printlogo


کد خبر: 175327تاریخ: 1396/2/21 00:00
اخبار

نگاهی به نمایش «رؤیای شب دهم اردیبهشت»
حقیقتی بر گونه اساطیر
امیرعلی مهدویان: شب دهم اردیبهشت بود که رویای نابغه دانشگاه شریف به وقوع پیوست. نابغه‌ای که دعوتنامه‌های کالج‌های معتبر را به تسخیر لانه شیطان فروخت. جوان ۲۱ ساله‌ای که جزو فرماندهان استراتژیک جنگ می‌شود و خبر شهادتش را به همت نیز نمی‌دهند؛‌ این خبر سهمگین فقط باید به گوش حاج احمد برسد.
نمایش «رویای شب دهم اردیبهشت» ادای دینی است به نابغه علم و جنگ و زندگی  که هر فرازونشیبی از زندگی او می‌تواند آموزگار عمر ما باشد. ۵ پرده از زندگی محسن وزوایی در این نمایش به صحنه رفته است. نمایشی که از تئاتر کلاسیک فاصله گرفته و مرزهای جدیدی را در هنر نمایشی ایران در نوردیده است. مخاطب در دل صحنه با فیلمی سینمایی مواجه می‌شود و بخشی از داستان را به روایت سینما می‌بیند. بازی‌های نور و تکنیک‌های خلاقانه جابه‌جایی صحنه با دکورهای مینیمال باعث شده است تماشاچی با فرمی نه‌چندان تکراری مواجه شود و همین باعث آشنایی‌زدایی از او می‌شود. این نمایش ماهیت خود را در معرفی بخشی از محسن وزوایی تعریف کرده است. او یک اسطوره است که در  دل همین میز و نیمکت‌ها رشد کرده است اما فرق او با تمام همسالان و همقطارانش در انسانیتی است که بسیاری به باد فراموشی سپرده‌اند. سرباز عراقی که در کوران بازی‌دراز از دستان محسن آب خورده و حال خواب محسن آشفته‌اش کرده است. محسن شاگرد اول بود و دوستش شاگرد دوم، محسن خود را به جنگ با کفر فراخواند و دوستش راهی آلمان شد ‌اما محسن جنگ عقیده را در نبرد گلوله و تیر نمی‌داند،‌ دوست او باید بماند تا آینده‌ ایران محتاج پسماندهای دارویی غرب نشود. محسن با دل‌ها چه کرده که نیروی سازمان مجاهدین که در لباس پرستار کمر به قتلش بسته بود، بی‌هیچ سخن گفتن اندیشه‌ خود را کنار می‌گذارد و مرید محسن می‌شود. محسن اسطوره است، ‌اسطوره‌ای که از او فقط 5 قاب روایت شد. آری! ‌او اسطوره است اما اسطوره‌ دست‌یافتنی که بر همین زمین زیست کرده و دنیا را چند صباحی میهمان خود کرده بود. آری! او و تمام شهدای عالم اسطوره‌ای هستند که واقعیت یافته‌اند یا به قول معلم شهید: حقیقتی بر گونه‌ اساطیرند.
رویای شب دهم اردیبهشت مملو از بغض و لبخند و تامل است. این نمایش از مخاطب گریه گدایی نمی‌کند، بلکه بیش از هر چیز او را در فکر خویش غرق می‌کند که وزوایی چگونه وزوایی شد. مخاطب گاهی قهقهه می‌زند و گاهی دیگر بغض تمام گلویش را فشار می‌دهد اما بعد از نمایش آنچه می‌ماند سوالی است که در ذهن خیلی‌ها نقش می‌بندد:‌ ما چرا وزوایی نشویم؟
نمایش رویای شب دهم اردیبهشت درباره گوشه‌هایی از زندگی تا شهادت شهید محسن وزوایی، فرمانده دفاع‌مقدس است  که به کارگردانی میلاد جباری‌مولانا و با حضور ارژنگ امیرفضلی، الهام چرخنده، مهری آل‌آقا، آتش تقی‌پور، سیروس کهوری‌نژاد، ایمان صفا، حسام افسری، هانیه رحیمی، علیرضا عباسی و شهاب درفشدار روی صحنه می‌رود. محسن وزوایی از فرماندهان 8 سال دفاع‌مقدس، دانشجوی رشته شیمی دانشگاه صنعتی شریف، دهم اردیبهشت 61 در سن 32 سالگی به درجه شهادت نائل شد. رویای شب دهم اردیبهشت تا 21 اردیبهشت‌ماه هر شب ساعت 18 میزبان مخاطبان خود است.


فرخ نعمتی و نگار عابدی در «سر دلبران»
نگار عابدی و فرخ نعمتی به جمع بازیگران سریال «سر دلبران» به کارگردانی محمدحسین لطیفی پیوستند. به گزارش فارس، در حالی ‌که تصویربرداری سریال «سر دلبران» در لوکیشن بیمارستان در شهر یزد ادامه دارد، نگار عابدی و فرخ نعمتی هم به جمع بازیگران این سریال اضافه شدند. نگار عابدی پیش ‌از این در سریال‌های «دودکش» و «پادری» نیز با محمدحسین لطیفی همکاری داشته است، ولی «سر دلبران» نخستین تجربه همکاری مشترک فرخ نعمتی و محمدحسین لطیفی به‌حساب می‌آید. «سر دلبران» جدیدترین محصول مرکز فیلم و سریال سازمان اوج به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی و کارگردانی محمدحسین لطیفی براساس داستان حسین حسنی است که قرار است ماه مبارک رمضان روی آنتن سیمای ملی برود.
 


Page Generated in 0/0056 sec