printlogo


کد خبر: 175403تاریخ: 1396/2/23 00:00
آخرین وضعیت پروژه‌های الف ویژه تلویزیون
سیمای موسی(ع) و سلمان

گروه فرهنگ و هنر: توضیحات قائم‌مقام سیمافیلم درباره رویکرد جدید صداوسیما نسبت به پروژه‌های الف ویژه و همچنین تعداد این پروژه‌ها حاکی از آن است که فرآیند تولید برخی آثار فاخر که طی سال‌های گذشته نام آنها بر سر زبان‌ها افتاده بود، ادامه دارد. به گزارش «وطن امروز»، جمال شورجه چندی پیش از رویکرد صدا و سیما درباره فیلم حضرت موسی انتقاد کرده بود. وی گفته بود: «متاسفانه در زمینه بودجه این سریال با صداوسیما به مشکل برخورده‌ایم و همین برآورد نسبی ما که حدود 80 درصد بودجه اصلی کار است از نظر دوستان زیاد است، در حالی که باید به این مساله توجه کنند که این پروژه به علت تاریخی و فاخر بودن هزینه‌های خاص خود را دارد و با مبالغ کمتر نمی‌توان این کار را ساخت. اسپانسر کار هم نمی‌تواند همه هزینه‌ها را بدهد و این صداوسیما است که باید بخش اصلی بودجه را تامین کند».
تهیه آرت بوک فیلم حضرت موسی(ع)
با این حال به تازگی علی حمیدی، قائم‌مقام سیمافیلم درباره پروژه‌های الف ویژه که در سازمان پیگیری می‌شود، گفته است: پروژه سریال حضرت موسی اکنون در مرحله برآورد است و چون پروژه‌های الف ویژه مقدمات سخت و سنگینی برای نهایی شدن دارند پیش‌تولید این سریال هم به طول می‌انجامد. مدتی است فعالیت‌ها برای تولید سریال حضرت موسی به طور مداوم در حال انجام است. همچنین یک آرت بوک هم برای این پروژه فعال شده است. حمیدی اظهار کرد: اکنون تیمی در حال طراحی صحنه‌های اکشن و فراکنش سریال هستند و براساس آن متن و استوری برد هم نوشته می‌شود. شورجه چند روز پیش در گفت‌وگویی درباره فرآیند تهیه آرت بوک فیلم حضرت موسی گفت: آرت بوک این سریال در حال تکمیل شدن است و پروژه اکنون در مرحله development (بسط دادن پروژه) به سر می‌برد. در این مرحله فیلمنامه گسترده کار که مراحل پیش تولید، تولید و پس از تولید در آن مشخص شده آماده می‌شود. مسائلی مثل حجم جلوه‌های ویژه بصری و میدانی، نوع و میزان دکورها و دکوپاژ صحنه‌ها به شکل انیمیشن دو بعدی آماده می‌شود. بخش عمده تصویرسازی غیررئال و مضامین صحنه‌های مهم فیلم در این مرحله به شکل تابلوهای 70 در 100 آماده می‌شود که مثلا شکل ورودی کاخ فرعون به چه شکلی باشد و همانگونه که گفته شد حتی بخشی از صحنه‌های مهم فیلم به شکل انیمیشن دوبعدی ساخته می‌شود. شورجه همچنین درباره زمان آغاز تولید پروژه «حضرت موسی(ع)» گفت: در حال حاضر مشغول برآورد بودجه این سریال هستیم. البته برآورد اولیه بودجه را قبلا تهیه کرده و در اختیار سازمان صداوسیما گذاشته‌ایم. در ضمن این سریال اسپانسر هم دارد که بخشی از هزینه کار را تامین خواهد کرد اما باید جلسات توجیهی متعددی در صداوسیما درباره بودجه کار برگزار کنیم. ما آمادگی این را داریم که به محض تزریق بودجه کار تولید را آغاز کنیم چون بدون پول نمی‌توان بخش تولید را فعال کرد و امیدوارم نیمه دوم سال بتوانیم پیش‌تولید این سریال را آغاز کنیم.
آخرین وضعیت سریال سلمان فارسی
