printlogo


کد خبر: 174934تاریخ: 1396/2/13 00:00
سخنگوی دولت 17 روز مانده به انتخابات خبر از افزایش حقوق بازنشستگان و یارانه مستمری‌بگیران داد
مانور تبلیغاتی با مصیبت عظما!

گروه اقتصادی: دولتی که وزرایش یارانه نقدی را مصیبت عظما می‌دانستند و کمپین انصراف از یارانه نقدی راه انداخته بودند 2 هفته مانده به انتخابات اعلام کرد یارانه افراد ضعیف جامعه به 240 هزار تومان افزایش پیدا کرده است. به گزارش «وطن‌امروز»، در آستانه انتخابات حرکات و تصمیمات تبلیغاتی دولت یازدهم شدت گرفته و سهام عدالت‌‌ها رونمایی می‌شود، یارانه‌های اقشار نیازمند افزایش می‌یابد و حقوق بازنشستگان زیاد می‌شود و حتی در پایان عمر دولت یازدهم طرح‌های اشتغال تبیین می‌شود. بخشی از این اخبار را نوبخت روز گذشته اعلام کرد تا سخنگوی دولت در یک نشست خبری تا می‌تواند تبلیغ روحانی و دولت روحانی را کند؛ دولتی که دست‌هایش برای بیان دستاوردهای اقتصادی بسیار خالی است و باید با این اظهارات جبران مافات کند. نوبخت گفت: یارانه‌ خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی که یارانه مستمری آنها ۷۱ هزار تومان بوده به ۲۴۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت صبح دیروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران، با اشاره به افزایش حقوق بازنشستگان، گفت: این افزایش به‌صورتی شکل گرفته که گروه‌های شغلی پایین‌تر از امتیاز بیشتری برخوردار شوند. وی افزود: نخستین‌گام در جهت همسازی حقوق بازنشستگان برداشته شده و مرحله دوم این ماه انجام خواهد شد. سخنگوی دولت با اشاره به افزایش یارانه مستمری خانوارهای تحت پوشش، اظهار داشت: یارانه‌ خانوار‌های تحت پوشش که یارانه مستمری آنها 71 هزار تومان بوده به 240 هزار تومان افزایش پیدا کرد، یعنی 4/3 برابر یارانه‌ افراد تحت پوشش کمیته و بهزیستی افزایش یافت. نوبخت خاطرنشان کرد: دولت لایحه‌ای را تقدیم مجلس کرده که براساس آن در طول سال‌های برنامه 765 هزار نفر وارد بازار کار شوند. تصمیم داریم در سال 955 هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم تا 765 هزار ورودی را پاسخ دهیم و مقداری هم شغل ایجاد شود تا در انتهای برنامه نرخ بیکاری تک‌رقمی شود، براساس منابع پیش‌بینی شده برای ایجاد 955 هزار فرصت شغلی با موافقت مجلس سالانه 770 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌کنیم. وی تصریح کرد: از امسال که سال اول برنامه ششم است باید 770 هزار میلیارد تومان سرمایه جذب کنیم. منابع آن نیز از 7 محل تأمین خواهد شد که یکی از طریق تملک سرمایه‌های دارایی است. سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: کل شاغلان ما در سال 84 ، 20 میلیون و 618 نفر بوده که در پایان سال 91 ، 20 میلیون و 628 نفر بوده است. الان تعداد شاغلان کشور 22 میلیون و 588 هزار نفر است. نوبخت درباره نحوه تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری که آیا از امکانات دولتی برای آقای روحانی استفاده کردید؟ گفت: مراجع نظارتی نظارت کافی را دارند و ما هم تاکید داریم از امکانات استفاده نکنیم، حتی یکی از همکاران ما هم که رئیس ستاد انتخاباتی آقای دکتر روحانی شد، استعفا داده و رئیس ستاد شد.
چرا زودتر این اتفاق نیفتاد؟
گویا دولت یازدهم می‌توانسته این اقدامات را زودتر انجام دهد اما مسؤولان آن بهتر دیدند در آستانه انتخابات، این تصمیمات اجرایی شود؛ اقداماتی که کارشناسان حامی همین دولت آنها را پوپولیستی و عوام‌فریبانه عنوان می‌کردند. اقدامات دولت یازدهم در آستانه انتخابات آنقدر مضحک است که همگان از خود می‌پرسند چرا این دولت زودتر به فکر فرهنگیان و بازنشستگان و فقرا نیفتاد و حالا که به رای آنها نیاز دارد به فکر افتاده است.
