printlogo


کد خبر: 174879تاریخ: 1396/2/12 00:00
تناقض‌گویی‌های ترامپ ادامه دارد
کار اون درست است!

دونالد ترامپ با گذشت صدمین روز ریاست‌جمهوری‌اش همچنان غیرقابل پیش‌بینی بود. او با نقض تمام اظهارنظرهای یک سال و نیم اخیرش درباره رهبرجوان کره‌شمالی نه‌تنها از او دفاع کرد بلکه کیم جونگ ‌اون را یک موجود باهوش خواند. رئیس‌جمهور آمریکا شنبه گذشته در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس، به شکلی باور نکردنی در فاصله یک هفته درباره آزمایش‌های موشکی اخیر کره‌شمالی تغییر موضع داد و گفت: «من نگفتم آزمایش موشکی انجام ندهید! او (رهبر کره‌شمالی) کاری را که باید انجام دهد، انجام می‌دهد اما می‌داند انجام این آزمایش‌ها باعث خوشحالی ما نخواهد شد و ناراحتی رئیس‌جمهور چین را نیز به‌دنبال خواهد داشت».  او ضمن ادعای زیر فشار قرار گرفتن پیونگ‌یانگ توسط پکن درباره برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش، آزمایش موشکی ناکام اخیر کره‌شمالی را کوچک و بی‌اهمیت دانست و حتی نسبت به تقابل احتمالی با کره‌شمالی در صورت انجام آزمایش هسته‌ای ابراز بی‌تفاوتی کرد. ترامپ سپس  در ارزیابی «اون» گفت: «برخی می‌پرسند آیا او عقلش سرجایش است؟ اما شاید خیلی‌ها دوست نداشته باشند من این را بگویم ولی وی زمانی که جانشین پدرش شد، تنها 26 یا 27 سال سن داشت. او مسؤولیت رهبری ملتی سرسخت، ژنرال‌های ارتش و افراد دیگر را برعهده دارد. در سن بسیار پایینی به قدرت رسید. مطمئنم خیلی‌ها برای مثال عمویش و افراد دیگر می‌خواستند قدرت را از چنگش در بیاورند اما او از پس آنها برآمد و موفق شد. خیلی واضح است که با کلوچه (آدم بامزه) بسیار باهوشی طرف هستیم اما با موقعیتی مواجهیم که سال‌ها تداوم داشته و بیش از این نمی‌توانیم اجاره دهیم شرایط کنونی ادامه یابد. صادقانه بگویم، این مشکل باید در دولت‌های باراک اوباما، جورج بوش یا بیل کلینتون مدیریت و برطرف می‌شد».
هشدار کره‌شمالی به آمریکا
اما تمجید غیرمنتظره ترامپ از اون نیز در لحن سرسختانه کره‌شمالی علیه آمریکا تغییری ایجاد نکرده است. پیونگ‌یانگ دیروز هشدار داد در صورت مشاهده کوچک‌ترین حرکت اشتباه از زیردریایی هسته‌ای آمریکایی یو‌اس‌اس میشیگان مستقر در آب‌های شبه‌جزیره کره، آن را غرق خواهد کرد. وب‌سایت اورمینزوکری کره‌شمالی همچنین استقرار این زیردریایی هسته‌ای را در آب‌های پیرامون خود در کنار ناوهای هواپیمابر، تهدید نظامی علیه این کشور دانست. از طرف دیگر یکی از سخنگوهای وزارت خارجه کره‌شمالی ضمن اعلام آمادگی پیونگ‌یانگ مقابل هرگونه اقدام از سوی آمریکا، از تسریع و تقویت توان هسته‌ای بازدارندگی کشورش خبر داد. به گزارش خبرگزاری دولتی کره‌شمالی، این کشور به آزمایش‌های هسته‌ای‌اش در هر کجا و هر زمان ادامه خواهد داد.
هشدار پاپ به آمریکا و کره‌شمالی
اما در شرایطی که بزرگ‌ترین ناو ژاپن هم به ناوگان آمریکایی در دریای کره پیوسته و پمپئو، رئیس سازمان سیا برای بررسی بحران رویارویی با کره‌شمالی عازم سئول شده است، «پاپ فرانسیس» رهبر کاتولیک‌های جهان، روز یکشنبه با اظهار نگرانی در این‌باره، به آمریکا و کره‌شمالی درباره پیامدهای جبران‌ناپذیر درگیری نظامی هشدار داد.
نگرانی روسیه از سامانه‌های موشکی جهانی آمریکا
بحران شبه‌جزیره کره به سرعت در حال تبدیل به یک رویارویی هسته‌ای جهانی است. پس از آنکه چینی‌ها استقرار سامانه موشکی تاد در کره‌جنوبی را موضعی تهاجمی و نه پدافندی از سوی آمریکا علیه خود اعلام کردند، حال نوبت به یک ژنرال عالی‌رتبه روس است که از طرح پنهان آمریکا برای حمله هسته‌ای به روسیه و چین پرده بردارد. سپهبد «ویکتور پازنیخیر» معاون عملیات ستاد کل نیروهای مسلح روسیه معتقد است مقاصد دیگری پشت استقرار سامانه‌های ظاهرا پدافندی موشکی آمریکا در جای جای جهان وجود دارد. به گزارش راشاتودی، او اخیرا در یک نشست مطبوعاتی گفته است: «وجود پایگاه‌های موشکی آمریکا در اروپا و حضور ناوهای مجهز به سیستم دفاع موشکی در دریاها و اقیانوس‌ها در نزدیکی روسیه، یک ترکیب تهاجمی قدرتمند مخفی برای اجرای یک ضربه هسته‌ای ناگهانی علیه فدراسیون روسیه ایجاد می‌کند». چین نیز پیش‌تر در اعتراض به استقرار سامانه موشکی تاد در کره‌جنوبی، هدف رادارهای قدرتمند این سامانه را جاسوسی از چین عنوان کرده بود.
 


Page Generated in 0/0055 sec