printlogo


کد خبر: 174878تاریخ: 1396/2/12 00:00
10 گروه حامی حقوق بشر به آل‌خلیفه به خاطر غل و زنجیر کردن زندانیان بحرینی هشدار دادند
کارزار جهانی علمای شیعه در حمایت از شیخ عیسی

ائتلافی از 10 گروه‌ حامی حقوق بشر شامل دیده‌بان حقوق بشر از رژیم آل‌خلیفه بحرین خواسته‌اند تا رفتار «بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز» با زندانیان سیاسی را متوقف کند. آنها همچنین از حکومت سرکوبگر منامه خواستند با همه زندانیان براساس انسانیت و مطابق با استانداردهای سازمان ملل که شامل دسترسی زندانیان به خدمات درمانی و ملاقات با خانواده‌هایشان است، رفتار شود.
جو استورک، معاون خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر به دنبال انتشار بیانیه مزبور با اشاره به قوانین جدید رژیم بحرین، آن را باعث تحقیر زندانیان توصیف کرد؛ از جمله غل و زنجیر کردن بیماران که بسیاری از آنان قربانی شکنجه هستند. همچنین حسین عبدالله، مدیر اجرایی نهاد «آمریکایی‌ها برای دموکراسی و حقوق بشر در بحرین»، در بیانیه‌ای خاطرنشان کرد: فعالان سیاسی و حامی حقوق بشر دربند همگی از وخامت اوضاع جسمانی رنج می‌برند. لین مالوف، مدیر تحقیقاتی دفتر منطقه‌ای عفو بین‌الملل در بیروت نیز با اعتراض به غل و زنجیر کردن زندانیان بحرینی توسط آل‌خلیفه به بهانه جلوگیری از فرار آنها تأکید کرد: «مقامات (بحرین) باید فوراً به تنبیه جمعی و عمدی همه زندانیان بازداشتگاه جو پایان دهند.» این هشدارهای بین‌المللی همزمان به مناسبت آغاز جلسه بررسی پرونده حقوق بشر رژیم بحرین در نشست شورای حقوق بشر در ژنو داده شده‌ است. حتی نماینده قطر، شیخ‌نشین همسایه و همدست آل‌خلیفه در این نشست به بحرین توصیه کرد ارائه خدمات بهداشتی به زندانیان سیاسی را تقویت کند. به گزارش تارنمای مرآه البحرین، «عبدالله الدوسری» معاون وزیر خارجه بحرین نیز در سخنانی در نشست شورای حقوق، به‌خاطر انتقاد سازمان‌های بین‌المللی از دولتش این سازمان‌ها را به سیاسی‌کاری و بی‌اعتبار بودن متهم کرد. او همچنین تأکید کرد فرار از مجازات در این کشور جایگاهی ندارد.
در شرایطی که بسیاری از علما و فعالان شیعه بحرین در زندان یا حصر رژیم منامه بوده، مساجد و حسینیه‌های آنها تخریب شده و نماز جمعه ممنوع شده است، الدوسری مدعی شد آل‌خلیفه نمونه بارز تضمین انجام شعائر دینی به صورت آزادانه است! در همین حال بیش از 80 تن از علمای تشیع که در بریتانیا مستقر هستند با راه‌اندازی یک کارزار مجازی جمع‌آوری امضا خواستار توقف محاکمه آیت‌الله عیسی قاسم توسط آل‌خلیفه شدند. این علما با صدور بیانیه‌ای با اشاره به جایگاه علمی و معنوی آیت‌الله شیخ عیسی قاسم متذکر شده‌اند ایشان دعوت‌کننده به صلح و آرامش در بحرین و عامل بازدارنده از خونریزی است. همچنین 82 روحانی امضا‌کننده این بیانیه در تارنمای
 www.bahraincampaign.net تاکید کرده‌اند آیت‌الله عیسی قاسم از جایگاه رفیع و محبوبیت شاخصی در میان علمای تشیع و حوزه‌های علمیه در تمام جوانب سیره، سلوک، اخلاق و منش برخوردار است. در پایان با ابراز نگرانی شدید از محاکمه ایشان از نظام بحرین خواسته شده این محاکمه را متوقف کند چرا که تبعات زیانبار عظیمی خواهد داشت.


Page Generated in 0/0054 sec