printlogo


کد خبر: 175033تاریخ: 1396/2/14 00:00
بر اثر انفجار در معدن زغال سنگ زمستان یورت شهرستان آزادشهر در استان گلستان رخ داد
حبس کارگران معدن در عمق 1500 متری
آمار ضد و نقیض از تعداد محبوس‌شدگان

بر اثر انفجار در معدن زغال سنگ زمستان یورت در شهرستان آزادشهر، معدنچیان در تونل شماره یک این معدن محبوس شدند.
روز گذشته حدود ساعت 12 براثر انفجار در معدن زمستان یورت در 90 کیلومتری شهرستان آزادشهر در نزدیکی گرگان 80 معدنچی در عمق 1500 متری تونل شماره یک این معدن محبوس شدند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان شب گذشته (ساعت 21 هنگام تهیه این گزارش) از خارج شدن ۵۰ مصدوم از معدن زغال‌سنگ زمستان یورت خبر داد و گفت: تاکنون هیچ جسدی از معدن زغال‌سنگ زمستان یورت خارج نشده است.
حسین احمدی در گفتگو با مهر اظهار کرد: هم‌اکنون ۱۶ تیم امداد و نجات و ۱۰ دستگاه آمبولانس، دو خودرو، ست نجات و وسایل امدادی مجهز به اکسیژن در محل حاضر هستند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان ادامه داد: تاکنون ۱۸ مصدوم با آمبولانس و هفت آسیب‌دیده با بالگرد به مراکز درمانی گنبد و آزادشهر منتقل‌شده‌اند.
وی اضافه کرد: پس از هر مرحله انجام پاک‌سازی گروه امداد و نجات وارد تونل می‌شوند که تاکنون ۵۰۰ متر پاک‌سازی‌شده است.
احمدی بیان کرد: چون تونل دارای راه‌های فرعی بسیاری است امید داریم اکسیژن کافی به ۲۶ معدنچی محبوس رسیده باشد و تیم امداد و نجات بتواند با سرعت بیشتری خود را به محل حادثه رسانده و معدنچیان به‌سلامت خارج شوند.
مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان گلستان ادامه داد: این حادثه در عمق یک هزار و ۵۰۰ متری تونل اتفاق افتاده و ما هنوز به محل حادثه نرسیده‌ایم. وی تصریح کرد: تا به محل انفجار نرسیم نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم.
وی اضافه کرد: تاکنون ۵۰ مصدوم به مراکز درمانی منتقل‌شده‌اند که ۲۵ نفر از آن‌ها معدنچیانی هستند که خود را به بیرون کشیده‌اند و ۲۵ نفر افرادی هستند که برای امدادرسانی رفته بودند اما دچار مسمومیت و گازگرفتگی شده‌اند.
به گفته احمدی تا لحظه تنظیم این گزارش هیچ جسدی از این معدن خارج نشده است و امید داریم با پایان خروج گاز و عملیات سیستم دریچه مکش معدنچیان محبوس سالم خارج شوند.
صادقعلی مقدم مدیرکل مدیریت بحران گلستان نیز در لحظه تنظیم این گزارش در گفت و گویی اعلام کرد: طبق آخرین بررسی‌ها و اطلاعات دریافتی از مسوولان شرکت زغال سنگ یورت آزادشهر تعداد محبوس شدگان در این معدن 35 نفر است، که البته این آمار با آمار اعلامی از سوی مدیرعامل هلال احمر استان متفاوت است.
بوی گاز از روز قبل استشمام می‎شد
یکی از معدنچیان زمستان یورت با بیان اینکه ۱۸ ماه حقوق ما را پرداخت نکردند، گفت: از سال 92 تاکنون مسؤولان مربوط حقوق‌ها را به صورت کامل واریز نکردند و در هر سال 3 تا 4 ماه از حقوق ما را نپرداختند.
رضا محمودی‌پارسایی در گفت‎وگو با خبرنگار تسنیم، با بیان اینکه این مسیر تونل در گذشته نیز از ایمنی مناسبی برخوردار نبود، اظهار داشت: ما بارها این مساله را به مسؤولان معدن در شهرستان و استان اعلام کرده بودیم.
با بیان اینکه متاسفانه هیچ‌گونه عکس‌العملی از سوی مسؤولان انجام نشده بود، افزود: این تونل به صورت یک‌طرفه و  محوطه بسته است و وقتی انفجار رخ بدهد همه موجودات زنده در تونل بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست می‌دهند.
این کارگر معدن با بیان اینکه حقوق 730 تا 770 هزار تومانی برای یک کارگر معدن در سال‎های گذشته در نظر گرفته می‎شد، گفت: امسال این میزان به 800 هزار تومان رسیده است.
محمودی‎پارسایی ادامه داد: از سال 92 تاکنون حقوق‌ها را به صورت کامل واریز نکردند و در هر سال 3 تا 4 ماه از حقوق ما را نپرداختند.
وی گفت: این در حالی بود که هر سال 3 ماه از بیمه ما را پرداخت می‎کردند، بر اساس قانون باید در طول سال ما را بیمه می‎کردند و این حق ما معدنچیان بود.
این کارگر معدن با بیان اینکه معدنچیان در 2 کارگاه و در هر شیفت 16 ساعت فعالیت می‎کردند، افزود: به صورت متوسط در هر کارگاه 8 نفر مشغول به فعالیت بودند.
وی با بیان اینکه از روز گذشته بوی گاز در معدن استشمام می‎شد، افزود: این موضوع به مسؤولان توضیح داده شده بود ولی در محل کارگاه یک دستگاه سنجش گاز وجود نداشت.
محمودی‌پارسایی با بیان اینکه این تونل‎ها راه دیگری ندارند و در مدت یک ربع تا 20 دقیقه اکسیژن به اتمام می‎رسد، افزود: بارها این موضوع را تذکر دادیم اما هر کسی اعتراض می‎کرد از کار اخراج می‎شد.
وی با بیان اینکه باید با ایمنی صفر به کار خود ادامه می‎دادیم، افزود: 17 تا 18 ماه طلبکار هستیم و حقوق نگرفته‌ایم، چرا که در هر سال 3 تا 4 ماه از حقوق ما را پرداخت نکردند.
 


Page Generated in 0/0227 sec