printlogo


کد خبر: 175345تاریخ: 1396/2/21 00:00
چهارگوشه

محاکمه نخستین شهروند بحرینی در دادگاه نظامی
سازمان عفو بین‌الملل اعلام کرد دولت بحرین برای نخستین‌بار از زمان تصویب تغییرات قانون اساسی در آوریل که اختیارات دستگاه قضایی را توسعه می‌دهد، نخستین شهروند را تحویل دادگاه نظامی داد. عفو بین‌الملل در بیانیه خود تصریح کرد دادستان کل بحرین پرونده فاضل الراضی را که سپتامبر سال 2016 بازداشت شد، به یک دادگاه نظامی فرستاده است.

وبا؛ فاجعه دیگر یمن
وبا در یمن هر روز قربانیان بیشتری می‌گیرد که نامناسب بودن محیط‌زیست و اوضاع بهداشتی و درمانی و معیشتی مردم به گسترش این بیماری همه‌گیر کمک کرده است. بیمارستان‌های یمن به علت افزایش مراجعان مبتلا به وبا، خواستار کمک سازمان‌های بین‌المللی شده‌اند. طبق اعلام معاون وزیر بهداشت و درمان یمن،‌ وبا در 10 روز جان 27 نفر را در این کشور گرفته است و بیش از 2 هزار بیمار هم منتظر دریافت نتایج آزمایشات خود هستند.

جنایت مزدوران آل‌سعود در القطیف
نظامیان رژیم سعودی سه‌شنبه به منطقه العوامیه واقع در شهر شیعه‌نشین القطیف یورش بردند. به گزارش پایگاه خبری العهد، نیروهای امنیتی رژیم سعودی منازل شهروندان عربستانی را در العوامیه مورد هجوم قرار دادند. شاهدان عینی گفتند این حمله به شهادت یک شهروند عربستان ساکن العوامیه منجر شد.

«دست مرگ» روسیه در کمین آمریکا
عضو کمیته مرکزی حزب کمونیست روسیه با ترسیم خط قرمزهایی برای آمریکا، تهدید کرد اگر واشنگتن حمله‌ای اتمی علیه روسیه انجام دهد، پاسخ کوبنده‌ای خواهیم داد. پیتر رومانف گفت: ‌در نشستی غیرعلنی که در دوره اتحاد جماهیر شوروی حضور داشتم، درباره طرح سیستم «دست مرگ» بحث و بیان شد که اگر حمله‌ای پیشگیرانه علیه ما انجام شود، سیستم «دست مرگ» موشک‌هایی را شلیک خواهد کرد تا آمریکا را هدف قرار دهد.


عزم مون جائه این، رئیس‌جمهور جدید کره‌جنوبی برای استقلال از واشنگتن
نه کره‌ای‌ها به آمریکا
رئیس‌جمهور جدید کره‌جنوبی نخستین اولویت برنامه‌های خود را تمرین ملی «نه گفتن به آمریکا» قرار داده است. «مون جائه این» وکیل 64 ساله و رهبر حزب لیبرال دموکرات  که در انتخابات روز سه‌شنبه این کشور با فاصله‌ای زیاد پیروز شد، قصد تغییراتی بزرگ در سیاست خارجی سئول را بر اساس منافع ملی دارد. عمده‌ترین برنامه‌های مون تبدیل روابط خصمانه فعلی با کره‌شمالی به یک ارتباط خانوادگی کره‌ای و همچنین مخالفت با طرح تحمیلی دفاع موشکی آمریکا بر کره‌جنوبی است. او که بلافاصله پس از پیروزی در انتخابات کارش را به عنوان رئیس‌جمهور جدید آغاز می‌کند با زیر سوال بردن سیاست‌های
2 دولت قبلی سئول اعلام کرد حتی حاضر است برای عادی‌سازی روابط با کره‌شمالی به پیونگ‌یانگ سفر کرده و  مستقیما با کیم جونگ اون مذاکره کند.  پیروزی او با استقبال چین و روسیه مواجه شده است. بویژه طرحی که از زمستان گذشته با عنوان «نخست منافع ملی» درباره سیاست خارجی کره‌جنوبی ارائه داده بود که بر مبنای آن این کشور کوچک باید مستقل‌تر از آمریکا عمل کند. مون که سابقه فعالیت‌های حقوق‌بشری را دارد در انتخابات سه‌شنبه با فاصله بیش از 41 درصد رهبر حزب دولتی لیبرتی(آزادی) و متحد رئیس‌جمهور فاسد برکنار شده را پشت‌سر گذاشت و معتقد است رای آری اکثریت قاطع کره‌ای‌ها به او «نه به آمریکاست». او همچنین خواهان برچیده شدن سامانه موشک‌های آمریکایی تاد از کره‌جنوبی به بهانه دفاع از این کشور شده است. این حمایت گسترده ملی همچنین به او امکان تحولات گسترده‌ای می‌دهد چنانکه مهم‌ترین شعار او در سیاست داخلی مهار فساد خاندان‌های ثروتمند حاکم بر اقتصاد کره‌جنوبی است.
 


Page Generated in 0/0043 sec