printlogo


کد خبر: 175438تاریخ: 1396/2/23 00:00
ویژه‌خواری دولتی‌ها محور سومین مناظره تلویزیونی کاندیداهای ریاست‌جمهوری حسن روحانی و معاونش در ماجرای تصاحب زمین‌های نجومی با قیمت بسیار نازل پاسخی نداشتند
اسناد رانت‌خواری روحانی

گروه سیاسی: مناظره سوم کاندیداهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری دیروز جمعه 22 اردیبهشت‌ماه برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز» در مناظره سوم که به مسائل اقتصادی اختصاص داشت، باز هم مسائلی درباره فساد و رانت‌خواری برخی کاندیداها مطرح شد. این بار البته این اسحاق جهانگیری، کاندیدای پوششی حسن روحانی بود که در همان دقایق ابتدایی مناظره، ادعایی علیه محمدباقر قالیباف مطرح کرد. جهانگیری از شعار قالیباف مبنی بر جنبش 96 درصدی‌ها علیه 4 درصد رانت‌خوار انتقاد کرد. او در این‌باره به ماجرای سرو بستنی گرانقیمت در برج میلاد اشاره و از آن به عنوان سندی علیه قالیباف استفاده کرد. جهانگیری بدون پاسخ به سوال مناظره که مربوط به قاچاق بود، به ماجرای واگذاری برخی املاک در شهرداری نیز اشاره کرد.
این حمله تند و ناگهانی جهانگیری باعث شد هر از گاه در مقاطعی از مناظره، اظهاراتی مبنی بر رانت‌خواری و ویژه‌خواری روحانی و جهانگیری مطرح شود. سیدابراهیم رئیسی در مقطعی از مناظره به فساد نزدیکان روحانی اشاره کرد و گفت روحانی باید از برخورد با این افراد استقبال می‌کرد. قالیباف نیز به صورت مشخص درباره تعلق بانک گردشگری به برادر جهانگیری مطالبی را مطرح کرد. البته او در بخش پایانی مناظره اظهاراتی درباره چگونگی خرید املاک گرانقیمت توسط روحانی و جهانگیری داشت. به گفته قالیباف، حسن روحانی در سال 70 حدود 800 متر زمین را به قیمت متری 3 هزار تومان در منطقه شهرک غرب خریداری کرده است!
قالیباف همچنین گفت اسحاق جهانگیری نیز 385 متر زمین را در سال 78 به قیمت متری 140 هزار تومان در منطقه ونک تصاحب کرده است. کاندیدای ریاست‌جمهوری گفت این تصاحب نوعی رانت است و به همین دلیل است که در دولت روحانی اراده‌ای برای برخورد با فساد وجود ندارد.
قالیباف در این مناظره لیست اموال خود، همسر و فرزند تحت تکفلش را نیز اعلام کرد. از سوی دیگر سیدابراهیم رئیسی در طول مناظره دیروز، با حفظ ادب و متانت به اهانت‌ها و بدزبانی‌های جهانگیری و روحانی پاسخ گفت. رئیسی البته در بخشی از مناظره درباره اتهامات مربوط به نزدیکان حسن روحانی مطالبی را بیان کرد و گفت رئیس‌جمهوری نیاز است که در برابر برخورد قانونی با نزدیکانش مقاومت نکند.
مناظره سوم 6 کاندیدای دوره دوازدهم انتخابات ریاست‌جمهوری را می‌خوانید.
  سؤال اول
به گزارش خبرگزاری‌ها، سومین و آخرین مناظره انتخاباتی نامزدهای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با موضوع  «مسائل اقتصادی» ساعت 16:30عصر دیروز آغاز شد. در این مناظره همچون مناظره‌های پیشین پس از قرعه‌کشی جایگاه هر یک از کاندیداها، برای پاسخ به سوالات نیز قرعه‌کشی صورت گرفت. براساس قرعه‌کشی، اسحاق جهانگیری اولین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت و به سوال مجری پاسخ داد. وی درباره برنامه‌های خود برای مقابله با قاچاق کالا و مدیریت واردات در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: در گذشته متاسفانه قاچاق افزایش یافت به طوری که در مقطع تحویل گرفتن دولت حدود ۲۵ میلیارد دلار قاچاق انجام می‌شد اما در این 3 سال با اقدامات انجام شده این میزان به ۱۲ میلیارد دلار کاهش یافته است که بخشی از آنها که مربوط به کوله‌بری‌ها و ته‌لنجی‌هاست، ما مزاحم آنها نمی‌شویم و آنها می‌توانند تحت مقررات کار خود را انجام دهند. جهانگیری خطاب به سیدابراهیم رئیسی گفت:‌ کاندیداهایی که امروز به صحنه آمده‌اند باید برنامه‌هایی را ارائه بدهند در حالی که ما  هنوز چیزی ندیده‌ایم. آقای رئیسی که امروز در صحنه حاضر شده‌اند ابتدا گفتند هنوز تصمیم نگرفته‌اند و می‌خواهند در خدمت امام رضا(ع) باشند، بعد هم وارد صحنه انتخابات شدند و جزوه‌ای را در یکی از مناظره‌ها نشان دادند و گفتند این برنامه من است، در حالی که ما هنوز چیزی به نام برنامه ندیده‌ایم.
  رئیسی در نوبت نقد سخنان جهانگیری
حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی در نقد سخنان جهانگیری گفت: پشتوانه برنامه‌ای که در مناظره قبلی از آن یاد کردم و این بار هم می‌گویم، کارهای زیادی است که در دانشگاه‌های کشور انجام شده و از زمانی که وارد عرصه انتخابات شده‌ام، از نظرات و دیدگاه‌های دانشگاهی بهره گرفته‌ام. رئیسی تصریح کرد: نکته دیگر حضور من در قوه قضائیه و در ارتباط با قاچاق کالا است، قاچاق کالا امروز ۱۸ میلیارد دلار است که البته اکنون از سوی آقای جهانگیری ۱۲ میلیارد دلار عنوان شده است.  وی تصریح کرد:  می‌توان از قاچاق کالا پیشگیری کرد و دولت هم می‌تواند جلوی آن را بگیرد. اما دولتی می‌تواند این کار را انجام دهد که خود وزرا و مسؤولان آن در بخش‌های خصوصی مسؤولیت نداشته باشند و در عرصه کار برای کشور حضور داشته باشند. رئیسی گفت: اگر خود وزرا، مسؤولیتی در بخش خصوصی نداشته باشند و کار دولتی صورت دهند، قاچاق رخ نمی‌دهد. ما مدعی هستیم اگر با قاچاق از سوی دستگاه‌های دولتی برخورد شود، می‌توان ۱۰ میلیارد قاچاق را کاهش داد و از آن، یک میلیون شغل ایجاد کرد.
  هاشمی‌طبا در نوبت نقد سخنان جهانگیری
سیدمصطفی هاشمی‌طبا در این مناظره گفت: روزنامه‌های ما نوشته‌اند که از 114 اسکله رسمی قاچاق وارد کشور می‌شود و  در هیچ جای دنیا قابل درک نیست که چگونه عناصر و افرادی می‌توانند از اسکله‌های رسمی قاچاق وارد کشور کنند!!
  قالیباف در نوبت نقد سخنان جهانگیری
محمدباقر قالیباف در نقد اظهارات جهانگیری گفت: ما اگر بحث 4 درصدی‌ها را مطرح می‌کنیم به این دلیل است که چرا با قاچاق کالا مبارزه نمی‌شود.
