printlogo


کد خبر: 174814تاریخ: 1396/2/11 00:00
نظامی‌گری ترکیه در سوریه آمریکا را به دردسر انداخته است
آزادسازی فرودگاه نظامی رقه

خبرها از تحولات میدانی در جبهه‌های مختلف سوریه حاکی است درگیری‌ها میان متحدان آمریکایی تشدید شده است؛ از یک‌سو ارتش ترکیه با نیروهای کرد سوری و از سوی دیگر گروه‌های مسلح. طبق اطلاعات منتشر شده، نیروهای ترکیه اقدام به افزایش حضور نظامی‌ خود در نزدیکی مرزهای سوریه از سمت شهر تل‌ابیض در ریف شمالی رقه کرده و آماده یورش به آن هستند. برخی اطلاعات دیگر حاکی از آن است که ارتش ترکیه اقدام به برداشتن دیوار (مرز) میان مناطق تحت تسلط یگان‌های کرد در روستاهای مرزی حسکه کرده و تجهیزات نظامی را پیش آورده و اینها در کنار بمباران توپخانه‌ای متبادل میان طرفین است. این تحولات فقط چند روز پس از آن صورت می‌گیرد که جنگنده‌های ترکیه مواضع حزب کارگر کردستان (پ‌ک‌ک) در عراق و سوریه را هدف قرار دادند. در این حمله ده‌ها تن از اعضای پ‌ک‌ک و  اعضای یگان‌های حمایت مردمی کشته شدند. همچنین نیروهای دموکراتیک سوریه اعلام کردند آمریکا تعدادی تانک و سلاح سنگین برای این نیروها فرستاده است که در نبرد رقه به کار گرفته خواهند شد اما این نیروها تهدید کردند در صورت ادامه حمله ترکیه، برای دفاع از مناطق تحت تسلط خود، مجبور به توقف عملیات آزادسازی رقه خواهند شد.  منابع آگاه اعلام کردند اقدامات اخیر ترکیه، دولت آمریکا را به دردسر انداخته، زیرا آنکارا امروز نیروهای مورد حمایت ائتلاف بین‌المللی به رهبری واشنگتن را هدف قرار گرفته و این در حالی است که آمریکا تضمین‌هایی به نیروهای دموکراتیک سوریه برای تأمین مشارکتش در عملیات آزادسازی رقه داده است و این موضوع بر مسیر این عملیات که آمریکا خواهان پایان هر چه زودتر آن است، تاثیر زیادی خواهد گذاشت. از سوی دیگر، به همین منظور از شنبه نیروهای آمریکایی وارد 2 شهر قامشلی و عامودا از توابع استان حسکه شدند تا در مرز بین سوریه و ترکیه به منظور جلوگیری از نبرد بین یگان‌های کرد سوری و ارتش ترکیه مستقر شوند. پایگاه خبری النشره در گزارش خود نوشت وقوع احتمالی درگیری نزدیک میان متحدان آمریکا در سوریه، به نظر می‌رسد پیامدهایی بر طرح‌های واشنگتن در این میدان خواهد داشت. تلویزیون العالم نیز از بروز برخی اختلافات میان گروه‌های تروریستی دست‌پروده آمریکا بر سر نفوذ و منافع‌شان خبر داد و نوشت گروه تروریستی جیش‌الاسلام به خانواده‌های عناصر گروه موسوم به هیات تحریرالشام در شهرک الاشعری در غوطه شرقی دمشق 24 ساعت مهلت داد از این شهر خارج شوند. این در حالی است که طبق گزارش منابع وابسته به معارضان، در درگیری میان این دو گروه در این منطقه دست‌کم 96 تروریست کشته شدند.
پیشروی‌های چشمگیر در الطبقه
در همین حال، منابع سوری گزارش دادند نیروهای سوریه دموکرات (کردها) موفق شدند به پیشروی‌های چشمگیری در شهر الطبقه سوریه، شهرک استراتژیک مهم در حومه رقه دست یابند. بنا به اعلام مسؤولان نظامی، نیروهای سوریه دموکرات 6 محله جدید دیگر در شهر الطبقه را از تروریست‌های داعش پس گرفتند. نیروهای سوریه دموکرات پیش‌تر اعلام کرده بودند پس از سیطره بر شهر الطبقه حمله به رقه را آغاز خواهند کرد. در تحولی دیگر، کردهای سوری، پس از هفته‌ها درگیری موفق شد‌ند فرودگاه نظامی رقه را از داعش پس بگیرند.
نخستین مسابقه فوتبال در حلب
تلویزیون روسیه شنبه گزارشی از نخستین مسابقه فوتبال در شهر حلب پس از آزادسازی آن توسط ارتش سوریه و تسلط ارتش بر این شهر تحت حمایت ارتش روسیه و نیروهای همپیمان پخش کرد. این گزارش حضور گسترده مردم را در ورزشگاه جوانان شهر حلب برای تماشای مسابقه 2 تیم باشگاه الاتحاد و تیم میهمان آن یعنی الجیش‌الدمشقی (ارتش دمشق) نشان داد. این بازی از رقابت‌های به تاخیر افتاده لیگ فوتبال سوریه بود.
 


Page Generated in 0/0054 sec