printlogo


کد خبر: 174816تاریخ: 1396/2/11 00:00
چهارگوشه

حمله شیمیایی داعش
در موصل خنثی شد
یک مقام اطلاعاتی در شهر موصل اعلام کرد، نیروهای امنیتی در جریان پیشروی در محله الصحه در غرب موصل گروهی وابسته به داعش را بازداشت کردند که مقادیری مواد سمی در اختیار داشتند که داعش از آنها برای ساخت بمب و سلاح‌های شیمیایی برای هدف گرفتن غیرنظامیان و نیروهای امنیتی عراق استفاده می‌کند. .

ادامه سریال اخراجی‌ها در ترکیه
در پی صدور احکام جدید در ترکیه، حدود 4 هزار تن از کارکنان موسسات دولتی در این کشور اخراج شده و پخش چندین برنامه تلویزیونی محبوب این کشور متوقف شد. این موج اخراج‌ها که یکی از گسترده‌ترین اقدامات آنکارا بعد از کودتای نافرجام است، در بخش‌های ارتش، وزارت دادگستری، وزارت بهداشت، ژاندامری، گارد ساحلی و مرکز دیانت و امور مذهبی این کشور انجام شده است. رفراندوم ۱۶ آوریل اختیارات بیشتری را در اختیار اردوغان قرار می‌دهد.

8 کشته در سقوط هواپیمای نظامی در کوبا
یک هواپیمای نظامی ارتش کوبا از کلاس آنتونوف صبح شنبه در استان آرتمیسای این کشور سقوط کرد و 8 سرنشین آن کشته شدند. مقام‌های کوبایی اطلاعات بیشتری درباره سقوط این هواپیما منتشر نکرده‌اند. بیشتر هواپیماهایی که در کوبا پرواز می‌کنند ساخت دوران شوروی سابق هستند. در آخرین مورد از سقوط هواپیما در کوبا در سال 2010 مربوط به یک هواپیمای متعلق به شرکت آئرو کربیان تمام 68 سرنشین آن جان باختند.

تظاهرات ضدآمریکایی در ژاپن
شنبه مردم توکیو و اوکیناوای ژاپن در اعتراض به حضور نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا به خیابان‌ها آمدند. این تظاهرات یک سال پس از آن انجام می‌گیرد که یک زن ژاپنی توسط نظامی آمریکایی که در پایگاه اوکیناوا مستقر بود، به قتل رسید. این اتفاق موجی از خشم و اعتراضات گسترده را در ژاپن بر انگیخت به طوری که در ماه جولای همان سال بیش از 50 هزار نفر از مردم در اعتراض به حضور نظامی آمریکا در اوکیناوا به خیابان‌ها آمدند.

دلجویی دبیرکل ناتو از اردوغان
دبیرکل ناتو در مصاحبه‌ای گفت ترکیه نقش بزرگی در ناتو در کوزوو، افغانستان و منطقه دریای مدیترانه دارد. ینس استولتنبرگ افزود: بدون شک ناتو بدون ترکیه که کلید امنیت اروپاست ضعیف خواهد شد. وی از کشورهای غربی خواست دست از انتقاد از سیاست ترکیه برداشته و به احترام متقابل و نزدیک کردن دیدگاه‌ها بپردازند. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که به‌دلیل اقدامات پساکودتا در ترکیه، کشورهای غربی بشدت از دولت آنکارا و سیاست‌های سرکوبگرانه آن انتقاد می‌کنند.

تنش بین پیونگ‌یانگ و تل‌آویو
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اخیرا سیاست رهبر کره‌شمالی را  در جهت ضربه زدن به امنیت کل منطقه و ثبات جهانی خوانده و گفته بود او رهبر تندرو جامعه‌ای بنیادگراست. وزارت خارجه کره‌شمالی در بیانیه‌ای در واکنش به این اظهارات تصریح کرد: ما اظهارات مقامات اسرائیلی را چالشی برای پیونگ‌یانگ می‌دانیم و پیام ما این است که به هر کس که عزت رهبری ما را خدشه‌دار کند رحم نخواهیم کرد. این در حالی است که رسانه‌های کره‌شمالی اعلام کردند، وزیران کابینه اسرائیل، لیبرمن را مسؤول به خطر انداختن امنیت این رژیم دانسته‌اند.

حمله جدید اسرائیل به سوریه تکذیب شد
در حالی که منابع خبری، شنبه‌شب گزارش دادند بالگردهای رژیم صهیونیستی در حمله‌ای جدید گروهان وابسته به لشکر ۹۰ در حومه قنیطره را به اضافه مواضع حزب‌الله لبنان هدف قرار دادند، منابع نظامی سوریه صحت این خبر را تکذیب کردند. تلویزیون اسکای‌نیوز مدعی شده بود این حملات از سوی هلی‌کوپترهایی انجام شده که بر فراز نوار مرزی و از داخل مناطق تحت سیطره ارتش اسرائیل به پرواز درآمدند. رژیم صهیونیستی بامداد پنجشنبه یکی از مواضع نظامی ارتش سوریه در حومه فرودگاه بین‌المللی دمشق را بمباران کرد.
 


Page Generated in 0/0052 sec