printlogo


کد خبر: 175197تاریخ: 1396/2/18 00:00
پس از اعتراض خودجوش کارگران در مراسم روز کارگر کاروان حسن روحانی با مشت‌ها و اعتراضات صریح کارگران خشمگین معدن زمستان‌یورت گلستان مواجه شد
تا حالا کجا بودی؟!

گروه سیاسی: اعتراضات جامعه کارگری نسبت به سیاست‌های تبعیض‌آلود دولت، به گلستان و کارگران معدن زمستان‌یورت منطقه آزادشهر رسید.
به گزارش «وطن امروز»، اعتراض فراگیر و پرحرارت کارگران به حسن روحانی در روز کارگر، یک واکنش خودجوش به وضعیت نامناسب معیشتی بود. کارگران با شعارهای اعتراضی نسبت به سیاست‌های دولت «عزاداری» کردند. حالا به فاصله چند روز پس از روز کارگر، در گلستان، منطقه آزادشهر و در کنار معدن زمستان یورت، خانواده‌های داغدار و کارگران خشمگین این بار با مشت و لگد به استقبال کاروان حسن روحانی رفتند و بسیار صریح اعتراض خود را نسبت به رئیس قوه مجریه اعلام کردند. روز چهارشنبه 13 اردیبهشت به علت ریزش بخشی از معدن یورت، ده‌ها کارگر زخمی و حدود 40 کارگر نیز در عمق 1800 متری محبوس شدند. درحالی که از همان دقایق ابتدایی توجه افکار عمومی به نجات کارگران مظلوم معدن معطوف شده بود اما حالا بعد از گذشت 5 روز امیدها برای زنده ماندن این کارگران تقریبا از بین رفته است. کارگران معدن می‌گویند با امکانات فعلی تیم جست‌وجو شاید تا 40 روز دیگر هم کارگران محبوس پیدا نشوند. خانواده‌ها و همکاران کارگران محبوس از وضعیت پیش آمده و رسیدگی‌ها و پیگیری این حادثه تلخ ناراضی هستند. آنچه بیش از سایر موضوعات موجب خشم آنها شده، مقایسه حادثه معدن یورت با حادثه پلاسکو است. آنها نحوه رسیدگی به حادثه پلاسکو و حادثه معدن یورت را تبعیض‌آمیز می‌دانند. از سوی دیگر این کارگران از بی‌توجهی‌ها نسبت به وضعیت نامساعد معیشتی خود نیز خشمگین هستند. کارگران یورت می‌گویند حقوق آنها زیر یک میلیون تومان است. آنها به خبرنگاران گفته‌اند هر سال تنها 6 ماه
تحت پوشش بیمه خدمات درمانی قرار می‌گرفتند. آنها از طلب وصول نشده خود خبر داده و گفته‌اند گاهی تا 6 ماه نیز حقوق نگرفته‌اند. همین بغض از تبعیض و خشم از بی‌توجهی نسبت به وضعیت معیشتی باعث شد تا آنها دیروز با مشت و اعتراضات صریح و گزنده به استقبال حسن روحانی بروند. حسن روحانی دیروز صبح به گلستان و منطقه آزادشهر یعنی محل معدن زمستان‌یورت رفت. براساس هماهنگی‌های صورت گرفته، دوربین‌های صدا و سیما به صورت زنده حضور کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری را پخش می‌کردند اما گویا برخلاف انتظار دولتی‌ها، کارگران معدن یورت و خانواده کارگران محبوس پذیرای روحانی نبودند.
به گزارش «وطن‌امروز»، براساس فیلم‌های منتشر شده از حضور روحانی در محل معدن یورت، به محض ورود ماشین روحانی به محوطه، کارگران و خانواده محبوسان به اعتراض به سمت ماشین روحانی هجوم آوردند. در بخشی از این فیلم‌ها دیده شد که برخی کارگران با مشت روی ماشین روحانی می‌کوبیدند. فیلم‌های مربوط به ترک محل محوطه معدن از سوی روحانی نیز حاوی صحنه‌های مشابه است. در یکی از این فیلم‌ها مشاهده می‌شود که فردی ناگهان روی کاپوت ماشین روحانی رفته و با مشت بر شیشه جلوی ماشین حامل روحانی می‌کوبد.
اما اعتراض کارگران یورت چه بود؟
برخلاف رویه معمول، خبرگزاری‌ها محتوای دقیقی از اعتراضات کارگران معدن یورت منتشر نکردند اما فیلم‌های منتشرشده تا حدودی دلیل اعتراض معدنچیان را آشکار می‌کند. در یکی از فیلم‌های منتشرشده، یکی از کارگران به نمایندگی از سایر کارگران معدن در مقابل حسن روحانی اعتراض می‌کند. متن پیاده شده از اعتراضات این کارگر به حسن روحانی در ادامه می‌آید:
«خوش آمدید ولی دیگر واقعا فایده‌ای ندارد. (یکی از اطرافیان: همه حرف‌هایت دروغ است) اصلا هیچ کدام از شما نمی‌دانید معدنکار یعنی چه؟ حالا یادتان افتاده و جمع شدید و آمدید. 40 نفر ما از دست رفت و 170 بچه بی‌پدر و 40 زن بیوه شدند. ما اصلا نمی‌دانیم می‌خواهیم چه‌کار کنیم. چرا ایمنی نداریم و هیچ‌کس پیگیر نیست؟
