printlogo


کد خبر: 175209تاریخ: 1396/2/19 00:00
درباره تازه‌ترین سریال مناسبتی محمدحسین لطیفی برای ماه مبارک رمضان
«سر دلبران» در تلویزیون

گروه فرهنگ و هنر:‌ آبان ماه سال گذشته بود که خبر ساخت سریالی با عنوان «شادآباد» از سازمان اوج منتشر شد. سریالی که پیرامون سبک زندگی ایرانی- اسلامی و محور داستان آن مسجد محله است. همان ایام از امیر پوروزیری به عنوان کارگردان کار نام برده می‌شد. کارگردانی که اگر این همکاری به ثمر می‌نشست، به نخستین کار جدی تلویزیونی او در سطح گسترده و برای آنتن ماه رمضان تبدیل می‌شد ولی کم‌کم سریال جدید اوج تغییراتی کرد و هم نامش عوض شد و هم کارگردانش. حالا سخن از
«سر دلبران» است که توسط محمدحسین لطیفی ساخته می‌شود و محمدرضا شفیعی هم تهیه‌کنندگی آن را بر عهده دارد. سریالی که به قلم حسین‌ حسنی نوشته شده و قرار است به ماه مبارک رمضان 96 برسد. پیش‌تولید سریال چندان سریع نبود و تقریبا اواخر سال گذشته کار کلید خورد. کاری که تمام تصویربرداری آن در شهر یزد به انجام می‌رسد و برزو ارجمند هم در آن در قامت یک روحانی ایفای نقش می‌کند. روحانی‌ای که ظاهرا «سلیم» نام دارد و یکی از نقش‌های محوری داستان است.  متین ستوده، محمد کاسبی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، جهانبخش سلطانی، شهرام عبدلی، شهین تسلیمی، رابعه مدنی و افسانه کمالی هم از دیگر بازیگرانی هستند که برابر دوربین امیر کریمی قرار گرفتند و با این حال و روز تصویربرداری سر دلبران برای پخش در ماه مبارک رمضان پیش رو آغاز شد. همکاری محمدرضا شفیعی و محمدحسین لطیفی پیش از این به تولید «تنهایی لیلا» منجر شده بود که با بازی مینا ساداتی و بهروز شعیبی در شبکه 3 سیما پخش شد و اتفاقا مورد استقبال مردم هم واقع شد. سریالی که حد دقیقی از سبک زندگی را در قالب مضمونی اجتماعی و دراماتیک روایت می‌کرد و از بطن روایت تضادهای فرهنگی و اقتصادی به دنبال قصه‌ای بود که تمام این تضادها و منطق‌ها را کنار می‌زند و به رستگاری می‌رسد.
حالا هم قرار است این تهیه‌کننده و کارگردان با هم همکاری کنند. این ‌بار اما در فضای مناسبتی و در ایامی که جزو مهم‌ترین ایام سال برای تلویزیون است؛ ماه مبارک رمضان.  متین ستوده هم که بازیگر نقش «راضیه» است همکاری با محمدحسین لطیفی را یکی از اتفاقاتی می‌داند که از آرزوهای او بوده و اکنون هم خوشحال است که در سر دلبران این اتفاق رقم خورده است.  او راضیه را زنی آرام و متین از طبقه متوسط جامعه می‌داند که پایبندی بسیار بالایی به خانواده خود داشته و علاقه مثال‌زدنی به همسرش دارد و در داستان سریال هم به‌خاطر همسرش وارد سفری می‌شود و ماجراهایی برایش رخ می‌دهد.  ستوده شخصیت راضیه را چندلایه می‌داند و معتقد است کارگردانی محمدحسین لطیفی تاثیر زیادی
بر شناختش از نقش راضیه داشته است.  محمدحسین لطیفی جزو کارگردانان صاحب‌سبکی است که همکاری با او برای بسیاری از هنرمندان با اهمیت است. کارگردانی که جزو موفق‌ترین‌های تلویزیون در جذب مخاطب بوده و در سریال‌هایی که برای ماه مبارک رمضان ساخته می‌شود می‌توان رد پا و امضای او را دید. «صاحبدلان»، «دودکش» و «پادری» که از قاب نگاه لطیفی در ماه مبارک رمضان در سال‌های گذشته روی آنتن رفت همگی سریال‌های ‌تروتمیزی به حساب می‌آیند که نه دست‌انداز‌های فرهنگی و اجتماعی داشته‌اند و نه نگاه کاریکاتوری به مسائل فرهنگی و عقیدتی. صاحبدلان روایت اجتماعی با محوریت قرآن کریم بود که تناسب بسیاری با ایام ماه مبارک داشت و هنگام پخش هم جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون لقب گرفت.  دودکش و پادری هم هرچند مضامین اجتماعی داشتند اما زبان طنز آنها که اتفاقا بشدت میان مخاطب عامه هم جا باز کرده بود نه مانند برخی طنزهای غالب این روزهای تلویزیون سخیف بود و نه بی‌مایه. از قضا روایتی اجتماعی بود از طبقه متوسط جامعه در قالبی دلپذیر و جذاب از طنز که بخوبی می‌توانست مضمون خود را روایت کند و به هدفی که در ذهن کارگردان هم بود برسد.
تازه‌ترین فعالیت تلویزیونی محمدحسین لطیفی با سازمان هنری- رسانه‌ای اوج پیش می‌رود و این سازمان به عنوان صاحب این اثر وارد گود شده است. اوج البته تا به‌حال هیچگاه در ایام ماه مبارک تولیدی اینچنینی نداشته و جز تجربه «آسمان من» که سریالی فاخر با مضمونی بکر به حساب می‌آمد، تجربه جدی چندانی در سریال‌سازی نداشته است. اوج البته نشان داده ادبیات خاص خود را در مقوله فرهنگ دنبال می‌کند. اگرچه همه فعالیت‌های این سازمان به جهت کیفی مثلا با «بادیگارد» و «ایستاده در غبار» یا آثار فاخر دیگر این سازمان قابل مقایسه نیست اما باید گفت فعالیت‌های بسیاری در حوزه‌های مستند، فیلم سینمایی، سریال، پویانمایی و... از سوی اوج در سال‌های اخیر صورت گرفته است که به جهت کمیت آمار بالایی به حساب می‌آید. این‌بار اما اوج سراغ مسجد رفته، آن هم در دل فضای سنتی شهر یزد و ظاهرا قرار است روایتی از طبقه متوسط جامعه داشته باشد. این همراهی، می‌تواند ما را امیدوار کند به اینکه در ماه رمضان امسال پای تلویزیون بنشینیم و سریالی را نگاه کنیم که باکیفیت باشد. سریالی که به احتمال فراوان از شبکه 2 سیما پخش می‌شود و با پیشینه‌ای که از کارهای مناسبتی لطیفی سراغ داریم، بعید نیست یکی از پربیننده‌ترین سریال‌های ماه رمضان شود. باید منتظر ماند و شاهد رقابت «لبخند رخساره» شبکه یک، «سر دلبران» شبکه 2 و «نفس» شبکه 3 بود.
 


Page Generated in 0/0057 sec