printlogo


کد خبر: 175350تاریخ: 1396/2/21 00:00
در همایش «واکاوی آواربرداری اقتصادی» مطرح شد
کاهش شدید رفاه مردم در دوران روحانی

گروه اقتصادی: شاخص رفاه اجتماعی که در گذشته بدون در نظر گرفتن نفت ۴۴ درصد افزایش یافته بود، در سال‌های ۹۱ تا ۹۴ با کمال تأسف ۶ درصد کاهش یافت. به گزارش تسنیم، سیدشمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دهم در همایش مدیران جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی با عنوان «واکاوی آواربرداری اقتصادی» اظهار داشت: در دولت یازدهم بشدت نظام آماری کشور تخریب شد. بنابراین تلاش خواهیم کرد زنگار از آمار اقتصادی برداشته شود. وی با اشاره به برخی اظهارات مسؤولان دولت یازدهم مبنی بر اینکه دولت‌های نهم و دهم اقتصاد را 30 سال به عقب برگردانند، گفت: برای بنده اصلا خوشایند نیست بگویم 4 سال عملکرد اقتصادی دولت یازدهم هیچ بوده است. حسینی با تأکید بر اینکه اقتصاد ایران را مثل فرزند خودم دوست دارم، از مسؤولان دولت یازدهم خواست عملکرد خود در حوزه تولید ملی، بیکاری، رفاه اجتماعی و توسعه انسانی را بازگو کنند. به اعتقاد وزیر اقتصاد دولت دهم، وضعیت تولید ملی، بیکاری، رفاه اجتماعی و توسعه انسانی در طول 4 سال دولت یازدهم کاهش داشته است. وی به ارائه آماری درباره مسائل مختلف اقتصادی پرداخت و گفت: تولید ناخالص داخلی کشور بدون نفت در سال 1384، 132 هزار میلیارد تومان بود. این عدد در سال 91 به 179 هزار و 400 میلیارد تومان رسید. بنابراین به طور متوسط طی 8 سال 5 درصد رشد داشته است که در پایان سال 94 به 180 هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی رشد در این 4 سال صفر بوده است. حسینی درباره نرخ بیکاری نیز گفت: نرخ بیکاری در بهار 1384 زمانی که محمود احمدی نژاد در مرداد همان سال دولت را تحویل گرفت 12 درصد بود و در سال 1392 به 6/10 درصد کاهش یافت و این عدد امروز از 12 درصد فراتر رفته است و در بهار 1395، 2/12 درصد شده است. وزیر اقتصاد دولت دهم خاطرنشان کرد: توزیع درآمد بر حسب ضریب جینی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است، در مناطق شهری در سال 1384، 6/40 درصد بوده است و در سال 91، به 4/35 درصد کاهش یافته است که این در حد معجزه است. وی ابراز تأسف کرد در سال 1394 توزیع درآمد بر حسب ضریب جینی به 37 درصد افزایش یافته است. حسینی با بیان اینکه تولید ناخالص داخلی بدون نفت کاهش یافته است، گفت: جمعیت سالی 5/1 درصد رشد داشته، پس مشخص است که درآمد سرانه کاهش یافته است. وزیر اقتصاد دولت دهم تصریح کرد: شاخص رفاه اجتماعی در 8 سال دولت‌های نهم و دهم بدون در نظر گرفتن نفت 44 درصد افزایش و در سال 91 تا 94 با کمال تأسف 6 درصد کاهش یافت. وی با بیان اینکه فراگیرترین شاخص توسعه و اقتصاد، توسعه انسانی است، گفت: توسعه انسانی در سال 2005، 69/0 درصد بوده و به استناد دفتر آمار سازمان ملل متحد در سال 2012 به 76/0 درصد ارتقا یافته و ما به توسعه انسانی باردار رسیدیم. حسینی تأکید کرد: برخی‌ها تلاش دارند به گذشته بازگردند. شما امروز باید به کارنامه خودتان نگاه کنید و آمارهای خودتان را بگویید.
