printlogo


کد خبر: 174973تاریخ: 1396/2/13 00:00
چهارگوشه

همه‌پرسی ماندن ترکیه  در اروپا
رئیس‌جمهوری ترکیه اعلام کرد کشورش در یک همه‌پرسی تصمیم خواهد گرفت آیا عضویت در اتحادیه اروپایی را دنبال ‌کند یا خیر؟ اردوغان اتحادیه اروپایی را به صادق نبودن متهم کرد و گفت: کشورهای اروپایی ترکیه را در مبادی ورودی خود معطل نگه داشته‌اند. ترکیه گام بعدی را در یک همه‌پرسی شبیه بریگزیت اتخاذ خواهد کرد. مذاکرات رسمی ترکیه برای پیوستن به اتحادیه اروپایی از سال ۲۰۰۵ آغاز شده ولی این مذاکرات پیشرفت چندانی نداشته است.

پلیس‌کشی در پایتخت مصر
در حمله دوشنبه‌شب افراد مسلح به خودروی گشتی نیروهای پلیس مصر در شرق قاهره، 8 نیروی پلیس کشته و زخمی شدند. همزمان دستگاه امنیتی مصر نیز تمام اقدامات قانونی لازم را در پیش گرفته است و نیروهای امنیتی برای یافتن مهاجمان در حال تفتیش کامل منطقه و بزرگراه محل حادثه هستند. عناصر تندرو از 4 سال پیش تاکنون حملات خود ضد نیروهای پلیس را در شمال سینا شدت بخشیده‌اند، این حملات، قاهره و دیگر شهرهای دلتای نیل را نیز بی‌نصیب نگذاشته است.

حمله انتحاری به نظامیان آمریکایی در افغانستان
مقام‌های افغان از حمله انتحاری به کاروان خودروهای نظامیان آمریکایی در شهرستان بتی‌کوت ولایت ننگرهار در شرق افغانستان خبر دادند. سخنگوی والی ننگرهار اعلام کرد در این حمله به سربازان آمریکایی آسیبی نرسیده است. این در حالی است ‌که سخنگوی طالبان ضمن به عهده گرفتن مسؤولیت این حمله مدعی شد یک خودروی زرهی نیروهای آمریکایی منهدم و 6 سرباز نیز کشته شده‌اند. در این میان، برخی افراد وابسته به داعش نیز مدعی شدند این حمله توسط آنها انجام شده است.

دیدار مرکل و پوتین بعد از 2 سال
صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهوری روسیه، روز گذشته در روسیه با یکدیگر دیدار و درباره سوریه و اوکراین گفت‌وگو کردند.  آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین همچنین در نظر دارند در آستانه نشست ماه جولای گروه 20 که در هامبورگ برگزار می‌شود نیز گفت‌وگوهایی را به منظور زمینه‌سازی‌های لازم انجام دهند. پیش‌تر پوتین در اکتبر سال ۲۰۱۶ میلادی در برلین با مرکل دیدار و درباره آخرین اوضاع و تحولات اوکراین گفت‌وگوهایی را انجام داده بود. برلین همواره بر نقش روسیه درباره حل بحران سوریه تاکید کرده است.

یورش داعش به پایگاه ارتش در الانبار
تروریست‌های داعش روز گذشته به پایگاه ارتش عراق در منطقه الصکار در غرب الانبار یورش بردند. در همین ارتباط یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد: به دنبال این حمله ۱۰ نفر کشته و 6 تن دیگر زخمی شدند. این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: این حمله به صورت غافلگیرانه انجام شد. داعشی‌ها همچنین روز گذشته با حمله به کاروان آوارگان عراقی در خاک سوریه ده‌ها نفر از آنان را به رگبار بستند.

وکیل مدافع خانم پارک گئون هه:
اتهام فساد رئیس‌جمهور دروغ است!
وکیل مدافع رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی در نخستین جلسه دادگاه همه اتهامات مطرح شده درباره فساد مالی و درز اسناد دولتی توسط او را رد کرده و آنها را دروغ خواند. به گزارش یونهاپ، پارک گئون هه که اسفندماه سال پیش به خاطر همدستی در فساد مالی و رانت سیاسی نزدیکانش از مقام ریاست‌جمهوری کره‌جنوبی عزل شد در نخستین جلسه دادگاهش غایب بود. دادگاه سئول قصد دارد 2 یا 3 جلسه مقدماتی برای استماع دفاعیات وکیل مدافع پارک گئون هه برگزار کند و سپس نخستین جلسه رسمی دادگاه با حضور وی در جولای آغاز خواهد شد. رسوایی مالی و سیاسی رئیس‌جمهور سابق کره‌جنوبی در اکتبر 2016 با احضار چوی سون سیل، دوست نزدیکش به اتهام دخالت در امور دولتی و سوءاستفاده‌های مالی بدون در اختیار داشتن پست و سمت رسمی و دولتی به اوج رسید. پارک گئون هه سرانجام پس از برگزاری تظاهرات میلیونی مداوم در سئول مبنی بر برکناری‌اش اواخر پاییز سال گذشته توسط مجلس استیضاح شد و سرانجام اواخر زمستان دادگاه قانون اساسی استیضاح را تایید کرد.
 


Page Generated in 0/0056 sec