وی با تاکید بر اینکه اولین شرط مبارزه با قاچاق کالا پیشگیری است افزود: وقتی در دولتی برخی اعضای دولت و مدیران آن در عین حال که حقوق یک کارگر 800 هزار تومان است و عقب‌ماندگی حقوق پیدا می‌کند، وزرای آن دولت پایه‌گذار حقوق‌های نجومی می‌شوند، مشکل ایجاد می‌شود. مانند جنابعالی که در دوره وزارت پاداش‌های چند میلیاردی را هم برای خود تصویب می‌کنید و  هم به عده‌ای از همکاران خود می‌دهید. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به جهانگیری خاطرنشان کرد: شما در هفته قبل دیدید وزیری که کار فرهنگی دارد، ‌واردات غیرقانونی انجام می‌دهد آیا شما با این شرایط می‌توانید از قاچاق پیشگیری کنید؟ قالیباف در ادامه خطاب به روحانی و جهانگیری گفت: وقتی شما امروز نمی‌توانید امنیت سپرده‌گذاران مستضعف مانند سپرده‌گذاران موسسات کاسپین و میزان را تامین کنید، بعد می‌گویید باید سرمایه وارد کنید و  امنیت آن را برقرار کنید؟ وقتی شما در مسکن‌مهر مشکل دارید به این دلیل است که وزرای شما مشغول کار تجاری و شخصی خود هستند، وقتی شما کسی را می‌گذارید که مدیر بانک آن را تعیین می‌کند و بدون هیچ روالی رقم بیش از 400 میلیون تومان را در حسابی جابه‌جا می‌کند، طبیعتا قاچاق کالا اتفاق می‌افتد.
  میرسلیم در نوبت  نقد سخنان جهانگیری
مصطفی میرسلیم نیز در واکنش به سخنان جهانگیری درباره موضوع قاچاق کالا گفت: شما که به آقای رئیسی اعتراض می‌کنید که چرا برنامه ندارد! خودتان پیش از ایشان مورد سوال هستید برادر من! شما اول خودت برنامه‌ات را مطرح کن، بعد به دیگران ایراد بگیر که چرا برنامه ندارند. وی با اشاره به سابقه 4ساله جهانگیری در دولت یازدهم اظهار کرد: جنابعالی در 4 سال اخیر در دولت بوده‌اید. آیا شما خواب بوده‌اید و حواستان نبوده که چگونه قاچاق انجام می‌گیرد و حال فهمیده‌اید و می‌خواهید از آن جلوگیری کنید؟
  روحانی در نوبت نقد سخنان جهانگیری
در ادامه روحانی ایجاد رقابت در کشور را راهکار مبارزه با قاچاق خواند و گفت: گروه‌هایی که حامی امنیتی و سیاسی دارند، نمی‌گذارند رقابت آزاد شکل گیرد. روحانی با تأکید بر اینکه استان‌های مرزی باید صادرکننده باشند، گفت: روستاهای مرزی ما باید تولیدکننده و استان‌های مرزی صادرکننده باشند. به این صورت جلوی قاچاق کالا گرفته می‌شود.
  جمع‌بندی جهانگیری
جهانگیری در ادامه و در بخش جمع‌بندی صحبت‌های ابتدایی خود خطاب به حجت‌الاسلام رئیسی گفت: باید سابقه و برنامه تنظیم کنند و به اطلاع مردم برسانند. اینکه قوه قضائیه مبارزه با فساد کرده و روز به روز اضافه‌تر شده، بنابراین قوه قضائیه در مسؤولیتی که ایشان داشته ضعیف بوده است.
وی افزود: ما در 3 سال موفق شدیم قاچاق کالارا  به نصف برسانیم و یک موفقیت برای دولت است. سودهای شما بحث قاچاق را به 25 میلیارد دلار رساند و انسان باید شرمنده باشد وقتی اینها را می‌شنود. آقای قالیباف! عادت کردید مسائل را خلاف بگویید. عادت کردید به خلاف گفتن. تهمت و خلاف می‌گویید و هیچ وقت مطالب ثابت نشده است. آقای قالیباف! شما راجع به حقوق‌های نجومی می‌گویید، دولت با افتخار افتاد دنبالش و  رسیدگی کرد و به هر میزان توانست برخورد کند، برخورد کرد. تعدادی از مدیران متخلف کنار گذاشته شدند. رئیس مجلس اعلام کرد براساس گزارش دیوان محاسبات تمام وجوه برگشت داده شده است. طبق گزارش سازمان بازرسی، 2200 میلیارد املاک مردم تخفیف داده شده و آپارتمان 120 میلیاردی را 2 میلیارد تومان دادید. جهانگیری با طرح این پرسش که چرا جلوی تحقیق و تفحص شورای شهر را گرفتید، خطاب به قالیباف گفت: چرا کسی را که موضوع املاک نجومی را افشا کرد 3 ماه در سلول انفرادی زندانی‌اش کردید؟ این شیوه برخورد شماست و شیوه برخورد ما نیز مشخص است. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری اظهار کرد: آقایان می‌خواهند با همان روحیه نظامی‌گری خود همه مسائل کشور را پیش ببرند. بعد اعلام می‌کنند وزرا اینگونه‌اند. جهانگیری در پایان اظهار کرد: آقای قالیباف! نگذارید بگویم چه کسانی طرفدار 4درصدی‌ها هستند. من این تفکیک‌ها و خط‌کشی‌ها را قبول ندارم و با تمام قدرت از بخش خصوصی دفاع می‌کنم و کارنامه من این را نشان می‌دهد و همه می‌دانند با هیچ کدام از بخش‌های خصوصی در طول زندگی‌ام سر وکار نداشته‌ام.
  سؤال از میرسلیم درباره توسعه صادرات غیرنفتی
در ادامه مناظره، سیدمصطفی میرسلیم برای پاسخ به سوال پشت تریبون قرار گرفت. وی در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره برنامه‌اش برای توسعه صادرات و کاهش وابستگی دولت به بودجه نفتی گفت: برنامه‌های بسیار مهمی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی تدوین شده این است که به نفت به عنوان یک ماده خامی که می‌تواند تولیدکننده مواد میانی و محصولات نهایی با ارزش باشد، توجه کنیم. خام‌فروشی نفت تحت‌الشعاع استفاده از نفت قرار می‌گیرد. با توجه به ارزش افزوده‌ای که کالاهای میانی و کالاهای اساسی دارد نسبت به خام‌فروشی، استفاده درست و بهینه از نفت ما را وادار نمی‌کند که استخراج غیرصیانتی داشته باشیم. وی افزود: استفاده درست و بهینه از نفت ما را وادار نمی‌کند که منابع نفتی خود را بفروشیم همانند روشی که امروز دولت انتخاب کرده و به آن افتخار می‌کند، فروش نفت را از 5/1 میلیون بشکه به 5/2 میلیون بشکه رسانده؛  این جای افتخار ندارد.
  روحانی در نوبت نقد سخنان میرسلیم
روحانی در نقد سخنان میرسلیم، نامزد دیگر انتخابات، مساله صادرات را مساله مهمی خواند و گفت: افتخار این دولت این است که با برجام، بازار صادرات به روی کشور باز شد، مواد پتروشیمی که در انبارها مانده بود، صادر شد و میعانات گازی که ماه‌ها روی آب باقی مانده بود نیز صادر شد. کاندیدای ریاست‌جمهوری تأکید کرد: در دولت یازدهم بازارمان را در عربستان از اوپک پس گرفتیم و در آینده میعانات ما در پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس پالایش خواهد شد.
  جهانگیری در نوبت نقد سخنان میرسلیم
جهانگیری در نقد دیدگاه‌های سیدمصطفی میرسلیم در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی نفت اظهار داشت: اطلاعات آقای میرسلیم درباره مسائل کشور خیلی ناقص است؛ ما در زمینه جلوگیری از خام‌فروشی خیلی خوب عمل و تلاش کردیم نفت را به کالایی تبدیل کنیم که قابل فروش باشد.
وی افزود: برای نخستین‌بار در تاریخ ایران است که میزان صادرات از واردات بدون تکیه بر نفت خام بیشتر شد.
  رئیسی در نوبت نقد سخنان میرسلیم
حجت‌الاسلام رئیسی درباره سخنان میرسلیم گفت: فروش نفت باید بر مبنای ارزش افزوده صورت گیرد ولی اینطور عمل نمی‌شود و به‌رغم تلاش‌ها امروز شاهدیم آنچه باید در صادرات انجام می‌شده، صورت نگرفته است اما اینکه چه کاری صورت گیرد تا وابستگی کشور به نفت کمتر شود، در دنیا تجربه شده و آنها روی اخذ مالیات متمرکز شده‌اند.
