printlogo


کد خبر: 175523تاریخ: 1396/2/25 00:00
اخبار

راهپیمایی‌های  شصت‌ونهمین‌ روز نکبت  در  فلسطین و دیگر نقاط جهان برگزار شد
صهیونیست‌ها نا امیدتر از همیشه
در حالی که احزاب و گروه‌ها و کمیته‌های مردمی فلسطین خود را برای برپایی برنامه‌های شصت‌ونهمین سالروز فاجعه اشغال فلسطین موسوم به روز نکبت آماده می‌کنند، بحران 70 سالگی گریبان رژیم صهیونیستی را نیز همانند نظام‌های مشابه توتالیتر قرن بیستم گرفته است. از عصر دیروز راهپیمایی مشعل‌ها از بخش قدیمی شهر نابلس به سمت مرکز این شهر برگزار شد. البته راهپیمایی اصلی امروز دوشنبه از مقابل دفتر امور آوارگان نابلس به سمت میدان مرکزی شهدا برپا خواهد شد. کمیته عالی ملی حق بازگشت آوارگان فلسطینی «بازخواهیم گشت» در استان نابلس خواهان حضور گسترده فلسطینیان در این برنامه‌ها و تداوم کمپین ملی تحریم کالاهای اسرائیلی شد. قرار است مردم ده‌ها شهر جهان از جمله تورنتو، دوبلین و لندن نیز راهپیمایی روز نکبت را برگزار کنند. اما در آستانه شصت‌ونهمین سالروز تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی در فلسطین، جوانان اسرائیلی نسبت به آینده این رژیم بدبین هستند. براساس تازه‌ترین پژوهش‌ها که تهیه و تدوین آن 18 سال طول کشید و در روزنامه عبری‌زبان یدیعوت آحارونوت منتشر شد،82 درصد جوانان اسرائیلی نیازهای امنیتی را بر نیازهای دموکراتیک ترجیح می‌دهند و 74 درصد دیگر بر این باورند که دولت اسرائیل باید مشکلات معیشتی و بیکاری آنان را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد. از سوی دیگر، سایت عبری‌زبان المصدر نوشت جوانان صهیونیست به این باور رسیده‌اند که منازعه عربی- اسرائیلی تهدیدی راهبردی برای رژیم صهیونیستی به شمار می‌رود.
درگذشت بنیانگذار نخستین جنبش مقاومت اسلامی فلسطین
بنیانگذار جنبش اسلامی در سرزمین‌های اشغالی 1948 دیروز در بیمارستان هشارون شهر بیتح تکفا درگذشت. شیخ عبدالله نمر درویش در سال 1971 تحصیلات خود را در مدرسه اسلامی نابلس به اتمام رساند و با تاثیرپذیری از اخوان‌المسلمین به تاسیس جنبش اسلامی مبادرت ورزید. او در سال 1972 هسته اولیه جنبش اسلامی را در زادگاهش کفرقاسم پی‌ریزی کرد. فعالیت‌های این جنبش تا سال 1974 به دعوتگری و تبلیغ محدود بود، شیخ نمر فعالیت‌هایش را تا شهرک‌های کفر برا، جلجولیه، الطیره و الطیبه گسترش داد. دامنه فعالیت‌های جنبش اسلامی در سال 1978 به ام‌الفحم، باقه الغربیه و دیگر شهرک‌های منطقه المثلث شمالی و در سال 1979 به منطقه النقب و در سال 1982 به الناصره و شهرک‌های الجلیل در سرزمین‌های اشغالی 1948 کشیده شد.


عملیات انتحاری در دانشگاه نیجریه
عملیات انتحاری در دانشگاه مایدوگوری واقع در نیجریه به هلاکت ۲ تروریست و کشته شدن یک نیروی امنیتی این کشور منجر شد. بمبگذاران انتحاری که در روز شنبه قصد داشتند با ورود به یکی از دانشکده‌های دانشگاه مایدوگوری واقع در شمال شرقی کشور نیجریه به اقدامات تروریستی مبادرت ورزند، پیش از موفقیت به هلاکت رسیدند. اگرچه هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت این انفجار را برعهده نگرفته است اما حوادثی از این دست به گروهک تکفیری- تروریستی بوکوحرام نسبت داده می‌شود.

دور تازه تظاهرات تونسی‌ها علیه فساد
بیش از 2 هزار تونسی در اعتراض به پیش‌نویس قانون عفو جرائم فساد مالی دست به تظاهرات زدند. بر این اساس، تظاهرات‌کنندگان یکشنبه به دعوت جنبش «مسامحه نمی‌کنیم» و از سوی ۵۲ سازمان غیردولتی، دولتی و احزاب مخالف تونس، فریاد مبارزه با فساد سردادند. بر اساس پیش‌نویس قانون موسوم به «آشتی اقتصادی و مالی»، هزاران کارمند دولت و تجار متهم به فساد و غارت اموال عمومی در دوره زین‌العابدین بن علی
(۲۰۱۱ - ۱۹۸۷ میلادی) به شرط بازگرداندن اموال چپاول شده عفو خواهند شد.
 


Page Generated in 0/0054 sec