printlogo


کد خبر: 175496تاریخ: 1396/2/25 00:00
تخریب 70 درصدی در 14 روستای منطقه تأیید شد
٢ کشته و ۴۱۹ مصدوم در زلزله خراسان شمالی
وقوع 32 پس‌لرزه تا لحظه تنظیم گزارش

گروه اجتماعی: شمار مصدومان زلزله خراسان‌شمالی به ۴۱۹ نفر و فوتی‌ها به ٢ نفر رسید. بر اساس اطلاعات مرکز لرزه‌نگاری کشور، ساعت ۲۲:۳۰ شنبه‌شب زمین‌لرزه‌ای با قدرت 7/5 ریشتر در عمق ۱۱ کیلومتری، منطقه پیش‌قلعه در استان خراسان شمالی را لرزاند و خسارت‌هایی به روستاهای این منطقه وارد آورد.
به گزارش ایلنا، مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات با اشاره به وقوع زلزله گفت: مناطق تحت تاثیر تا شعاع ٢٠ کیلومتری کانون،  ٩٧ روستا به جمعیت ٣١١٥٠ نفر بوده است.  همچنین 3 شهرستان (بجنورد، مانه و سملقان) متاثر از این زلزله بوده‌اند.  وی مناطق آسیب‌دیده را ١٤ روستا با میزان تخریب بین ١٠ تا ٧٠ درصد تخریب اعلام کرد و گفت:  کل تیم عملیاتی به کارگیری شده ٣٣ تیم شامل آنست (تیم جست‌وجو) ٤ تیم، واکنش سریع ١١ تیم و نیروی عملیاتی  ١٤٢ نفر بوده است. رئیس سازمان امداد و نجات از رهاسازی 19 نفر از زیر آوار خبر داد و گفت: 5 نفر  توسط هلال‌احمر به مراکز درمانی منتقل شدند.  وی با اشاره به اینکه در این زمین‌لرزه ٢ نفر (در روستای لنگر و قره‌جه) فوت شده‌اند، گفت: ٤٧٣ تخته چادر، ٥٠٠ تخته پتو و ٩٤٦ تخته موکت بین زلزله‌زدگان توزیع شده است. همچنین ٦٢٥٠ کیلوگرم برنج و ٦٥٦٤ قوطی کنسر از استان گلستان فرستاده شده است. سلیمی  از به کارگیری
٢٩ خودروی عملیاتی و یک فروند بالگرد نیز خبر داد.
شمار مصدومان از ۴۰۰ نفر گذشت
علاوه بر این پیرحسین کولیوند تعداد مصدومان زلزله 7/5 ریشتری منطقه پیش‌قلعه خراسان‌شمالی را بیش از 400 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد، ۳۴۳ نفر به صورت سرپایی درمان شدند و 53 نفر از مصدومان در بیمارستان جدید امام حسن(ع) بجنورد که ساعاتی قبل از زلزله توسط دکتر هاشمی افتتاح شده بود، تحت درمان قرار گرفتند، همچنین 2 نفر در بیمارستان پورسینای آشخانه و ۲ نفر در بیمارستان امام خمینی شیروان بستری شدند و تحت درمان قرار دارند. رئیس سازمان اورژانس کشور افزود: 37 مصدوم این حادثه تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند و در این حادثه متاسفانه 2 نفر؛ یک خانم ۵۴ ساله از روستای لنگر و یک دختر ۱۲ ساله از روستای قره‌جه فوت کردند.
آمار کشته‌شدگان
مدیر روابط عمومی هلال‌احمر خراسان شمالی آخرین آمار کشته‌شدگان زلزله خراسان شمالی را ٢ تن عنوان کرد.  ابراهیم پرفند ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: در خراسان شمالی بیشترین خسارات جانی و مالی به روستاهای قصر قجر، لنگر، بوربور و پسرکانلو وارد شده است.  پرفند افزود: ۳۷ تیم امداد و نجات به این منطقه اعزام شده‌اند که 4 تیم از خراسان‌شمالی و 3 تیم جست‌وجو از سمنان را شامل می‌شوند.  وی درباره ارسال وسایل مورد نیاز برای امدادرسانی به زلزله‌زدگان گفت: تعداد ۴۷۴ تخته چادر، ۵۰۰ تخته پتو و حدود۱۰۰۰ تخته موکت به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.  مدیر روابط عمومی هلال‌احمر خراسان شمالی از تحت عمل جراحی قرار گرفتن ۲۶ نفر خبر داد. براساس آمار موجود در سده اخیر ۱۳ زمین‌لرزه با قدرت بیش از ۵/۵ ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 2/6 درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) بهمن سال ۱۳۷۵ بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.  بر اساس اعلام اتاق بحران خراسان شمالی تاکنون 37 عمل جراحی نیز روی مصدومان ناشی از زمین‌لرزه انجام گرفته است.  تعداد پس‌لرزه‌ها 32 مورد بوده که قوی‌ترین پس‌لرزه 4/3 ریشتر (07:29) بوده است.


Page Generated in 0/0046 sec