وی افزود: باید با اخذ مالیات کار را پیش برد، در حالی که دولت می‌خواهد مالیات را از کاسبان بگیرد، نه کسانی که فرار مالیاتی صورت می‌دهند، این در حالی است که روزی ۱۰۰ تا ۱۱۰ کانتینر وارد کشور می‌شود و مالیات نمی‌دهد، این چیزی نیست که از کسی پوشیده باشد، چرا نسبت به این قضیه اهمال می‌شود؟
کاندیدای دوازدهمیــن دوره انتخابـات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: پرونده فساد به وفور در دستگاه‌های دولتی تولید می‌شود و در مقابل گفته می‌شود دستگاه قضایی برخورد کافی نمی‌کند، در حالی که باید جلوی فساد را گرفت. وی تاکید کرد: نمی‌شود صبح تا شب دولت پرونده‌ها و کیس‌های فساد تولید کند و به دستگاه قضایی بفرستد آنگاه دستگاه قضایی مورد سوال واقع ‌شود.
هاشمی‌طبا در نوبت نقد سخنان میرسلیم
در ادامه هاشمی‌طبا درباره صحبت‌های میرسلیم گفت: خوشحالم که امروز صادرات ما به 45 میلیارد دلار رسیده و بخشی از آن صادرات مهندسی با ارزش افزوده تقریباً 100 درصد است. این افتخار بزرگی برای جمهوری اسلامی است که مهندسان کشور اینگونه در دنیا حاضر می‌شوند.
وی افزود: در ارتباط با حوزه نفتی هم باید برنامه دقیقی به مردم ارائه دهیم. نمی‌شود نفت را از جنوب به خراسان یا مازندران ببریم، کالایی تولید کنیم و آن را دوباره به جنوب برای صادرات ببریم، برنامه‌ها در این حوزه باید دقیق و شفاف باشد.
قالیباف در نوبت نقد سخنان میرسلیم
محمدباقر قالیباف نیز در این باره گفت: مشکل صادرات با حضور و عملکرد 4 درصدی‌ها حل نمی‌شود که اجازه  نمی‌دهند، چون منفعت آنها در واردات است.
وی افزود: نکاتی که آقای جهانگیری گفتند دروغ آشکار است و باید به آن رسیدگی شود. او گفت 2200 میلیارد دزدی در املاک نجومی اتفاق افتاده که باید ثابت شود، زیرا دروغ و تهمت در حضور مردم است و باید ثابت شود.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: در املاکی که گفته شد، بنده به دادستان کل کشور نامه نوشتم که به این موضوع رسیدگی کند و ایشان اعلام کرد جرم و تخلف سازمان‌یافته‌ای نبوده است.
قالیباف با اشاره به فساد حقوق‌های نجومی اظهار داشت: آقای نجفی، مشاور آقای روحانی جلسه گذاشت و به گفته دادستان تهران در آن جلسه گفتند املاک را با حقوق‌های نجومی معادل‌سازی کنید تا جلوی خرابکاری و کثافت‌کاری این حقوق‌های نجومی گرفته شود. این همان روحیه‌ای است که 4 درصدی‌ها دارند و خیلی قدرت دارند و خیلی جوسازند.
وی درباره بانک‌ها گفت: اگر بانکی تخلف کرده مسؤول بانک شمایید. می‌توانید با بانک گردشگری برادر خودتان برخورد کنید؟ چون شما گفتید هر کی از من هر چه دارد  بگوید، این اخلاق من نیست آقای جهانگیری، بلکه اخلاق شماست که می‌ایستید و مثل آقای روحانی راست راست نگاه می‌کنید و دروغ می‌گویید. وی افزود: املاک نجومی را چه کسی برده؟ آقای جهانگیری! شما وقتی که وزیر بودید همین زمین 385 متری در ونک را متری 140 هزار تومان گرفتید. حالا ما املاک نجومی دادیم؟ ما  املاک به رفتگرها بر اساس قانون دادیم.  شما و آقای روحانی حقوقدان هستید. مجلس تحقیق و تفحص را وارد ندانست چون سیاسی‌کاری کردید.
جمع‌بندی میرسلیم
میرسلیم در  جمع‌بندی سخنانش و پاسخ به انتقاد دیگر نامزدها گفت: آقای روحانی برنامه ما برای توسعه کشور خام‌فروشی نبود. شما به جای اینکه حق کشور را بگیرید دست به خام‌فروشی می‌زنید. آقای جهانگیری همکاری با همسایگان را به خام فروشی ربط می‌دهید. وی با بیان اینکه باید یک برنامه عمومی برای توسعه صادرات داشته باشیم، افزود: متاسفانه قوانین ثبات ندارند و شما آقای روحانی! آیا از برجام که این همه سنگش را به سینه می‌زنید استفاده کردید؟
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با انتقاد از سیاست خارجی دولت تصریح کرد: سیاست خارجی‌ای درست است که بتواند همکاری با همسایگان را برای برداشت درست از منابع مشترک افزایش دهد نه اینکه دست به برداشت بیشتر از منابع بزنیم، من معتقدم باید از قراردادهایی که استعماری است مثل IPC جلوگیری شود.
میرسلیم تاکید کرد: آقای روحانی! شما از برجام با همه ایراداتش نتوانستید استفاده کنید اما ما در دولت بعد این کار را خواهیم کرد.
سؤال از روحانی درباره مشکلات نظام بانکی
براساس این گزارش، در ادامه مناظره و براساس قرعه‌کشی، حسن روحانی پشت تریبون قرار گرفت. وی در پاسخ به این  سوال که «بزرگ‌ترین مشکل نظام بانکی از نظر جنابعالی چیست و چه برنامه‌ای برای ارائه وام‌های هدفمند به تولید، خدمات، ازدواج و مسکن دارید؟»  با بیان اینکه سرمایه بانک‌های دولتی را 2 برابر کردیم، گفت: از بانک‌ها برای کمک به تولید باید استفاده کنیم. ۲۴ هزار واحد تولیدی در 5 سال گذشته از تسهیلات بانکی استفاده کردند که باعث شد بنگاه‌های اقتصادی کوچک رشد کند.
وی اظهار داشت: سوال این است امروز مردم یارانه نقدی را بیشتر دوست دارند یا طرح تحول سلامت را؟
روحانی ادامه داد: در دولت بعد برنامه داریم که هر روستایی به هر میزان که سرمایه برای اشتغال بیاورد، 2 برابر هم دولت روی آن می‌گذارد تا تولید رونق پیدا کند.
جهانگیری در نوبت نقد سخنان روحانی
اسحاق جهانگیری در نقد دیدگاه‌های حسن روحانی در رابطه با افزایش کارآیی نظام بانکی، به موضوع معوقات بانکی اشاره کرد و گفت: بخشی از کسانی که معوقه بانکی دارند مردم عادی و تولیدکنندگان هستند که باید به آنها مهلت داد تا دیون خود را بپردازند اما بخشی دیگر که بدهی‌های کلان دارند و سوءاستفاده کرده‌اند در رابطه با آنها با همکاری قوه‌قضائیه باید مساله حل شود.
رئیسی در نوبت نقد سخنان روحانی
حجت‌الاسلام رئیسی  در واکنش به سخنان روحانی درباره مشکلات بانکی کشور اظهار کرد: من در مناظره قبل اعلام کردم یک بار برای همیشه تلویزیون مناظره‌ای بین آقای روحانی و دولتمردان قبل صورت دهد تا آنها با هم بنشینند صحبت کنند و دیگر این بحث‌ها تمام شود که ما هر چه می‌گوییم آقای روحانی به دولت قبلی نسبت دهد.
وی ادامه داد: آقای روحانی اشاره می‌کنند که در دولت بعدی برای کشاورزی فلان برنامه را داریم. آقای روحانی! چرا در همین دولت آن کار را انجام ندادید؟ شما 4 سال کشور را به ناحق و ناروا معطل گذاشتید و الان هم می‌گویید در دولت بعد فلان کارها را انجام می‌دهم و باز از ارائه گزارش 100 روزه سخن می‌گویید؟
رئیسی با بیان اینکه یکی از گلابی‌هایی که باید از برجام می‌چیدیم سرمایه‌گذاری خارجی بود، اظهار کرد: آقای روحانی! الان میزان جذب سرمایه خارجی به عنوان یکی از گلابی‌هایی که باید از درخت برجام می‌چیدید، چقدر است؟ الان این میزان 500 میلیون دلار است.