آقای عزیز! چند سال پیش ما آمدیم آزادشهر شکایت کردیم و همکاران شما ما را با باتوم زدند و فرار کردیم. پارسال پس از 14 ماه که حقوق نگرفتیم با زن‌های‌مان آمدیم فرمانداری اعتراض کنیم و حق‌مان را بگیریم. یعنی تو رئیس‌جمهور متوجه نشدی؟
 من 20 میلیون تومان از این شرکت طلبکارم ولی 10 هزار تومان پول در خانه‌ام نیست بچه‌ام را دکتر ببرم. آقای رئیس‌جمهور! کارگر این ذوب‌آهن یک میلیون تومان حقوق می‌گیرد (اطرافیان: 800 هزار تومان) وجدانا شما با یک میلیون تومان می‌توانی زندگی کنی؟
آقای رئیس‌جمهور! هر کس در این معدن کار می‌کند بعد از 20 یا 25 سال بازنشست می‌شود و یک میلیون و 400 هزار تومان حقوق می‌گیرد. با این حقوق بچه‌هایش ازدواج می‌کنند و هزار گرفتاری دارد و دیگر نفسی برای کار ندارد! چه‌کار کنیم؟ اینها همه آمدند اینجا آقای رئیس‌جمهور! خواهشی که از شما دارم. این معدن 1700 متر رفته بدون تهویه. مسؤولان ما کجا هستند؟ دیشب معاون استاندار می‌گوید معدن گاز نداشت، بیاورش اینجا ببینم کجایش گاز نداشت؟ دروغ می‌گویند همه‌شان. ما بخشدار نداریم، فرماندار نداریم، استاندار نداریم. در ساختمان پلاسکو  14 نفر مردند چه تشییع جنازه‌ای انجام دادید؟ چرا تشییع جنازه مردگان ما اینگونه شد؟ ساختمان پلاسکو 14 نفر مردند چه کار کردید در تهران شما؟ ولی اینجا 40 نفر مردند این تشییع جنازه‌شان چه شد. این مادران را نگاه کن. این خانمشه! 7 تا بچه دارند اینها. چه کار کنیم ما؟ به قرآن مجید نان نداریم بخوریم. (بغض) من دلم درد دارد، بگذار حرفم را بزنم. من داغ دارم، بگذارید حرفم را بزنم. همه‌شان مردند. 40 روز دیگر هم نمی‌توانیم جنازه‌ها را بیرون بیاوریم. همه بو گرفتند. آقای رئیس‌جمهور! تا الان کجا بودی؟ شما اصلا می‌دانید معدنکار یعنی چی؟ آقا بیمه ما را نمی‌ریزند. ما یک‌سال کار می‌کنیم بیمه 6 ماه برای ما می‌ریزند! بیمه ما را کتابخانه و آرایشگری می‌زنند و به ما سختی کار و زیان‌آور نمی‌دهند. بگذارید حرف بزنم، دلم درد دارد. تمام زن‌ها آمدند اینجا و یک هفته اینجا ماندند. اینها همه خانواده و بچه‌های‌شان اینجا هستند. (گریه) ما نمی‌توانیم دیگر در این معدن کار کنیم. نمی‌توانیم آقا! بگذارید من درد دارم و درددلم را بگویم. رئیس‌جمهور دیگر اینجا نمی‌آید. تا 50 نفر نمیرند دیگر رئیس‌جمهور اینجا نمی‌آید. به قرآن نمی‌آید. هیچ‌کس نمی‌آید درددل ما را بشنود».
روزنامه دولت: کار معدنچیان نبود!
اعتراض معدنچیان خشمگین به حسن روحانی و ضربات آنها به خودروی حامل روحانی بلافاصله در رسانه‌های منطقه‌ای و غربی منعکس شد. خبرگزاری فرانسه در گزارشی در این‌باره نوشت معدنچیان خشمگین به خودروی حسن روحانی ضربه زدند. البته در شرایطی که حمله اعتراضی کارگران به روحانی به خبر مهم رسانه‌های داخلی و خارجی تبدیل شده بود، روزنامه دولتی ایران در اقدامی عجیب مدعی شد آنها که به روحانی اعتراض کردند، نه کارگر معدن بوده‌اند و نه از اهالی منطقه(!) حساب توئیتر روزنامه حسن روحانی مدعی شد یک معدنکار (روزنامه دولت به اسم این معدنکار اشاره‌ای نکرده است) به آنها گفته است کسانی که به خودروی روحانی ضربه زدند نه کارگر معدن بوده‌اند و نه از اهالی آن منطقه و کسی آنها را نمی‌شناخت!
البته در حالی که روزنامه دولت تلاش می‌کند اعتراض کارگران به روحانی را سازماندهی رقیبان انتخاباتی حسن روحانی القا کند، حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر حسن روحانی پس از انتشار فیلم‌های اعتراض کارگران معدن یورت به روحانی، در توئیتر تلاش کرد از این اعتراضات آورده‌ای برای روحانی به‌دست بیاورد. او در توئیت‌هایی که بیشتر شبیه شعارهای انتخاباتی است مدعی شد روحانی می‌دانست کارگران به او اعتراض خواهند کرد اما رفت تا کارگران معدن یورت بر سر او داد بزنند!
 


Page Generated in 0/0063 sec