامعه هستند اما در میان مسؤولان، آنهایی که باید پاسخگوی اینگونه مسائل باشند، لازم است این مستند را به دقت تماشا کنند و راه‌حل مناسبی را برای رفع این مشکلات ارائه دهند؛ نکته مهم اینکه با دیدن مستند «داد» باید تلنگری به مسؤولان زده شود تا مراقب مجموعه زیردست خود باشند.
 


Page Generated in 0/0050 sec