printlogo


کد خبر: 175174تاریخ: 1396/2/18 00:00
چهارگوشه

انتقاد پاپ از نام «مادر بمب‌ها»
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان که قرار است اواخر ماه مه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا را به حضور بپذیرد، از نامگذاری بزرگ‌ترین بمب غیراتمی آمریکا تحت عنوان «مادر همه بمب‌ها» بشدت انتقاد کرده و آن را «مایه شرمساری» خوانده است. پاپ گفت: «نام این بمب را مادر گذاشته‌اند، چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ مادر موجودی است که حیات می‌بخشد اما این بمب فقط می‌کشد و می‌میراند. واقعا چرا؟» .

فشار مشروط چین به کره‌شمالی
چینی‌ها در پاسخ به درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا برای فشار بر کره‌شمالی، همکاری با واشنگتن در این زمینه را به عزل فرمانده تندرو ناوگان اقیانوس آرام ارتش آمریکا مشروط کرده‌اند. به نوشته ژاپن‌تایمز، درخواست عزل دریادار هریس توسط رئیس‌جمهور چین و از کانال رسمی یعنی از طریق سفیر این کشور در واشنگتن به مقام‌های آمریکایی ارائه شده؛ چینی‌ها هریس را به عنوانی فردی با مواضع تند نسبت به پکن و پیونگ‌یانگ می‌شناسند.

اعتصاب غذای اسقف اعظم قدس
اسقف اعظم ارتدکس‌های انطاکیه و رم شرقی، اسکندریه و قدس اشغالی به نشانه همبستگی با صدها فلسطینی که در اعتراض به سیاست بازداشت اداری و شرایط زندان‌های اسرائیل دست به اعتصاب غذا زده‌اند، اعتصاب غذا کرده است. طبق گزارش‌ها، گریگوری سوم لحام ۸۳ ساله این اقدام را شنبه آغاز کرد. «انجمن زندانیان فلسطین» جمعه اعلام کرد دست‌کم ۱۵ فلسطینی در زندان عوفر در نزدیکی رام‌الله در کرانه اشغالی باختری یک اعتصاب غذای نامحدود را آغاز کرده‌اند.

ولع سعودی‌ها به خرید جنگ‌افزار
در حالی ‌‌که منابع آمریکایی از مذاکرات ریاض و واشنگتن برای انعقاد قرارداد تسلیحاتی ده‌‌ها میلیارد دلاری خبر دادند، مجله دیفنس‌نیوز نیز خبر داد ترکیه در مراحل پایانی عقد بزرگ‌ترین قرارداد صادرات سلاح به عربستان‌سعودی است.  عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب معتقد است این اشتهای عربستان‌سعودی به سمت عقد قراردادهای نظامی 2 رویکرد اقتصادی و سیاسی دارد؛ به این ترتیب که هدف از رویکرد اقتصادی آن تقویت اقتصاد آمریکا و ترکیه است و هدف دوم که سیاسی است با نیازمندی‌های جنگ‌های کنونی و آتی سعودی در سطح منطقه هماهنگ است که شامل جنگ در یمن و سوریه است.

اعتراف القاعده به همکاری  با آمریکا و عربستان
سرکرده گروه تروریستی القاعده در یمن اعتراف کرد که نیروهایش در کنار شبه‌نظامیان تحت حمایت عربستان سعودی، آمریکا و دولت مستعفی یمن علیه نیروهای جنبش انصارالله حوثی و ارتش یمن جنگیده‌اند. قاسم الریمی روز یکشنبه به رسانه‌های وابسته به القاعده گفت عناصر این سازمان تروریستی همچنین با مجموعه‌ای از دیگر احزاب، از جمله گروه‌های سلفی و اخوان‌المسلمین تحت پوشش انگلیس که از حامیان اصلی هادی به شمار می‌روند، همکاری کرده است. القاعده شاخه شبه‌جزیره عرب یکی از فعال‌ترین شاخه‌های این گروه
تکفیری- تروریستی در سراسر جهان محسوب می‌شود و اعتراف آن به همکاری با پنتاگون در حالی است که آمریکایی‌ها خود  آن را خطرناک‌ترین شاخه القاعده اعلام کرده‌اند. القاعده یمن با بهره جستن از هرج و مرج ناشی از تجاوز 2 ساله عربستان سعودی در جنوب و جنوب‌غرب یمن قدرت گرفته است. واشنگتن نیز در کنار تجاوز سعودی‌ها، با انجام حملات پهپادی در یمن ادعا می‌کند مواضع القاعده را هدف قرار داده است.

پرواز جنگنده‌های روس در سواحل آلاسکا
وزارت دفاع روسیه، جمعه از پرواز هواپیماهای نظامی این کشور در سواحل آلاسکا خبر داد. فرماندهی دفاع هوافضای شمال آمریکا نیز اعلام کرد جت‌های نیروی هوایی این کشور 2 بمب‌افکن تی‌یو- 95 و 2 جنگنده اس‌یو- 35 روسیه را در نزدیکی سواحل آلاسکا رهگیری کردند. ماه آوریل امسال نیز نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده بود هواپیماهای روسی به مدت 4 روز پیاپی مشغول گشتزنی در سواحل آلاسکا بوده‌اند.
 


Page Generated in 0/0056 sec