printlogo


کد خبر: 175241تاریخ: 1396/2/19 00:00
عملیات امداد و نجات برای یافتن اجساد معدنچیان ادامه دارد
تشریح چگونگی بیرون آوردن اجساد کارگران
احتمال وجود 8 معدنچی دیگر در زیر آوار

گروه اجتماعی: مسؤول بازرسی سازمان امداد و نجات هلال احمر به جزئیات بیرون کشیدن پیکرهای معدنچیانی پرداخت که جسد ۱۳ نفر از آنان به صورت عمودی از عمق ۱۰۰ متری بیرون کشیده شد. علیرضا صیاد با اشاره به اینکه توانستیم با همت امدادگران جسد 13 معدنچی معدن یورت را از عمق 100 متری بیرون بکشیم که تحویل سردخانه شده است، به تسنیم اظهار داشت: چند روز قبل نیز پیکر 22 معدنچی از زیر آوار بیرون کشیده شده بود. وی در توضیحات بیشتر عنوان کرد: هم‌اکنون در حال آواربرداری سوم این معدن هستیم و تاکنون
 2 آواربرداری انجام شده است ولی به دلیل فرسودگی این معدن امکان استفاده از تجهیزات پیشرفته وجود ندارد، البته با این وجود کارهای استحکام‌بخشی ورودی و محوطه داخلی معدن که آواربرداری شده، انجام شده است. مسؤول بازرسی سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با تشریح حضور رئیس‌جمهور در جمع معدنچیان عنوان کرد: بعد از رفتن رئیس‌جمهور از صحنه حادثه معدن یورت، کارهای امدادی و آواربرداری از انتهای معدن ادامه پیدا کرد و مجرای کوچکی به اندازه عبور یک نفر ایجاد شد که در نهایت منجر به کشف اجساد 13 معدنچی متوفی شد که با تدابیر بسیار سختی جسد آنان بیرون کشیده شد.
صیاد درباره وجود فرد دیگری در معدن حادثه دیده توضیح داد: گمانه‌زنی‌ها بر محور همین آمار 35 نفر بود ولی به دلیل اینکه در زمان حادثه برخی کارگرها و حتی محلی‌ها وارد معدن شده بودند و اینکه هیچ مرجع رسمی نیز آمار دقیقی در این‌باره ارائه نکرده است ما نیز نمی‌توانیم وجود فرد دیگری را در داخل معدن تایید کنیم ولی طبق وظیفه امدادی خود به عملیات آواربرداری همچنان ادامه می‌دهیم. معدن زغال سنگ زمستان‌یورت آزادشهر یکی از معادن زغال سنگ ایران واقع در 14 کیلومتری شهرستان آزادشهر در استان گلستان است. این معدن در 90 کیلومتری شرق گرگان قرار دارد که در روز چهارشنبه 13 اردیبهشت 1396 انفجاری در این معدن رخ داد که بر اثر آن ده‌ها کارگر در زیر زمین گرفتار شدند.
در همین باره معاون استاندار گلستان گفته است: «احتمال گرفتار شدن 8 معدنچی دیگر در زیر آوار حادثه معدت یورت وجود دارد».
رضا مروتی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری گلستان افزود: تاکنون پیکر  35 نفر از معدنکاران پیدا و منتقل شده است که این به  تعداد همان لیست اعلامی معدن است. مروتی افزود: فرمانداری آزادشهر نیز لیستی از مفقودان تهیه کرده است که احتمال دارد در معدن حبس شده باشند. وی گفت: هم اکنون در 2 تونل این معدن عملیات کاهش گاز مونوکسیدکربن و گاز متان انباشته شده در حال انجام است تا پس از کاهش انباشتگی و انجام عملیات هوادهی، نیروهای امدادی و متخصص معدن بتوانند دوباره  عملیات آواربرداری را آغاز کنند. هر چند نمی‌توان به طور قطعی گفت چند نفر در معدن محبوس هستند اما  احتمال دارد 7 یا 8 نفر دیگر از معدنکاران  محبوس شده باشند.
همچنین هادی هاشمیان، رئیس کل دادگستری گلستان از ارسال گزارش حادثه انفجار معدن زمستان‌یورت آزادشهر به دفتر ریاست قوه‌قضائیه خبر داد. وی با بیان اینکه این گزارش به دستور رئیس قوه‌قضائیه تهیه و ارسال شده است، گفت: این گزارش شرح مبسوطی از حادثه دلخراش انفجار معدن زمستان‌یورت آزادشهر، جریان رسیدگی به پرونده و اقدامات صورت گرفته تاکنون است. رئیس کل دادگستری استان گلستان درباره روند رسیدگی به پرونده‌ زمستان‌یورت آزادشهر گفت: مدیر و پیمانکار معدن به دادسرا احضار و بازجویی شده‌اند و تا زمان اعلام نظر کارشناسی به قید وثیقه  به مبلغ
۱۰ میلیارد تومان آزاد هستند.


Page Generated in 0/0136 sec