printlogo


کد خبر: 174825تاریخ: 1396/2/11 00:00
اخبار

کارگران امروز تعطیل هستند
یک کارشناس بازار کار از صدور رأی فوری تخلف برای کارفرمایانی که تعطیلی روز کارگر را اجرا نمی‌کنند خبر داد و گفت: عدم اجرای تعطیلی روز کارگر یعنی ۱۱ اردیبهشت تخلف آشکار از اجرای قانون کار است. حمید حاج‌اسماعیلی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به روز کارگر و لزوم تعطیلی آن بر اساس ماده 63 قانون کار، اظهار داشت:‌ روز کارگر در تقویم کاری کشور به عنوان روز کاری تعریف شده، چرا که دیگر بخش‌های اقتصادی و گروه‌ها در این روز تعطیل نیستند. وی افزود: این روز فقط مختص کارگران کشور بوده و در صورت اشتغال دستمزد 2 روز را دریافت خواهند کرد و به عنوان روز تعطیل در سر کار حاضر خواهند شد. وی در پاسخ به این سوال که اگر کارفرمایی از اجرای دستورالعمل تعطیلی کارگاه در روز کارگر سرپیچی کند، چه ضمانت اجرایی وجود خواهد داشت،‌ گفت: براساس ماده 63 قانون کار باید کارفرمایان 11 اردیبهشت را برای کارگران خود تعطیل کنند و کسی نمی‌تواند در این روز از قانون تخطی کنند. گفتنی است، یازدهم اردیبهشت که در تقویم رسمی کشور به عنوان روز کارگر نامگذاری شده، براساس قانون جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید. طبق ماده ۶۳ قانون کار، روز کارگر نیز جزو تعطیلات رسمی کارگران به حساب می‌آید. بنابراین کارفرمایان نمی‌توانند کارگر را برای کار در این روز مجبور کنند.


قاچاق گسترده  برخی صنوف را از بین برد
با ورود کالای قاچاق، بازار و عرصه را بر کالای داخلی تنگ می‌کنیم و در حقیقت هم بازار را از دست می‌دهیم و برخی واحدهای تولیدی به سمت ورشکستگی می‌روند. دبیر انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران در این‌باره اظهار داشت: در سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم بعضی صنوف به دلیل هجوم کالای خارجی محو شدند که این مساله در برهه‌ای برای صنعت کفش اتفاق افتاد. به گزارش تسنیم، آرمان خالقی درباره ریشه‌های پدیده قاچاق گفت: نیاز به یک کالا در بازار باعث می‌شود آن کالا عرضه شود و مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار گیرد. ورود کالای قاچاق طبیعتا به دلیل وجود یک تقاضا و پذیرش توسط مصرف‌کنندگان ایرانی است. وی ادامه داد: به طور طبیعی باید برای حضور کالا در ایران سختگیری‌هایی وجود داشته باشد و حتی با نرخ تعرفه‌ای که برای ورود تعریف می‌شود ممکن است این کالا به سمت قاچاق سوق داده شود. وی به دامپینگ نیز اشاره داشت و اظهار داشت: برخی کشورها قصد دامپینگ دارند یعنی می‌خواهند بازارشکنی کنند و با وارد کردن کالای ارزان‌تر رقیب بازار ایران شوند. البته دامپینگ برای رقابت بین رقبای خارجی در بازار ایران نیز ممکن است رخ دهد تا انحصار کالای رقیب را بشکند.


کارخانجات کاشی و سرامیک نیمه‌تعطیل  هستند
رئیس انجمن تولیدکنندگان کاشی و سرامیک با اشاره به اینکه ۱۰۰ میلیون مترمربع کاشی در انبار کارخانجات است، گفت: صنعت کاشی و سرامیک کشور با کمتر از ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کند. بهنام عزیززاده در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه امسال هزینه‌های تولید رشد 10 تا 15 درصدی داشته است، اظهار داشت: این افزایش هزینه‌ها در حالی است که هنوز بازار خرید و فروش مسکن راکد بوده و امکان افزایش قیمت در کاشی و سرامیک با توجه به کشش بازار وجود ندارد. وی با بیان اینکه در حال حاضر تولیدکنندگان کاشی و سرامیک کشور با کمتر از 50 درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند، افزود: تولیدکنندگان برای مدیریت فروش و کاهش هزینه‌های خود در سال گذشته حجم تولید را کاهش داده و تمرکز خود را بر فروش محصولاتی که در انبارها دپو بوده قرار دادند. وی اضافه کرد: هم‌اکنون بالای 100 میلیون مترمربع کاشی و سرامیک در انبار تولیدکنندگان قرار دارد که این میزان با اضافه شدن تولیدات رقم بالایی است و امکان فروش آنها در سطح بازار راکد وجود ندارد. عزیززاده با بیان اینکه قرار بود براساس قانون رفع موانع تولید تدابیری برای بدهی ارزی تولیدکنندگان به سیستم بانکی اندیشیده شود، اظهار داشت: متأسفانه به‌رغم اینکه گفته شد بازپرداخت بدهی‌های ارزی مطابق نرخ گشایش تسهیلات باشد اما این موضوع همچنان اجرایی نشده و باعث شده بدهی تولیدکنندگان چندین برابر شود.


Page Generated in 0/0052 sec