هاشمی‌طبا در نوبت نقد سخنان روحانی
سیدمصطفی هاشمی‌طبا در نقد صحبت‌های روحانی با تأکید بر اینکه بدون تردید مشکلات بانکی از دولت قبل و شاید دولت‌های قبل‌تر به ارث رسیده است، اظهار کرد: اینکه نگوییم دولت قبل چه کرده مراجعه به تاریخ را معوق می‌کنیم. این در حالی است که همیشه باید در رسیدگی به مسائل به مسائل تاریخی هم توجه کنیم.
وی با اشاره به وضعیت نظام بانکی ایران گفت: نظام بانکی اسلامی مورد استفاده ما همان نظام بانکداری اروپایی است که عقود اسلامی را بر آن سوار کرده‌ایم. در این نظام نه مدیران و مسؤولان بانکی و نه متقاضیان تسهیلات نمی‌دانند که چه مواردی را به امضا می‌رسانند.
قالیباف در نوبت نقد سخنان روحانی
قالیباف با بیان اینکه بانک‌ها نقش مهمی در تولید، کار و اشتغال دارند، گفت: ما معتقد هستیم دولت در اداره و نظارت بانک‌ها ناکارآمد بوده است. بیش از 500 هزار میلیارد تومان وام داده اما باید ببینیم به چه کسانی این وام‌ها ارائه شده است.
وی ادامه داد: عمدتا این وام‌ها به چند هزار نفر داده شده است. مردم نمی‌دانند برای گرفتن وام 10 میلیون تومانی چه باید بکنند.
قالیباف خطاب به جهانگیری گفت: شما می‌گویید دولت 10 میلیون تومان وام ازدواج را افزایش داده است اما خود دولت مخالف این امر بوده و مجلس موافق این مساله بوده است. دولت در این حوزه ضعیف عمل کرده؛ ما امروز امنیت سرمایه را می‌خواهیم.
وی سپس خطاب به روحانی نیز گفت: وقتی می‌گویید دولت قبل؛ از نظر من دولت قبل شما هستید. 4 سال فرصت داشتید. 4 سال دیگر می‌خواهید وعده بدهید. هیچ اصلاحی طی این سال‌هایی که شما در دولت بوده‌اید صورت نگرفته است. شفافیت حساب‌ها صورت نگرفت و نقدینگی 3 برابر شد، از ۱۰ درصد به 4/12 درصد رشد بیکاری داشتیم؛ درختی که در 4 سال میوه ندهد، بعد از 4 سال هم میوه نمی‌دهد.
میرسلیم در نقد سخنان روحانی
میرسلیم در نقد سخنان روحانی گفت: نظام بانکداری کشور از نقاط ضعف دولت است. آقای روحانی! شما برای اصلاح نظام بانکی چه اقدامی انجام دادید؛ ببینید آقای روحانی! باید در مساله بانکداری جدی باشید. شما چگونه با این شرایطی که نظام بانکی ما را در برگرفته می‌خواهید برخورد کنید؟ در حالی که می‌دانید برخی از کسانی که بدهکار اصلی بانکی هستند عده‌ای از وابستگان دولت هستند. شما بفرمایید چه راه‌حلی برای این برنامه دارید؟
میرسلیم با بیان اینکه برخی دولتمردان دولت یازدهم در نظام بانکی هستند که آقای قالیباف به آنها اشاره کرد، گفت: شما با این افراد چه می‌خواهید کنید؟ بانکداری ما بانکداری رباخواری است، در صورتی که قرار بود بانکداری بدون ربا باشد.
جمع‌بندی روحانی
روحانی در جمع‌بندی مباحث خود گفت: آقای رئیسی بارها اعلام کردند بهتر است بین دولت فعلی و دولت گذشته مناظره شود. بنده فکر می‌کنم بهتر است با خود آقای رئیسی مناظره کنیم، زیرا همه افراد دولت قبل در ستاد آقای رئیسی هستند و برای ایشان برنامه می‌نویسند. ما حاضر هستیم نسبت به همه مسائل موضوعی کشور مناظره بگذاریم.
وی افزود: آقای رئیسی می‌گویند در دولت قبل اتفاقاتی افتاده و گذشته است، مگر شما در دولت قبل در قوه‌قضائیه نبودید، چطور رسیدگی نکردید، چطور 6/3 میلیارد دلار پول مردم را آمریکایی‌ها توانستند ضبط کنند در حالی که در سال ۸۶ و ۸۷ ما ۱۰ ماه فرصت داشتیم تمام این اوراق را برگردانیم.
روحانی با تأکید بر اینکه مشکلات باید حل شود، گفت: 1/15 درصد معوقات در ابتدای این دولت وجود داشت، امروز معوقات ما حداکثر ۱۰ درصد است، بنابراین ما توانستیم بانک‌ها را در مسیر درست قرار دهیم؛ نظارتی که امروز در بانک‌ها می‌شود، با دولت قبل قابل مقایسه نیست.
سؤال از هاشمی‌طبا درباره رونق تولید و ایجاد اشتغال
بر اساس این گزارش، سیدمصطفی هاشمی‌طبا سومین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت. وی در پاسخ به این سوال که « برنامه دولت شما درباره رونق تولید و ایجاد اشتغال پایدار چه خواهد بود»، بیان کرد: ما پس از آن دوران چه کردیم، ما محیط‌زیست ایران، نفت، گاز و جنگل را در کشور تخریب کردیم. بنابراین اولین تلاش برای این مساله باید احیا و مدرنیزاسیون سیستم کشاورزی باشد که به آینده زندگی ما بر می‌گردد.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری در پایان خاطرنشان کرد: ما باید رونق تولید، صنعت و اصلاح کشاورزی را در دستور کار داشته باشیم و در درجه اول اولویت هم حفظ ایران و توجه به امر افزایش تولید و صادرات را مد نظر داشته باشیم.
قالیباف در نوبت نقد سخنان هاشمی‌طبا
قالیباف در نقد اظهارات هاشمی‌طبا گفت: در تولید نیازمند نیروی انسانی کارآمد، تکنولوژی و سرمایه مناسب هستیم، در کشور در بخش‌های مختلف نیروی مناسب و آموزش‌دیده داریم، سرمایه هم اگر درست هدایت شود، باید گفت سرمایه داخلی خوبی داریم، البته باید تلاش کنیم سرمایه خارجی هم جذب کنیم که برای این کار باید ابتدا امنیت سرمایه داخلی را برقرار کنیم.
وی با اشاره به اینکه برنامه ششم ما را مکلف کرده که در هر سال بیش از یک میلیون شغل ایجاد کنیم، تصریح کرد: چگونه می‌توان این کار را انجام داد؟ آیا بحران به وجود آمده ریشه در 4 درصدی‌ها ندارد که فقط برخی از این امکانات استفاده می‌کنند؟ آیا این بحران ریشه در ناکارآمدی مدیریتی ندارد؟!
میرسلیم در نوبت نقد سخنان هاشمی‌طبا
میرسلیم در نقد سخنان هاشمی‌طبا با بیان اینکه شما به سوال پاسخ نگفتید، گفت: واردات بی‌رویه در کشور وجود دارد  که بیشتر از دولت قبل از چین و ترکیه کالا وارد می‌شود و آن دختری که کالا وارد کرده بود، تولید را خوابانده است. دولت شما چه برنامه‌ای برای مقابله با واردات بی‌رویه دارد و چه سیاستی را پیش می‌گیرید؟
جهانگیری در نوبت نقد سخنان هاشمی‌طبا
جهانگیری درباره دیدگاه‌های سیدمصطفی هاشمی‌طبا در زمینه حمایت از اشتغال در بخش‌های مختلف تولیدی و صنعتی، با ادعای اینکه تمام اعضای دولت گذشته امروز در ستادهای انتخاباتی رقبا حضور دارند، گفت: رشد منفی 7 درصدی را دولت گذشته پیش آورد. این نامزد انتخابات با بیان اینکه مشکلات بزرگی را حل کرده‌ایم، یادآور شد: مگر یادتان رفته نرخ ارز لحظه‌ای تغییر می‌کرد؟
جهانگیری با بیان اینکه سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی در وزارت اقتصاد ثبت شد، افزود: 3 میلیارد دلار از این مبلغ روی زمین قرار گرفته است.