دولت حتی در دستاوردسازی اقتصادی نیز موفق نبوده و نمی‌تواند با عملکرد خود رای جمع کند به همین علت اقدامات عوام‌فریبانه را در دستور کار قرار داده تا بتواند از این طریق دستاوردهایی برای خود دست و پا کند، غافل از اینکه این اقدامات آنقدر ظاهرسازانه و تابلو است که کمک چندانی به دولت نخواهد کرد.
در پی این تصمیم بی‌برنامه و اعلام نشده در زمان نزدیک به انتخابات ممکن است این ذهنیت بین افراد مشمول افزایش یارانه ایجاد شود که رای آنها فقط ارزش ریالی دارد و می‌شود آن را به سادگی خرید. ایجاد این ذهنیت و ورود این متغیر جدید در تابع مطلوبیت رای‌دهندگان بویژه در اقشار فقیر می‌تواند بر ارزش و جایگاه دموکراسی در ایران موثر واقع شود. اگر هدف دولت افزایش قدرت خرید و رفاه اقشار ضعیف از طریق افزایش پرداخت یارانه بود، سیاست اقتصادی یادشده کاراتر و اثرگذارتر می‌شد اگر قبل از عید نوروز 1396 یا حتی بسیار زودتر در سال‌های ابتدایی دولت، یارانه این دهک‌ها افزایش می‌یافت که چه بسا دارای نتایج مثبتی می‌بود. همچنین عدم حذف طبقات ثروتمند و افزایش یارانه طبقات فقیر، دارای تناقض با قانون هدفمند کردن یارانه‌هاست و بار مالی برای دولت دارد که منبع این بار مالی نیز مشخص نیست به طوری که بودجه سازمان هدفمندی یارانه‌ها نیز رشد مازادی در سال 1396 نداشته است.  گفتنی است 6 درصد جمعیت کشور یعنی تقریبا 5 میلیون نفر شامل افزایش یارانه شده‌اند که به منظور کاهش شکاف طبقاتی با ضریب جینی 39/0 درصدی و نسبت دهک مخارج 16 با در نظر گرفتن مبلغ افزایش ریالی، این سیاست اقتصادی گام بسیار کوچکی است که احتمالا با استفاده از تئوری دور تجاری سیاسی بیشتر قابل تفسیر است.
نکته دیگر اینکه تغییر تخصیص منابع هدفمندکردن یارانه‌ها به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است، البته به صورت کلی حذف دهک‌های بالا و انتقال آن به دهک‌های پایین در برنامه ششم توسعه وجود دارد اما عدم حذف دهک‌های بالا و 3 برابر کردن بخشی از 2 دهک آخر در هیچ قانونی ابلاغ نشده است. البته افزایش مستمری دهک‌های مشمول کمیته امداد و بهزیستی توسط مجلس تصویب شده است اما تحت عنوان یارانه، خلاقیت مسؤولان دولتی بوده است. در نهایت باید تاکید کرد افزایش یارانه بخش خاصی از جامعه که ممکن بود رای آنها به سمت کاندیدای خاصی گرایش داشته باشد، به احتمال زیاد دارای اهداف انتخاباتی بوده است. 6 میلیون نفر 2 ماه مانده به انتخابات حداقل 2 سری دریافت 3 برابری یارانه خواهند داشت که با توجه به ترکیب جمعیتی این بخش از جامعه که 80 درصد از 2 میلیون و100هزار خانواده آن دارای بُعد یک یا 2 نفر هستند، حداقل 4 میلیون نفر واجد شرایط رای‌دهی خواهند بود. دولت با استفاده از عنوان یارانه به  جای مستمری، به شکل بی‌سابقه‌ای دست به دامن تبلیغات اینچنینی شده است و قطعا ردپای این تصمیم را می‌توانیم در مناظرات انتخاباتی ببینیم. اما مردم فراموش نمی‌کنند که اولا دولت خواهان انصراف مردم از دریافت یارانه نقدی بود و ثبت‌نام 96 درصدی مردم برای دریافت یارانه نقدی نشان داد همه مردم خواهان دریافت یارانه هستند؛ مردم فراموش نمی‌کنند که همین دولت یارانه نقدی 4 میلیون نفر را حذف کرد و مسؤولان همین دولت آن را مصیبت عظما می‌دانستند. دولت یازدهم برای دستاوردسازی دست به دامن یارانه‌بازی شده و 29 اردیبهشت خواهیم دید که آیا مردم به این دولت دوباره اعتماد خواهند کرد یا خیر.
 


Page Generated in 0/0066 sec