وزیر اقتصاد دولت دهم در واکنش به برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه دولت‌های نهم و دهم خزانه خالی را به دولت یازدهم تحویل داده است، گفت: می‌گویند خزانه خالی است. 104 هزار میلیارد تومان سرانه پرداختی به کشور در سال 91 بوده است. این عدد در سال 92 به 148 هزار میلیارد تومان رسیده، بنابراین چطور ادعا می‌کنند خزانه خالی بوده در حالی که 40 درصد نیز افزایش داشته است. وی افزود: سال گذشته (95) پرداختی و عملکرد خزانه کشور 282 هزار میلیارد تومان بوده، یعنی 104 هزار میلیارد تومان در سال 91، 2 برابر شده است. حسینی با اشاره به هزینه جاری کشور گفت: کل بودجه جاری کشور در سال 91، 89 هزار میلیارد تومان بوده و پرداختی‌های خزانه بابت بودجه‌های جاری در سال گذشته (95)، 208 هزار میلیارد تومان شده است. این درد را انسان به کجا ببرد؟ این پول‌ها پس کجا رفته است؟
درآمد یارانه‌ای دولت ۸۵ هزار میلیارد تومان است
در همین حال دبیر سابق ستاد هدفمندی یارانه‌ها با اعلام اینکه درآمد یارانه‌ای دولت ۸۵ هزار میلیارد تومان است و یک ریال هم کسری ندارد، از هوچی‌گری برخی مسؤولان انتقاد کرد و گفت: آیا دولت معتقد است افزایش ۳ برابری یارانه کمیته امدادی‌ها گداپروری است؟ محمدرضا فرزین در ادامه این نشست با بیان اینکه بنده آدم سیاسی‌ای نیستم اما برای کشور دغدغه دارم، اظهار داشت: روال فعلی به کشور آسیب می‌زند و این وضع به نفع کشور نیست. فرزین در ادامه با بیان اینکه ما با هدفمندی یارانه‌ها به این جمع‌بندی رسیدیم که برای اصلاح کشور نیاز به اصلاح ساختاری داریم، تصریح کرد: بنابراین ما به منظور اصلاح ساختار اقتصادی کشور برنامه تحول اقتصادی را در 7 بند تدوین کردیم. وی با تاکید بر اینکه امروز همه پذیرفته‌اند که بهترین روش یارانه‌ها پرداخت نقدی است، به برخی ادعاها درباره گداپرور بودن این روش اشاره کرد و افزود: به‌رغم این ادعاها امسال خود آقایان به کمیته امدادی‌ها 3 برابر یارانه داده‌اند. آیا این پرداخت یارانه‌ها گداپروری بود؟ تا زمانی که ما این کار را انجام دادیم سختی‌های زیادی وجود داشت اما بالاخره پرداخت یارانه‌ها جا افتاد. وی تاکید کرد: هدفمندی یارانه‌ها یک ریال هم کسری درآمدی نداشت و همین حالا نیز یارانه کمیته امداد را 3 برابر کرده‌اند در حالی که همین‌ها می‌گفتند ما کسری داریم. فرزین ادامه داد: در حال حاضر درآمد دولت از یارانه‌ها 85 هزار میلیارد تومان است و حساب کردن آن با یک ماشین حساب ساده نیز امکانپذیر است ولی به افکار عمومی گفته می‌شود کسری وجود دارد. بویژه در حال حاضر که 3 مرتبه اصلاح قانون صورت گرفته است. دبیر سابق ستاد هدفمندی یارانه‌ها با تاکید بر اینکه دلیل ندارد واقعیت‌ها را نگوییم، افزود: قرار بود همه پول‌ها به ستاد هدفمندی یارانه‌ها بیاید و آنجا تقسیم شود اما این کار صورت نمی‌گیرد.
 


Page Generated in 0/0506 sec