روحانی در نوبت نقد سخنان هاشمی‌طبا
حسن روحانی نیز در ادامه این مناظره خاطرنشان کرد: با موفقیت در توافق هسته‌ای درآمد کشور در سال جاری 20 میلیارد دلار افزایش می‌یابد. در این زمینه ما برنامه داریم که 15 میلیارد از این میزان را با همکاری بانک‌ها به توسعه و سرمایه‌گذاری تخصیص دهیم و 3 الی 5 میلیارد دلار دیگر را نیز برای حمایت از فقرا و اقشار آسیب‌پذیر اختصاص دهیم.
رئیسی در نوبت نقد سخنان هاشمی‌طبا
رئیسی در نقد سخنان هاشمی‌طبا گفت: واحدهای زیادی در گروه‌های کالایی لباس، کیف و کفش هم‌اکنون راکد هستند، در حالی که در شهرک‌های صنعتی نیز واحدهای زیادی راکد هستند و ما در هر شهری نیز با کارگران بیکار مواجه هستیم که می‌توانست این طور نشود، چرا که بسیاری از مشکلات کارگاه‌ها ناشی از کمبود نقدینگی است. وی افزود: دولت نقدینگی کم نداشته است ولی به جای اینکه آن را به تولید بدهد، به چند نفر بدحساب بانکی تسهیلات داده شده است و البته برخی نیز تسهیلات به نحو خاصی گرفته‌اند.
رئیسی خطاب به مردم گفت: مردم باید پاسخ دهند که آیا تا حالا در عمر خود شده است وام
صفر درصد بگیرند، یعنی این وام سودی نداشته باشد؛ در حالی که در دولت مبلغی معادل ۳۰۰ میلیارد تومان وام داده شده که بهره آن صفر درصد است و این، یک تخلف بانکی بوده و در تولید استفاده نشده است.
جمع‌بندی هاشمی‌طبا
سیدمصطفی هاشمی‌طبا، نامزد انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری اظهار داشت: اینکه گفته می‌شود بسیاری از صنایع ما امروز غیرفعال و خوابیده است، به این دلیل است که آنها دچار فرسودگی تکنولوژیکی شده‌اند و توان صادر کردن محصولات خود را ندارند.
وی ادامه داد: یکی از کارهایی که امروز می‌توانیم انجام دهیم، صادرات خدمات مهندسی نیرو، نفت و برق است. باید تولیدات داخلی را مورد حمایت قرار دهیم تا بتوانند کالاها و تولیدات خود را صادر و با بازار جهانی رقابت کنند.
سؤال از رئیسی درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها
حجت‌الاسلام رئیسی در ادامه مناظره در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های خود برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، گفت: قبلا یارانه داشتیم، ولی یارانه را عده‌ای خاص دریافت می‌کردند، در حالی که با قانون هدفمندی قرار بود علاوه بر اینکه همه مردم بهره‌مند شوند، در بخش‌های اقتصادی نیز از این یارانه‌ها برای توسعه استفاده شود، البته این یارانه امروز با فراز و فرودهای خود اجرایی شده است، اما در دولت کنونی فقر بیشتر شده است.
به گفته رئیسی، با این ۴۵ هزار تومانی که دهک‌های پایین دریافت می‌کنند و امکان اداره زندگی آنها هم نیست، کار را نباید ادامه داد، بلکه یارانه باید افزایش یابد، اما اینکه از کجا تامین منابع شود، سوال درستی است؛ باید منابع آب، برق، نفت، گاز و بنزین که در مرحله‌ای گران شد را به سمت خود مردم هدایت کرد. یعنی توزیع یارانه برای خود مردم باشد. وی اظهار داشت: ما اگر به عنوان دولت، مسؤولیت در مقابل مردم داریم، باید به مردم توجه کنیم. الان سفره مردم کوچک‌تر شده است اما باید پرسید چرا اقلامی همچون برنج، روغن، گوشت و کره قیمتش افزایش یافته است، سفره‌ها گران‌تر شده است، پس باید برای خانوارهایی که مشکلات زیادی دارند، فکری کرد.
هاشمی‌طبا در نوبت نقد سخنان رئیسی
سیدمصطفی هاشمی‌طبا، کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری در نقد اظهارات رئیسی، نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: منابع درآمدی که آقای رئیسی می‌گویند پیش‌بینی کرده‌اند، بفرمایند از کجاست؟ دولت قبل ۴۵ هزار تومان در ماه یارانه به مردم داد، میوه و کالاهای دیگر چند برابر شد.
قالیباف در نوبت نقد سخنان رئیسی
قالیباف درباره اظهارات رئیسی گفت: رسیدگی به محرومان وظیفه همه ماست و این توقع مردم، انقلاب و نظام است.
وی افزود: ما باید کاری کنیم که تولید رونق پیدا کند تا محرومان به مسیر زندگی بازگردند. امروز کسانی که می‌توانند تولید کار کنند تحت فشار قرار دارند و به دلیل واردات بی‌رویه و قاچاق، تجار و سرمایه‌داران ما به حاشیه رفته‌اند چون نگران هستند و ۴ درصدی‌هایی که من تاکید می‌کنم سعی می‌کنند بیشترین منفعت را ببرند.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تاکید کرد: این ۴ درصدی‌ها هستند که محرومان را به وجود آوردند آیا در دولت شما برنامه‌ای جدی برای برخورد با این افراد وجود دارد؟
میرسلیم در نوبت نقد سخنان رئیسی
سیدمصطفی میرسلیم درباره سخنان رئیسی گفت: درآمد حاصله از قانون (هدفمندی یارانه‌ها) ۸۰ هزار میلیارد تومان در سال است. با پرداخت یارانه‌ها که در دولت قبل انجام می‌شده حدودا ۳۵ هزار میلیارد تومان به مردم می‌دادید. هنر دولت یازدهم این بوده که همانند دولت قبل پول را به مردم می‌داده اما به تولید هیچگونه توجهی نکرده است. آقای نعمت‌زاده می‌گوید فقط ۳ درصد برای تولید دریافت کرده، در حالی که باید ۳۰ درصد دریافت می‌کرد، آیا شما هم می‌خواهید مثل این دولت رفتار کنید در حالی که این روش به درد نمی‌خورد؟
روحانی در نوبت نقد سخنان رئیسی
روحانی در نقد اظهارات رئیسی گفت: عده‌ای به دنبال بازگشت به 4 سال قبل هستند، می‌خواهند پول پخش کنند، آن زمانی که دولت قبل می‌توانست ۱۷ هزار میلیارد تومان برای یارانه بدهد، ۴۲ هزار میلیارد تومان تخلف کرد که اسنادش موجود است؛ این افراد می‌خواهند بهداشت و درمان، راه روستایی و توسعه و پیشرفت متوقف شود.
وی اظهار داشت: مستمری افراد کم‌درآمد را بیش از 3 برابر کردیم و با مجلس در این باره به توافق رسیدیم.
جهانگیری در نوبت نقد سخنان رئیسی
اسحاق جهانگیری در نقد دیدگاه‌های حجت‌الاسلام رئیسی درباره برنامه خود برای اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها با ادعای اینکه نباید عزت و کرامت مردم را خدشه‌دار کنیم، گفت: سرزده به خانه فقرا نروید و عکس و فیلم نگیرید که به عنوان تبلیغات نشان دهید؛ ما می‌خواهیم معیشت مردم با حفظ عزت آنها بهبود یابد.
جمع‌بندی رئیسی
حجت‌الاسلام رئیسی در جمع‌بندی سخنان خود گفت: سوال من این است که آیا زندگی فقرا برای دولت مسؤولیت می‌آورد یا نه؟ آقای روحانی می‌گوید که درآمد مستمری‌بگیران را 3 برابر افزایش داده است. ما می‌گوییم اگر این کار لازم بود، چرا زودتر انجام ندادید؟ اگر لازم نبود، انجام دادنش در شرایط الان امری تبلیغاتی است، ما می‌گوییم کارهای تبلیغاتی نکنید. وی همچنین خاطرنشان کرد: آقای نوبخت مصاحبه‌هایی می‌کند و حرف‌هایی می‌زند. این حرف‌ها همه انتخاباتی است. بنده اعلام می‌کنم صداوسیما مناظره‌ای بگذارد بین من و  آقای روحانی نه به عنوان دولت قبل، من به عنوان نماینده  یک قشر مطالبه‌گر که حرف‌های‌شان شنیده نمی‌شود، انتقاداتم را طرح کنم. رئیسی همچنین گفت: به من و آقای روحانی وقت بدهند و بنده به عنوان نماینده اقشاری که حرفشان شنیده نمی‌شود بیایم و حرف بزنم. شما 4 سال کشور دست‌تان بود و کشور را به این روز انداختید.
