printlogo


کد خبر: 175238تاریخ: 1396/2/19 00:00
اخبار

واردات ۷ میلیارد دلار کالای مصرفی
بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال گذشته بیش از ۷ میلیارد دلار کالای تمام‌مصرفی از جمله پوشاک وارد کشور شده است. به گزارش تسنیم، وزارت صنعت، معدن و تجارت در یک برآورد اعلام شده سهم کالاهای مصرفی از کل واردات سال گذشته را 14 درصد اعلام کرده است. براساس جداول مربوط به کالاهای وارداتی به کشور در سال 95 که از سوی گمرک منتشر شده، حجم واردات کشور در سال گذشته بالغ بر 33 میلیون و 399 هزار تن به ارزش
43 میلیارد و 684 میلیون دلار بوده است. براساس این ارقام، سهم کالاهای سرمایه‌ای وارداتی به کشور در این سال 8 میلیارد و 524 میلیون دلار با سهم ارزشی 5/19 درصد بوده و حدود 7 میلیارد و 131 میلیون دلار با سهم ارزشی 3/16 درصد به کالاهای مصرفی اختصاص داشته است. مهم‌ترین نکته اینکه وزن نهایی کالاهای سرمایه‌ای وارداتی از مجموع کل واردات تنها 2 درصد به ارزش 5/8 میلیارد دلار بوده است.


چک‌های الکترونیکی در راهند
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی از ورود چک‌های الکترونیکی ظرف 2 تا 3 ماه آینده به شبکه بانکی خبر داد. ناصر حکیمی به مهر گفت: پایلوت امضای الکترونیکی روی سیمکارت اکنون در حال اجراست. وی افزود: به‌کارگیری چک‌های الکترونیکی، یک بحث قانونی دارد که بر مبنای آن، مجلس در قانون درباره امضای الکترونیکی روی سیمکارت‌ها مواردی را بیان کرده است. وی ادامه داد: اگر امضای الکترونیکی روی سیمکارت به مرحله عملیاتی برسد، می‌توانیم چک الکترونیکی داشته باشیم. وی تصریح کرد: چک الکترونیکی از طریق گوشی تلفن همراه صادر شده و کاغذی نیست. البته ویژگی‌های این چک این است که از طریق گوشی همراه به گوشی همراه دیگری منتقل می‌شود و همچنین همان لحظه می‌توان متوجه شد که آیا این چک کارسازی می‌شود یا خیر.


سهم 29 درصدی دهک‌های پایین از مصرف سالانه گوشت
آخرین آمارهای منتشر شده مرکز آمار که سال 1394 را گزارش می‌کند فاصله معنادار اقشار ضعیف و متمول را در شاخص‌های اقتصادی نشان می‌دهد. یکی از این آمارها، الگوی مصرف انواع گوشت در دهک‌های مختلف شهری و روستایی است. به گزارش تسنیم، گزارش‌های رسمی مرکز آمار ایران نشان می‌دهد ضمن اینکه مصرف گوشت در میان طبقات مختلف تا حد زیادی متفاوت است، الگوی مصرف گوشت‌های مختلف نیز به‌نسبت قیمت در میان آنان متفاوت است. براساس این گزارش، در حالی که دهک دهم روستایی و شهری، سالانه به میزان 8/2 و 6/2 میلیون تومان گوشت مصرف می‌کنند، این رقم برای دهک اول روستایی و شهری تنها 238 و 430 هزار تومان است، به این ترتیب دهک مرفه تا 12 برابر فقرا گوشت مصرف می‌کنند. از این گذشته الگوی مصرف انواع گوشت نیز در این دهک‌ها قابل توجه است. این گزارش نشان می‌دهد سهم گوشت حیوانات دریایی، در سبد گوشت‌های طبقات غنی تا 17 درصد (مربوط به دهک دهم شهری) و برای طبقات فقیر تا 4 درصد (برای دهک اول روستایی) کل گوشت مصرفی آنان است. گو اینکه میزان مصرف این نوع از گوشت برای دهک دهم شهری 444 هزار تومان و برای دهک اول روستایی 35 هزار تومان است که فاصله 13 برابری را نشان می‌دهد. همچنین سهم گوشت پرندگان در سبد دهک اول روستایی 67 درصد و برای دهک دهم شهری تنها 25 درصد است، با این حال مقدار مصرف گوشت مرغ توسط دهک دهم شهری (638 هزار تومان) باز هم 4 برابر دهک اول روستایی (160 هزار تومان) است. اما با توجه به قیمت بالای گوشت دام، سهم گوشت دام در سبد دهک‌های دهم شهری و روستایی حدود 60 درصد است که این میزان برای دهک اول روستایی تا 29 درصد تنزل می‌یابد، ضمن اینکه ارزش ریالی مصرف گوشت دام توسط دهک دهم روستایی (7/1 میلیون تومان) حدود  25 برابر دهک اول روستایی (69 هزار تومان) است.
تب گرانی گوشت بالاست
رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از افزایش قیمت این نوع گوشت به ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان برای مشتریان خبر داد. علی‌اصغر ملکی در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: نسبت به هفته گذشته قیمت این نوع گوشت کیلویی
 ۵۰۰ تومان گران شده و در حال حاضر قیمت هرکیلوگرم شقه بدون دنبه عرضه به مغازه‌دار بین ۳۶ تا ۳۷ هزار تومان و عرضه به مشتری بین ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان است. وی دلیل این گرانی را کمبود عرضه دام عنوان کرد.


Page Generated in 0/0060 sec