printlogo


کد خبر: 174844تاریخ: 1396/2/11 00:00
حسن روحانی تلاش جهادی خاتم‌الانبیاء و مسؤولان سابق وزارت نفت برای احداث پالایشگاه ستاره خلیج فارس را به نام خود زد
افتتاح دستاورد سرهنگ‌ها توسط روحانی!

گروه اقتصادی: حسن روحانی روز گذشته دستاورد سرهنگ‌‌‌ها را افتتاح و به نام دولت خود ثبت کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، در حالی که آمارها و بررسی‌ها نشان می‌دهد پالایشگاه بزرگ ستاره خلیج‌فارس با همت و تلاش جهادی قرارگاه خاتم‌الانبیا و مسؤولان وزارت نفت دولت سابق ساخته شده، حسن روحانی روز گذشته فاز اول آن را افتتاح و اعلام کرد اگر دولت یازدهم و برجام نبود این پالایشگاه ساخته نمی‌شد!
پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس که با همت و تلاش جهادی قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا ساخته شده ٥٥٥ میلیون لیتر فرآورده‌های نفتی اصلی مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند و به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده براساس خوراک میعانات گازی شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گازمایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون و تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس است.  این پالایشگاه 3 فاز با ظرفیت پالایش 120 هزار بشکه میعانات گازی در روز دارد که در مجموع 360 هزار بشکه در روز می‌شود. خوراک میعانات گازی آن از میدان مشترک پارس‌جنوبی تأمین خواهد شد و به این ترتیب تا اندازه‌ای از خام‌فروشی این سوخت با ارزش جلوگیری می‌کند.  هر فاز این پالایشگاه 12 میلیون لیتر در روز بنزین  با عدد اکتان 95 و مطابق استاندارد یورو 4 که بالاترین سطح کیفی بنزین در ایران و بسیاری کشورهای جهان است  تولید خواهد داشت. فاز نخست این پالایشگاه ایران را در تأمین بنزین مصرفی خودکفا کرده و با بهره‌برداری از فاز دوم آن ایران وارد باشگاه صادرکنندگان بنزین خواهد شد.  بنزین با کیفیت «ستاره خلیج‌فارس» در داخل مصرف می‌شود و بنزین صادراتی تلفیقی از استاندارد یورو 2 و یورو3 خواهد بود.
 حسن روحانی پالایشگاه را به نام خود زد!
حسن روحانی در روز افتتاحیه این پالایشگاه در اظهاراتی کاملا تبلیغاتی و انتخاباتی اعلام کرد اگر برجام و دولت یازدهم نبود این پالایشگاه ساخته نمی‌شد، در حالی که تا سال 1392 تا 80 درصد فاز اول پالایشگاه پیشرفت فیزیکی داشته است.  کاندیدای  انتخابات ریاست‌جمهوری دوازدهم صبح دیروز گفت: فاز اول پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، یکی از افتخارات صنعت نفت ایران خواهد بود. تمام تجهیزات اصلی این پالایشگاه سال‌ها پیش خریداری شده بود اما در کشورهای مختلف توقیف بود و اگر برجام نبود این پالایشگاه هیچ وقت افتتاح نمی‌شد. آنها که می‌گویند آثار برجام را ندیده‌ایم امروز به پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس بیایند و ببینند همه تجهیزات خریداری شده نه تنها به ایران آمده که نصب هم شده است. روحانی در ادامه یادآور شد: اگر قبل از برجام می‌توانستیم تحریم‌ها را دور بزنیم و تجهیزاتی وارد کنیم، اگر این تجهیزات خراب بود به گردن خودمان می‌افتاد اما امروز سازنده تجهیزات باید آنها را سالم به ملت تحویل دهد. عهد ما با هم در خرداد 92 این بود که راهی را انتخاب کنیم که اموال ایران را حراست کنیم و با هم قدمی برداریم تا پروژه‌های مهم کشورمان افتتاح شوند. وی با انتقاد از کسانی که از افتتاح پروژه‌ها انتقاد می‌کنند، با لحنی غیرمودبانه گفت: بعضی‌ها فکر می‌کنند افتتاح کردن مثل زدن کلید یک لامپ است. برای پروژه‌ها چندین سال تلاش شده است. این پالایشگاه از سال 86 شروع شده و تا سال 92، 40 درصدش تکمیل شده بود، آن هم قسمت‌هایی مثل لوله‌کشی و منابع ساخته شده بود و بسیاری از تجهیزات در آن نبود. ما هر طرحی را که تکمیل شود به خاطر دلواپس‌ها یک روز هم صبر نمی‌کنیم و افتتاح می‌کنیم. فکر می‌کردیم دلواپس‌ها برای برجام دلواپس هستند اما بعد دیدیم برای افتتاح هم دلواپسند! این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم اضافه کرد: این پالایشگاه جزو پروژه‌هایی بود که من هر هفته آن را دنبال و از وزیر نفت درباره‌اش سوال می‌کردم.