وی افزود: شما یارانه‌ها را گرفتید. هدفمندی یارانه‌ها مشخص است. هدفمند کردن یارانه مشخص کرده که پول‌ها کجا باید برود. شما دولت پرخرجی هستید. شما به عنوان دولت پرخرج روزی که دولت را تحویل گرفتید 100 هزار میلیارد هزینه بود و امروز 250 هزار میلیارد هزینه دولت است. حقوق‌های کارکنان را اضافه کردید که نکردید، یارانه را اضافه کردید که نکردید، چطور است که 250 الی 260 هزار میلیارد تومان هزینه‌ دولت است. اینکه هزینه دولت 2 برابر شده نشان می‌دهد که پرخرج است. چرا یارانه مردم را شما به عنوان دولت تصرف کنید؟  آیا نسبت به بخش فقیر مسؤولیت داریم یا نداریم؟ شما کار تبلیغاتی کردید. ما می‌گوییم که بدبختی که پول و نان ندارد دولت نسبت به آن مسؤولیت دارد یا ندارد. چرا این کار را در روزهای پایانی انجام دادید؟ چه کارهایی که در دو سه ماه اخیر نشده است. ‌ای کاش تمام 4 سال  آقای روحانی این کارها را انجام می‌دادید و فقط در 3 ماه آخر به استان‌ها رفت و آمد نمی‌کردید. اینها در راستای تبلیغات انتخاباتی است.
وی افزود: ما باید مردم را عاقل بدانیم. آیا مردم به تبلیغات رای می‌دهند. مردم عقل دارند و براساس تعقل‌شان رای می‌دهند.
سؤال از قالیباف درباره سند چشم‌انداز
محمدباقر قالیباف، کاندیدای دوازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری در این مناظره در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه‌های شما برای رسیدن به سند چشم‌انداز چیست؟ گفت: امروز کشور ما با یک بحران اقتصادی از جمله بیکاری، رکود و گرانی روبه‌رو است.
وی افزود: در حوزه گرانی گفته می‌شود تورم کنترل شده، اما مردم می‌دانند که گرانی هنوز وجود دارد؛ شکر از ۱۵۰۰ به ۳۵۰۰ تومان رسیده، بیکاری از 5/3 میلیون تا 7-6 میلیون رسیده، تعطیلی کارگاه‌ها وجود دارد، در چنین شرایطی وظیفه همه دولت‌هاست که تدبیر کرده و به کمک مردم بیایند.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری ادامه داد: به نظر من دولت آقای روحانی نتوانست موفق عمل کند و به کمک مردم بیاید، در برخی زمینه‌ها با افزایش هزینه خود، حتی دست در جیب مردم شد، با افزایش قبوض آب، برق و تلفن، فشار یکنواختی به مردم بویژه قشر محروم آمد.
قالیباف تصریح کرد: در حوزه مالیات وقتی می‌خواهیم رشد کنیم، چرا به تولیدکنندگان بویژه تولیدکنندگان کوچک تخفیف یا معافیت مالیاتی نمی‌دهیم؟ وی اظهار داشت: ۴۰ درصد فرار مالیاتی در کشور داریم و در مالیات بر ثروتمندان کمترین سهم دریافت را داریم. این کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: باید در دولت مردم اشتغال و افزایش کار را دنبال کنیم که مشکل بیکاری حل شده و رونق و تولید در کشور ایجاد شود.
قالیباف افزود: خوشبختانه آقای روحانی هم قبول کردند که باید برویم به سراغ نیروهای جویای کار و آنها را شناسایی کنیم و سایتی برای کارآفرینان ایجاد کنیم؛ بگذریم از اینکه با شکایت ایشان، سایت ما بسته شد و سایت خودشان راه افتاد.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خاطرنشان کرد: مالیات را باید عادلانه کرد و از اقشار محروم نیز حمایت کنیم.
میرسلیم در نوبت نقد سخنان قالیباف
میرسلیم در واکنش به صحبت‌های قالیباف با بیان اینکه رسیدن به چشم‌انداز،‌ فداکاری می‌خواهد، گفت: 15 سال درباره شرکتی به آقای جهانگیری می‌گفتیم که تکلیفش را مشخص کنید. یک‌سال بحث و جدل کردم هیچ چیز هم از آن در نیامد.
روحانی در نوبت نقد سخنان قالیباف
روحانی در پاسخ به قالیباف گفت: ایشان درباره رشد اعلام کردند درآمد ملی کشور را 5/2 برابر افزایش می‌دهند، این وعده به این معناست که رشد کشور را به حدود ۲۶ درصد خواهند رساند، در هیچ جای دنیا چنین رشدی وجود نداشته است، در چین رشد ۸ درصدی موجب حیرت همگان شد.
جهانگیری در نوبت نقد سخنان قالیباف
جهانگیری در نقد دیدگاه‌های محمدباقر قالیباف با بیان اینکه اگر ما کیک اقتصاد کشور را بزرگ کنیم، همه مردم از آن استفاده می‌کنند، گفت: یکی از سیاست‌ها، سیاست خارجی است؛ آیا کاندیداهای موجود واقعاً در دیپلماسی وارد هستند؟ آیا اطرافیان شما طرفدار دیپلماسی هستند یا دنبال تنش‌زایی‌اند؟
وی عنوان کرد: در قانون برنامه پیش‌بینی شده که ۷۷۰ هزار میلیارد نیاز است که رشد ۸ درصد داشته باشیم؛ آقای قالیباف با این اطرافیان‌تان می‌توانید این کار را انجام دهید؟ شما شهر تهران را خیلی گران اداره کردید.
رئیسی در نوبت نقد سخنان قالیباف
رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رشد اقتصادی اعلامی 7 درصد است ولی 6 درصد آن مربوط به نفت است، به تولید و اقتصاد ربطی ندارد. باید از اشتغال بفهمیم چقدر کار شده است.
وی افزود: اگر واگذاری به خصولتی‌ها صورت گرفته است، دولت باید از آن جلوگیری می‌کرد، شما دولت هستید باید از این کار جلوگیری می‌کردید. دولت اکنون باید بگوید برای مردم چه کرده است.
هاشمی‌طبا در نوبت نقد سخنان قالیباف
سیدمصطفی هاشمی‌طبا در نقد اظهارات محمدباقر قالیباف نامزد دیگر انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه در زمان تحریم‌ها برای پز دادن و اینکه بگوییم تحریم‌ها اثری بر ما نداشته است از تحریم‌کنندگان کالا وارد کردیم، اظهار داشت: این طریقه صحیح کشورداری نیست و امروز هم ما نباید با سیاهنمایی جامعه بگوییم کشور در وضعیت نابسامانی قرار دارد.
جمع‌بندی قالیباف
قالیباف گفت: وعده‌ها و تعهداتی که به مردم دادم، از جنس عدد و رقم است؛ من مدیر اجرایی بودم، کار کردم، با حرف و شعار نیست.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری افزود: آقای جهانگیری می‌دانند ما وعده ۱۰۰ کیلومتر مترو را اجرا کردیم، این روشن است، سابقه من خلف وعده ندارد، مردم مطمئن باشید 5 میلیون شغل را اجرایی می‌کنیم و 2/1 میلیون از این اشتغال را در مناطق روستایی با تأکید بر محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی انجام می‌دهیم. وی ادامه داد: در حوزه صنایع سنگین، نفت، پتروشیمی و توجه به صنایع پایین‌دستی آن و نیز رانت‌خواری که شغل اساسی مشاغل پایین‌دستی است، کار می‌کنیم و برای کارگاه‌های از کار افتاده نیز برنامه داریم. قالیباف گفت: در حوزه ساختمان رونق منفی ۱۶ داریم که به آن رونق می‌دهیم، در حوزه گردشگری و IT ماهانه و سالانه به مردم گزارش می‌دهیم.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به حسن روحانی گفت: آقای روحانی! شما به گونه‌ای در صحبت‌های‌تان تعریف کردید که انگار اشکالی در اقتصاد کشور نیست اما بدانید هر قدر شما و آقای جهانگیری بگویید و حتی بقیه افراد دولت را هم بیاورید، نمی‌توانید از کارنامه دولت دفاع کنیم؛ بی‌قانونی دولت اینجاست که برنامه ششم تصویب شده، شما فقط 4 برگ در این باره دادید و بعد هم آن اختلاس رخ داد.
