printlogo


کد خبر: 175406تاریخ: 1396/2/23 00:00
در مراسم رونمایی از «مرز ما عشق است» مطرح شد
کنایه به هنر اباحه‌گر امروز

محمدمهدی سیار در آیین رونمایی از کتاب «مرز ما عشق است» گفت: اگر قرار باشد شعر قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی در نسل فعلی ادامه پیدا کند، شعری که سیدمحمدمهدی شفیعی ارائه می‌دهد می‌تواند ادامه متناسب همان فرم و شکل باشد. به گزارش فارس، آیین رونمایی کتاب «مرز ما عشق است» سروده حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی شفیعی که انتشارات شهرستان ادب آن را منتشر کرده، با حضور چهره‌های مختلف برگزار شد. عبدالرحیم سعیدی‌راد اولین کسی بود که پیرامون کتاب صحبت کرد و گفت: من به واسطه شغلی که دارم، تقریبا هر روز یک مجموعه از شاعران امروز می‌خوانم؛ باید بگویم از هر 10 کتاب شاید فقط یک مجموعه شعر قابل اعتنا باشد و مجموعه «مرز ما عشق است» از جمله مجموعه شعرهای قابل اعتناست.
وجود رگه‌های طنز در «مرز ما عشق است»
در ادامه ناصر فیض با اشاره به اشتغال مولف به درس و بحث دینی، گفت: شفیعی در عین اشتغال به فعالیت‌های طلبگی، شعر و زبان شعر معاصر را به خوبی می‌شناسد و شعرهایش جاندار است. او افزود: برای بررسی یک مجموعه شعر، اینکه آن مجموعه نخستین اثر یک شاعر باشد بسیار تعیین‌کننده است. «مرز ما عشق است» به عنوان نخستین مجموعه شعر سیدمحمدمهدی شفیعی بسیار قابل توجه است. فیض وجود رگه‌هایی از طنز در همه اشعار کتاب «مرز ما عشق است» را از ویژگی‌های آن دانست و گفت: این مجموعه اگرچه یک مجموعه شعر جدی است اما مصراع یا بیتی در آن نیست که طنز تامل‌آمیزی در آن نباشد و این خصوصیت شعر حافظ و سعدی است. سپس علی داوودی به ارائه نظرش درباره «مرز ما عشق است» پرداخت و آن را از حیث زبان دارای 2 ویژگی دانست:1- بهره‌گیری از زبان روز 2- حماسی بودن زبان غزل‌ها. داوودی اضافه کرد: در بسیاری از غزل‌ها، آرایه‌های ادبی بدون تکلف زیبایی ویژه‌ای خلق کرده‌اند. او نگاه مومنانه، حتی در شعرهای عاشقانه این کتاب را یکی دیگر از خصوصیات آن برشمرد.
ادامه قیصر و سیدحسن‌حسینی در اشعار سیدمهدی شفیعی
چهارمین نفری که پیرامون «مرز ما عشق است» سخن گفت محمدمهدی سیار بود. او به 3 نکته اشاره کرد: سطح مجموعه اشعار سیدمحمدمهدی شفیعی بسیار بالاتر از تجربه اول یک شاعر جوان است و می‌تواند با آثار بسیار خوب شاعران با تجربه رقابت کند. همچنین این کتاب ادامه مطلوب و متعادل شعر انقلاب اسلامی است چنانکه شعر انقلاب ادامه مطلوب شعر فارسی است. اگر قرار باشد شعر قیصر امین‌پور و سیدحسن حسینی در نسل فعلی ادامه پیدا کند، شعری که سیدمحمدمهدی شفیعی ارائه می‌دهد می‌تواند ادامه متناسب همان فرم و شکل باشد. وی افزود: اندیشه قوی و شبکه واژگانی در لایه‌های ظاهری و نهانی شعر 2 خلأ شعر امروز است که این دو خلأ در مجموعه «مرز ما عشق است» پر شده است. سیار با اشاره به تنوع مضامین و دقت و تامل سیدمحمدمهدی شفیعی در انتخاب کلمات شعرش، از مخاطبان خواست شعر او را با دقت نظر و تامل بخوانند و از کنار واژه‌ها و ابیاتش ساده نگذرند. سیار در جمع‌بندی سخنانش گفت: من پیش از چاپ کتاب، با نگاه منتقدانه همه آن را از نظر گذراندم و اکنون که چاپ شده می‌بینم از آنچه فکر می‌کردم قابل دفاع‌تر است. بعد از محمدمهدی سیار، مرتضی حیدری‌آل‌کثیر پیرامون کتاب «مرز ما عشق است» گفت: این مجموعه با عنوان عمیق خود (مرز و عشق) مخاطب را به فراسوی معنا دعوت می‌کند و به تعبیری شاید نگاهی کنایه‌آمیز به فضای غالب هنر اباحه‌گر امروز است. حیدری‌آل‌کثیر ضمن برشمردن ویژگی‌های هنر دینی گفت: نگاه انتقادی و بیدارگر از مختصات هنر و شعر دینی است که در سراسر کتاب این موضوع به مخاطب القا می‌شود.
 


Page Generated in 0/0050 sec