printlogo


کد خبر: 175414تاریخ: 1396/2/23 00:00
واکنش کرملین به نخستین دیدار ترامپ با لاوروف:
مسائل داخلی بر ارتباط آمریکایی ارجح است

تصاویر نخستین دیدار دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده با یک مقام عالی کرملین در کاخ سفید نشان از آن داشت که ظاهرا قرار است روابط گرمی بین 2 طرف برقرار شود اما حقیقت آن است که دست‌کم روسیه هنوز بسیار محتاطانه به بهبود روابط با آمریکا می‌نگرد. در عین حال استقبال گرم و خودمانی ترامپ از سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که برای نخستین‌بار از زمان روی کار آمدن دولت جدید واشنگتن به همراه سرگئی کیلسیاک، سفیر اخراجی این کشور از آمریکا به کاخ سفید رفته بود، جریان اصلی مطبوعات آمریکا را دچار وحشت کرده است. حتی الکساندر شرباک، عکاس خبرگزاری تاس که روز چهارشنبه لاوروف و کیسلیاک را همراهی می‌کرد با رسمی خواندن فضای حاکم بر این این دیدار، واکنش‌های رسانه‌های آمریکایی را اغراق‌آمیز خواند و به تشنج عصبی تشبیه کرد.
روز چهارشنبه در واشنگتن ابتدا لاوروف و همتای آمریکایی‌اش، رکس تیلرسون به مدت یک ساعت و نیم در دفتر او در وزارت خارجه با هم در مورد مهم‌ترین مسائل از جمله سوریه بحث کردند و سپس به اتفاق به کاخ سفید رفتند. این سه به مدت 40 دقیقه دور از چشم خبرنگاران پشت درهای بسته اتاق بیضی مذاکره کردند. مذاکره‌ای که ترامپ وقتی از اتاق بیرون آمد آن را بسیار بسیار خوب توصیف کرد. حتی وقتی او کنایه زد که خشونت‌های وحشتناک در سوریه باید متوقف شود، رسانه‌های آمریکایی نتوانستند از لحن او چنین برداشت کنند که ترامپ علیه اسد حرف زده است.  با توجه به اینکه تیلرسون نیز در دیدار ماه پیش خود از مسکو مجموعا حدود 6 ساعت با لاوروف و پوتین، پشت درهای بسته مذاکره کرده بود می‌توان گفت مسکو و واشنگتن تقریبا تمام حرف‌های‌شان را به هم زده‌اند و از این پس بویژه در سوریه، اوکراین و در زمینه تحریم‌های ضد روسی همه چیز در میدان عمل مشخص خواهد شد.
تیلرسون در دیدار ماه گذشته با پوتین از «سطح پایین اعتماد» بین 2 کشور ابراز تأسف کرده و گفته بود رابطه 2 قدرت اول هسته‌ای جهان نباید اینگونه باشد. با این وجود پس از دیدار برگشت همتای روس او با رئیس‌جمهور آمریکا، به هیچ‌وجه به نظر نمی‌رسد اختلافات 2 طرف در کوتاه‌مدت قابل حل باشد. لاوروف در نشست خبری پس از دیدار از کاخ سفید صریحا اعلام کرد روسیه قصد خروج از سوریه را ندارد و اذعان کرد هیچ تضمینی به طرف مقابل درباره دخالت در سوریه نداده است. او همچنین با لحنی هشدارآمیز گفت اصرار آمریکا بر رفتن اسد می‌تواند برای سوریه و منطقه عواقبی همچون اوضاع لیبی و عراق پس از سقوط حکومت‌های مرکزی‌شان داشته باشد. وزیر خارجه روسیه در پاسخ به خبرنگارانی که اصرار داشتند اخراج رئیس اف‌بی‌آی پیش از ورود او به واشنگتن، به منظور پرده‌پوشی روابط تیم ترامپ با روسیه انجام شده است، این موضوع را مساله داخلی آمریکایی‌ها خواند و از بحث درباره آن طفره رفت.
موضع محتاطانه مسکو
سخنگوی کرملین در نخستین واکنش به دیدار لاوروف با ترامپ نشان داد به هیچ‌وجه از برخورد گرم ترامپ ذوق‌زده نشده است. دیمیتری پسکوف این دیدار را مثبت ارزیابی کرد اما نتیجه‌گیری از آن را عجولانه خواند. وی همچنین با اشاره به دیدار ماه آتی میلادی پوتین و ترامپ در حاشیه نشست گروه 20 (جی 20) در آلمان، هدف هر دو رئیس‌جمهور را کاهش مشکلات دو طرفه از جمله در عرصه بین‌المللی خواند.  اگرچه به گفته پسکوف، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال برقراری روابطی «واقع‌بینانه» و «پایاپای» با روسیه است اما حتی به‌رغم برکناری جیمز کومی، رئیس اف‌بی‌آی توسط ترامپ در آستانه نخستین دیدار خود با یک مقام ارشد روس، مسکو مواضع احتیاطی خود در مقابل واشنگتن را حفظ کرده است. سخنگوی پوتین رودررو با خبرنگاران با اشاره به اینکه روسیه مسائل داخلی و بین‌المللی زیادی جز رابطه با آمریکا دارد که باید آنها را حل کند، مشخصا از الویت داشتن دغدغه‌های روسی بر عادی‌سازی ارتباط آمریکایی آن هم با توجه به رفتار قهرآمیز دولت آمریکا سخن گفت.
 

کمک مالی آمریکا به مخالفان پوتین
بنیاد آمریکایی حمایت از دموکراسی (NED) که از طریق نهاد فدرالی ایالات متحده (USAID) تامین مالی می‌شود، در سال ۲۰۱۶ به جهت آنچه حمایت از دموکراسی در روسیه خوانده، ۱۰ میلیون دلار هزینه کرده است. این بنیاد که توأمان با جورج سوروس - دلال صهیونیست - و اتاق فکر نومحافظه‌کاران جنگ‌طلب یعنی دو مرجع ایجاد آشوب، تروریسم و جنگ در کشورهای دیگر نزدیک است اعلام کرده که کمک‌های خود را به سازمان‌های مبارزه با اختلاس، دفاع از زندانیان سیاسی و حقوق بشر در روسیه اعطا کرده است اما تاکنون دریافت‌کنندگان پول‌ها اعلام نشده‌اند. در مقابل اغلب سیاستمداران روس بر این باورند که این نهادهای آمریکایی در قالب دموکراسی در تلاشند با کمک فعالان اجتماعی سنت‌های روسیه را نابود کنند. بر این اساس، به گزارش برخی رسانه‌های روسی نزدیک به کرملین، در راستای افزایش انسجام ملی این کشور در مقابل تهدیدات نرم غربی، چند مرکز فرهنگی و حقوق بشری بزرگ آمریکایی و انگلیسی که بیش از یک دهه در این کشور فعال بودند به اشاره پوتین تعطیل می‌شوند.
 


Page Generated in 0/0056 sec