قائم مقام سیمافیلم همچنین درباره پروژه «سلمان فارسی» که قرار است داوود میرباقری آن را بسازد، گفته است: متن این سریال در حال بازنویسی است و این مجموعه هم جزو کارهایی است که در حال فعالیت است. سال گذشته امرالله احمدجو، یکی از همکاران این پروژه درباره سریال «سلمان فارسی» گفته بود: «سلمان» از کودکی به جوانی رسید و ما همپای او می‌دویم. کار همچنان در همان مراحل قبلی به سر می‌برد و طرح کلی فیلمنامه را داوود میرباقری به نگارش درآورده است و من هم در نگارش دیالوگ‌های فیلمنامه نقش دارم.  این کارگردان فیلمنامه‌نویس درباره اینکه دیالوگ‌ها تا چه حد واقعی هستند، اظهار کرده بود: دیالوگ‌هایی که از «سلمان فارسی» در منابع تاریخی وجود دارد، بسیار کم است و خیلی کلی روایت شده است. برای مثال نوشته شده که در جنگ احزاب، «سلمان» پیشنهاد می‌دهد دور تا دور مدینه را خندق بکشند اما جزئیات پیرامونش و اینکه چگونه این عبارت را بیان کرده، در هیچ کجای تاریخ ثبت نشده است. به همین سبب گفت‌وگو‌ها در فیلمنامه براساس اتفاق و رویدادی موثق نوشته می‌شود اما به هر حال برای جذابیت بیشتر قصه ممکن است تغییراتی هم ایجاد شود.  
سال گذشته معاونت سیما این نکته را مطرح کرده بود که فرآیند تولید این اثر در دستور کار جدی این معاونت قرار دارد و حتی زمانی که ساخت این سریال برای نخستین‌‌بار مطرح شد، مقامات استان و شهر اصفهان از همکاری با سازندگان این اثر خبر دادند.
با همه اینها علی حمیدی  با اشاره به پروژه‌های حضرت موسی و سلمان فارسی تاکید کرده است: هنوز نمی‌توان گفت این ۲ پروژه به طور قطعی چه زمانی کلید می‌خورند اما به پشتیبانی جدی از طرف سازمان صداوسیما نیاز دارند. قائم‌مقام سیمافیلم درباره رویکرد جدید نسبت به پروژه‌های الف ویژه توضیح داد: همانطور که می‌دانید پروژه‌های غیر الف ویژه در این یک سال بسیار فعال شد و ما سعی کردیم سیستم پرداخت‌ها را منضبط‌تر کنیم. اکنون بنای سازمان بر این است که پروژه‌های الف ویژه را نیز منضبط کند. وی با اشاره به پروژه‌های جدید عنوان کرد: ما هر دو هفته یک بار طرح یک پروژه جدید را تصویب می‌کنیم و به همین دلیل سعی می‌کنیم کارهای الف ویژه را منضبط کنیم تا در کنار این آثار، سریال‌های دیگر هم ساخته شوند. ما حدود ۱۲ سریال الف ویژه داریم که تعدادی مشترک با سازمان اوج و تعدادی نیز درباره دفاع مقدس است و باید دید کدامیک را باید براساس همین برنامه‌ریزی‌ها به تولید برسانیم.  این اظهارنظر قائم مقام سیمافیلم امیدواری‌ها برای تولید پروژه‌های الف ویژه را بیشتر کرده است. مهرماه 94 و در دوران ریاست قبلی صداوسیما، پورمحمدی که معاونت وقت سیما را برعهده داشت، در پاسخ به سوالی درباره چرایی ساخته نشدن آثار فاخر گفته بود: مشکل اساسی سازمان صداوسیما بودجه است. ما در حال حاضر هیچ بودجه‌ای برای ساخت سریال‌های الف ویژه نداریم و به دنبال مشارکت بودیم و هستیم تا از بخش‌های خصوصی کمک بگیریم. پروژه‌های الف ویژه نیازمند بودجه‌های بالایی هستند و حتی برخی از این سریال‌ها به اندازه کل بودجه معاونت سیما بودجه می‌خواهند که ما الان چنین پولی را نداریم. وی حتی تاکید کرده بود:«زمان دقیقی برای حل مشکل مالی سازمان صداوسیما نمی‌توانم تعیین کنم؛ چرا که اصلا مشخص نیست». گفتنی است در سال‌های اخیر دولت با بهانه‌های مختلف تلاش کرده است بودجه صداوسیما را با مشکل مواجه کند. در حالی که هر کدام از مسؤولان دولت در هر ساعت که می‌خواستند می‌توانستند روی آنتن بروند اما باز مسؤولان دولتی در روند تامین بودجه این سازمان مشکل ایجاد می‌کردند.


Page Generated in 0/0039 sec