وی تصریح کرد: حتماً افزایش درآمد 5/2 برابری برای بخش ارزی و ریالی کشور امکانپذیر است، برای این کار باید به بخش خصوصی و تعاونی‌ها اعتماد کنیم.
قالیباف با اشاره به اینکه امروز رفتار دولت 4 درصدی‌ها مثل دوره قاجار شده است، خاطرنشان کرد: بانک‌ها، بخش فولاد و پتروشیمی دست چه کسانی است، وقتی اعتماد به منابع داخلی ندارید و امنیت سپرده‌گذاری در مؤسسه‌هایی مانند کاسپین را نمی‌توانید تأمین کنید، سرمایه‌گذار به این کشور نمی‌آید. وی ادامه داد: من در دولت نیستم اما قوی‌ترین دیپلماسی شهری در دولت من اتفاق افتاد و دبیرخانه دیپلماسی شهری در تهران است.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اینجا بداخلاقی شد، شما دروغ گفتید و من گفتم دروغ نگویید؛ باید درباره ۲۲۰ میلیارد پاسخ دهید. شخص آقای روحانی و آقای جهانگیری املاک نجومی بردید، ۸۰۰ متر در شهرک غرب به متری ۳۰۰۰ تومان بردید که باید درباره آن توضیح دهید.
قالیباف یادآور شد: تا فساد در این کشور جمع نشود، این وضع درست نمی‌شود.
سؤال از قالیباف درباره ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی
در بخش دوم مناظره اقتصادی، هر یک از نامزدها به سوالی پاسخ دادند. برجسته‌ترین قسمت این بخش از مناظره، اعلام دارایی‌های محمدباقر قالیباف بود. قالیباف در پاسخ به این سوال که برنامه دولت شما برای ارتقای بهره‌وری در حوزه کشاورزی چیست؟ گفت: بنده جلسه قبل قولی به مردم دادم؛ معتقدم شفاف‌سازی مهم‌ترین موضوع برای رشد اقتصادی است. وی گفت: من گفتم همه ما اموال خود را براساس قانون اعلام کنیم، البته قانون می‌گوید باید اموال خود را به قوه قضائیه اعلام کنیم اما من معتقدم مردم هم باید بدانند؛ کل دارایی خودم و بستگانم را در کانال تلگرامی‌ خودم گذاشته‌ام تا معلوم شود دارایی من کجاست.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری تصریح کرد: اگر این اتفاق بیفتد، بسیاری از کارها حل می‌شود.
قالیباف ادامه داد: برای امنیت غذایی حتی با محدودیت‌هایی که در حوزه آب داریم، باید به سمت خودکفایی اقلام غذایی برویم که سیاست‌های کلان، این مساله را روشن کرده مخصوصاً برای روستاها با همین نگاه، صنایع کوچک و خانگی این کار را انجام می‌دهیم و اشتغال ایجاد خواهیم کرد. وی اظهار داشت: البته تا زمانی که مبارزه با فساد و رانت حل نشود، در حوزه کشاورزی، صنایع و تولید به نقطه خودکفایی نمی‌رسیم و نمی‌توانیم صادرات داشته باشیم.
سؤال از هاشمی‌طبا درباره اصلاح نظام مالیاتی
سیدمصطفی هاشمی‌طبا در پاسخ به این سوال که برنامه شما جهت اصلاح نظام مالیاتی و حمایت از تولید و اشتغال در کشور چیست، اظهار داشت: ابتدا لازم می‌بینم مخالفت خود را با اعلام دارایی نامزدها مطرح کنم، چرا که اولا این اعلام به مردم قانونی نیست و دوم اینکه ملاک فقیر بودن و دارا بودن در انتخاب رئیس‌جمهور شاخص نیست.
وی افزود: ما درباره مالیات‌ها باید درآمدهای واقعی افراد را شناسایی کنیم، حدود ۴۰ درصد کسانی که مالیات پرداخت نمی‌کنند در زمره مالیات‌دهندگان قرار ندارند لذا باید سیستم مالیاتی کشور را از اساس اصلاح کنیم.
سؤال از میرسلیم درباره رشد شرکت‌های دانش‌بنیان
میرسلیم در پاسخ  به سوالی مبنی بر اینکه برنامه دولت شما برای رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و کسب‌وکار چیست؟ گفت: باید رابطه صنعت و دانشگاه را برقرار کنیم، ما توانستیم هسته علمی را در صنعت ایجاد کنیم. وی افزود: هسته فناوری را در دانشگاه ایجاد کردیم؛ با استفاده از دانشجویان جوانی که آماده بودند با همکاری استادان‌شان در زمینه صنعت چاره‌جویی کنند و دولت باید از اینها پشتیبانی کند.
سؤال از جهانگیری درباره ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی
جهانگیری نیز در پاسخ به اینکه چه طرح و برنامه‌ای برای شکوفایی درون‌زا و ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی ملی در کلاس جهانی دارید؟ گفت: من قبل از پاسخ سوال عرض کنم که آقای قالیباف! شما ظاهرا آمده بودید اینجا که یک عده را تخریب کنید اما به شما اطلاعات غلط می‌دهند.  من باز ادب به خرج می‌دهم و نمی‌گویم شما دروغ می‌گویید. نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: صنعت خودرو یکی از صنایع پیچیده است و باید از قطعه‌سازی، تحقیق تا توسعه‌ با برندهای معتبر دنیا مشارکت، در ایران تولید و به بازارهای جهانی صادر کنیم.
سؤال از روحانی درباره فرصت‌ها و تهدیدات رشد نقدینگی
روحانی نیز در پاسخ به این سوال که فرصت‌ها و تهدیدات رشد نقدینگی چیست؟‌ اگر رئیس‌جمهور شدید برنامه‌تان در زمینه مدیریت و مهار آن چیست؟ گفت: آقای رئیسی می‌گوید من چرا در ماه‌های آخر برای افتتاح به استان‌ها رفتم و به جایش می‌گویند رفتید و مصوبه را گذراندید.
وی افزود: ما مصوبه را 4 سال پیش گذاشتیم، شما ظاهراً با مسائل قانونی آشنا نیستید. شما یک قاضی محترم هستید، شما اینطوری به مردم تهمت می‌زنید؟
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: چرا اتهام می‌زنید بدون دلیل، بدون دادگاه؟ هرکس هر تخلفی کرده باید با اشد مجازات با او برخورد کرد.
سؤال از رئیسی درباره مقابله با فساد اداری
رئیسی در پاسخ به پرسش مجری که برنامه موثر شما برای مقابله با فساد اداری بویژه فساد سازمان یافته چیست؟ گفت: امنیت کشور در گرو مبارزه با فساد است، زیبنده نظام اداری نیست که هر روز یک فساد را ببینیم. وی افزود: اگر دستگاه نظارتی گزارش داد که فلان کس فاسد هست باید با حساسیت برخورد کرد.
نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: اگر این فساد زیر عمامه من یا زیر عمامه آقای روحانی یا زیر کت آقای جهانگیری یا زیر کت آقای قالیباف یا هرکس دیگری باشد، اولین کسی که باید حساسیت داشته باشد رئیس دولت است. در دولت کار و کرامت مصمم هستیم در هیچ کجای کشور نگذاریم فساد نفوذ کند.
بخش پایانی مناظره
بر اساس این گزارش، در بخش پایانی مناظره هر یک از کاندیداها بر اساس زمان باقیمانده به بیان نظرات خود پرداختند. در این بخش حسن روحانی علیه حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی و محمدباقر قالیباف اظهارات تندی را به کار برد که این اظهارات  با پاسخ مودبانه رئیسی همراه شد و او از روحانی خواست از ادبیات تحقیرآمیز علیه رقبای خود استفاده نکند.