 واقعیت چیست؟
در حالی که فقط 22 درصد ساخت این پالایشگاه در دولت یازدهم صورت گرفته و کمتر از 10 درصد آن بعد از برجام بوده حسن روحانی امروز مدعی شده اگر برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) نبود این پالایشگاه هیچگاه راه‌اندازی نمی‌شد. وی افزود: آنهایی که می‌گویند آثار برجام را ندیده‌ایم امروز به این پالایشگاه بیایند و ببینند همه تجهیزات خریداری شده نه تنها به ایران آمده بلکه نصب هم شده است. به گزارش تسنیم، فعالیت‌های عملیاتی طرح احداث پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس پس از انجام مطالعات امکان‌سنجی و طراحی پایه از بهمن ماه سال 1385 با ثبت و تأسیس شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس و با ترکیب سهامداران به‌ صورت زیر آغاز شد.
- شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی40 درصد
- شرکت پتروگاس (اندونزی) 01/50 درصد
 - صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت 09/9 درصد
ابتدا شرکت‌های تهران جنوب و بینا به‌همراه 2 شریک خارجی «اسنم پروجتی» و «گلدن گروپ» عملیات طراحی را آغاز کرده و ادامه دادند ولی به‌علل متعدد از جمله درخواست اعتبار تایید شده (Confrimed LC) و عدم امکان اجرای آن در شرایط وقت، پس از تکمیل مطالعات FEED، 2 شرکت خارجی از کنسرسیوم خارج شدند، از این‌رو عملاً کار از خردادماه سال 87 توسط 2 شرکت ایرانی تهران جنوب و بینا ادامه یافت و به‌موازات آن، کار تسطیح و آماده‌سازی زمین آغاز شد. همزمان با عملیات اجرایی، فعالیت‌های مهندسی ادامه پیدا کرده و قراردادهای خرید تجهیزاتی چون آب‌شیرین‌‌سازها، توربوژنراتورها و بسیاری از تجهیزات پالایشگاهی منعقد شد. فعالیت اجرایی این پروژه از اواسط سال 88 تا اواسط سال 89 با رکود شدید منابع مالی مواجه شد و بسیاری از فعالیت‌هایی که قرار بود در مسیر توسعه آن آغاز شود، آغاز نشد، برخی فعالیت‌ها متوقف شد و برخی با کندی بسیار ادامه پیدا کرد تا اینکه اواخر بهمن ماه سال 1389 شرکت فرادست انرژی فلات (از شرکت‌های زیرمجموعه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا(ص)) به‌عنوان عضو جدید با نقش راهبری به کنسرسیوم تهران جنوب و بینا اضافه شد و شرکت فلات که عملا به‌عنوان شرکت اصلی گروه بود، پس از سازماندهی و تقسیم‌بندی کل پالایشگاه به چند ناحیه و واگذاری آنها به شرکت‌های زیرمجموعه و با تأمین نسبی منابع مالی، عملیات اجرایی را ادامه داد. با اتمام عملیات نصب پایپ‌رک‌ها و لوله‌گذاری‌های زیرزمینی و شروع نصب سازه‌های فلزی، در طول سال‌های 90 و 91 عملیات نصب لوله‌های روزمینی و تجهیزات پالایشگاهی ادامه پیدا کرد. با روی کار آمدن دولت یازدهم بار دیگر ترکیب سهامداران شرکت جهت اخذ تسهیلات بانکی تغییر کرد. روند اجرای این پروژه با احداث بخش‌های مختلف پالایشگاه، مخازن و خطوط لوله ادامه یافت. از حدود 520 میلیون یوروی مورد تقاضای مدیران پروژه پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، تا پایان سال 94 حدود 218 میلیون یورو از بانک عامل دریافت شد اما فاز نخست پالایشگاه که مقرر بود ابتدای سال 95 به بهره‌برداری کامل برسد، تکمیل نشد و نبود سرمایه‌های لازم برای اتمام این پروژه از مهم‌ترین دلایل تأخیر در بهره‌برداری آن عنوان شد، ازاین‌رو در ماه‌های ابتدایی سال 95  تخصیص 650 میلیون یورو تسهیلات از صندوق توسعه ملی برای پروژه «ستاره خلیج‌فارس» مصوب شد. در حال حاضر با توجه به ظرفیت کلی این پروژه که در صورت بهره‌برداری کامل در 3 فاز، قابلیت پالایش روزانه 360 هزار بشکه میعانات گازی و تبدیل آن به فرآورده‌های نفتی را دارد، این پروژه ملی حدود 92 درصد پیشرفت فیزیکی دارد که از این مقدار سهم دولت‌های نهم، دهم و یازدهم عبارت است از: میزان پیشرفت پروژه در دولت نهم 35 درصد، میزان پیشرفت پروژه در دولت دهم 35 درصد و میزان پیشرفت پروژه در دولت یازدهم 22 درصد (تا امروز) . تکمیل 8 درصد باقیمانده که شامل تکمیل و بهره‌برداری از فازهای دوم و سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس خواهد بود به دولت دوازدهم موکول می‌شود.
 


Page Generated in 0/0064 sec