سیدمصطفی هاشمی‌طبا در آخرین فرصت باقیمانده‌اش گفت: ما برای چهار تا رای آوردن نباید کاری کنیم که به عنوان دوستدار ملت خود را معرفی کنیم. وعده‌هایی که داده می‌شود عملی و منطقی نیست. من سوال می‌کنم چرا منابع 3 برابر شدن یارانه را نمی‌گویید که می‌گویند منابع مشخص است.
محمدباقر قالیباف نیز در بخش جمع‌بندی صحبت‌های خود اظهار کرد: چون آقای روحانی و جهانگیری مطالبی را گفتند من باید موضوعاتی را مطرح کنم که فکر می‌کنم اگر به آنها اشاره نکنم حق همه مردم مظلوم و محروم و همه ایرانیان را ضایع کرده‌ام‌. وی خطاب به روحانی تاکید کرد: آقای روحانی جنابعالی می‌فرمایید هر کسی که هست باید با او برخورد شود؛ نخستین برخورد را خودتان انجام دهید؛ بستگان شما در کنار شما امروز چه می‌کنند؟ در حوزه‌های مالی،‌ اقتصادی و بانکی. من مطلع هستم که شما مطلع هستید؛ چرا برخورد نمی‌کنید؟ چون خود شما هم از این رانت استفاده می‌کنید. وقتی که از این رانت استفاده کردید نمی‌توانید با آنها برخورد کنید. قالیباف ادامه داد: آقای روحانی! وقتی جنابعالی حدود 800 متر زمین به قیمت متری 3 هزار تومان در سال 70 می‌گیرید حتما شجاعت برخورد با متخلف را ندارید و این درد کشور است. وی همچنین خطاب به جهانگیری اظهار کرد: آقای جهانگیری جنابعالی می‌گویید نمی‌گویم ولی می‌گویید و دروغ به مردم می‌گویید. شما بگویید که 385 متر زمین را در دهه 80  به قیمت متری 140 هزار تومان از بیت‌المال در ونک گرفته‌اید؛ بعد به ما می‌گویید که املاک نجومی؟! چرا این املاک را به نقد و اقساط به مردم بدبخت نمی‌دهید؟ درد ما این است که شما نمی‌خواهید با فساد مبارزه کنید. کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه اگر حق مردم مطرح نبود این مسائل را به زبان نمی‌آوردم، افزود: من اسناد مربوط به این زمینه‌ها را که به نام شخص این دو نفر است آورده‌ام؛ به همین دلیل است که این افراد می‌گویند نمی‌شود و نداریم.
قالیباف اظهار کرد: ما منابع و فرصت‌های بسیاری داریم اما به‌خاطر اینکه فساد وجود دارد و سیستم‌های هوشمند و اصلاح ساختاری نمی‌شوند این فرصت‌ها از بین می‌رود. هر چه بگندد نمکش می‌زنند، وای به روزی که بگندد نمک؛ ما باید شجاعانه بایستیم و با فساد مبارزه کنیم. حق مردم را بدهیم و به آنها خدمت کنیم. ما بر این باوریم و حتما همه ما دلسوز مردم هستیم. میرسلیم در وقت پایانی خود خطاب به مردم گفت: هموطنان عزیز مهم‌ترین مشکل کشور ما فساد است، آن هم فساد اداری. من با رباخواری بانک‌ها جنگ خواهم کرد. با فساد مبارزه قاطعانه‌ای خواهم کرد. این امر پایان نمی‌پذیرد مگر آنکه افرادی فساد‌ستیز و پاکدست انتخاب شوند.
میرسلیم گفت: دولت من دولت دولتمردان کاسب نخواهد بود. مهار تورم با افزایش تولید و رشد هنر است. دولت یازدهم با ایجاد رکود،‌ تورم را کاهش داد و این عین بی‌هنری است.
اسحاق جهانگیری در بخش آخر مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری گفت: ملت ایران شرایط دشوار است و ما از تحریم‌ها عبور کردیم و منطقه ما حساس است. ما باید جنگ را از کشور دور کنیم. اوضاع منطقه نگران‌کننده است باید مواظب ایران باشیم. باید از کشورمان حراست کنیم. نباید سفره مردم کوچک شود. ما می‌توانیم با برنامه‌هایی که گفتیم مسائل و مشکلات را حل کنیم.
حسن روحانی با بیان اینکه من مایل نیستم برخی مسائل را مطرح کنم، اظهار کرد: مجبورم به مردم شریف ایران اعلام کنم که پرونده سال 84 آقای قالیباف در اختیار من بود و نگذاشتم منتشر شود و با برخی‌ها در دبیرخانه دعوا کردم که نباید در آستانه انتخابات هیچکس از این پرونده مطلع شود که اگر من آن مردانگی را نکرده بودم شما آقای قالیباف الان اینجا ننشسته بودید. وی خطاب به قالیباف گفت: آقای قالیباف! شما که طرحت همیشه لوله کردن بود و هر وقت به دبیرخانه می‌آمدید می‌گفتید بگذارید من ظرف 2 ساعت دانشجویان را لوله می‌کنم. ما اگر جلوی شما نایستاده بودیم که الان همه دانشگاه‌های ما پر از لوله بود. شما نمی‌خواهد راجع به املاک و اموال مردم صحبت کنید و بگویید. ما که همه اموال‌مان در اختیار قوه‌قضائیه است و آن را ارائه کرده‌ایم و شما هم طبق قانون باید آن را ارائه می‌کردید، چرا ندادید؟ و حالا آمده‌اید اینجا و ریاکاری می‌کنید.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری خطاب به رئیسی نیز اظهار کرد: آقای رئیسی! شما راجع به من هر چه می‌خواهید بگویید. هر تهمتی که می‌خواهید بزنید. آزاد هستید. شما قاضی هستید و دست‌تان باز است. شما دادستان روحانیت هم هستید و می‌توانید همه علما را دستگیر کنید، بپرسید که علما از شما چه کشیده‌اند. اما من از شما خواهش می‌کنم امام رضا(ع) را برای مردم بگذارید و امام رضا(ع) را حزبی و جناحی نکنید.
ابراهیم رئیسی در جمع‌بندی صحبت‌های خود با بیان اینکه رسیدگی به دهک‌های پایین اقدامی دور انتظار نیست و دولت فعلی نیز در حال انجام بخشی از این کار است، خطاب به روحانی خاطرنشان کرد: آقای روحانی! شما من را می‌شناسید. من چون روحیه حقوقی و قضایی دارم سخنی همینطوری بر زبانم جاری نمی‌شود که بگویم. آقای معاون اول قوه‌قضائیه و دادستان کل کشور به دفتر شما آمدند و  با جنابعالی صحبت کردند؛ آنها مدارک و اسناد را به شما نشان دادند و گفتند که نزدیک‌ترین افراد شما دچار یکسری مشکل میلیونی هستند، اگر من جای شما بودم مساعدت می‌کردم و می‌گفتم بر اساس قانون برخورد شود. اینکه نباید الان انجام شود یا بعدا باید انجام شود یا در مسائل تشکیک کنید با روحیه فردی که رئیس دولت است سازگاری ندارد.
وی گفت: من این صحبت‌ها را با استناد به صحبت‌های آقایانی که در دفتر شما انجام داده‌اند مطرح می‌کنم. آقای جهانگیری نیز بخوبی از روحیه ضد فساد من خبر دارند. ایشان همچنین بخوبی می‌دانند که من به مسائل مختلف آشنایی دارم.
کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری با بیان اینکه آمبودزمان آسیایی برای نخستین‌بار در زمان دولت اصلاحات در قوه‌قضائیه با حضور 40 کشور جهان تشکیل شد و موسس آن من و پاکستانی‌ها بودیم خطاب به روحانی، خاطرنشان کرد: جز برجام که شما آقایان از آن بیشتر اطلاع دارید، من کمتر از شماها ارتباطات خارجی و اعتبار جایگاه اداری نداشته‌ام.
رئیسی همچنین با بیان اینکه چرا می‌خواهید تحقیر کنید، ادامه داد: این روحیه اخلاقی نیست، چرا که جز موضوعی که جنابعالی در آن ورود داشتید، در سیاست خارجی حتما اطلاعات من کمتر از جنابعالی و آقای جهانگیری نیست.
 


Page Generated in 0/0084 sec