printlogo


کد خبر: 175528تاریخ: 1396/2/25 00:00
چهارگوشه

راز تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی در قاهره چیست؟
بالا گرفتن خشم مصری‌ها علیه اسرائیل
با گذشت 5 ماه از خروج سفیر رژیم صهیونیستی از قاهره، اسرائیل اقدامات جدیدی در راستای بستن کامل سفارتخانه خود در مصر اتخاذ کرده است. تعطیلی سفارت رژیم صهیونیستی به رغم روابط گسترده تل‌آویو با دولت عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور مصر، موضوعی سوال‌برانگیز بوده است. روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» تهدیدات امنیتی که سفارتخانه اسرائیل و کارمندان آن دریافت کردند را دلیل این اقدام عنوان می‌کند اما روزنامه رای‌الیوم دلایل نهفته سیاسی را مقدم بر مسائل امنیتی می‌داند. این نشریه برخط فرامنطقه‌ای هر دو دلیل را دخیل می‌داند اما وجهه سیاسی آن را پررنگ‌تر می‌داند، چرا که یکی از مشخصه‌های بارز مصری‌ها که باید برای درک احساسات ملی آنان به آن توجه داشت، نفرت از رژیم اشغالگر اسرائیل است که درون جامعه مصر ریشه دوانده و بیانگر ارزش‌های  اخلاقی ملت مصر در حمایت از قضیه فلسطین است. به گزارش تسنیم، در سال ۲۰۱۵ بازگشایی سفارت اسرائیل در قاهره با یک جشن رسمی محدود همراه بود که دیوید عوفرین، سفیر اسرائیل همراه سفیر آمریکا به اضافه دوری گولد، مدیر وقت وزارت خارجه اسرائیل در آن حضور داشتند. این اقدام با اعتراض شدید چهره‌های سیاسی و محافل مردمی مصر روبه‌رو شد. نکته قابل توجه اینکه سفیر اسرائیل در قاهره که دارای مدرک دکترای امور خاورمیانه است و مصر را بخوبی می‌شناسد، به دلیل اینکه دعوت‌های او برای ملاقات از سوی بسیاری از مصری‌ها بویژه مسؤولان بلندپایه دولت مصر پاسخ منفی گرفت، در انزوا به سر می‌برد تا جایی که توفیق عکاشه، مالک شبکه تلویزیونی الفراعین نیز به دلیل دعوت از او در منزل شخصی‌اش به شکل خفتباری از پارلمان طرد شد.  محافل صهیونیستی در توجیه تعطیلی سفارت در قاهره اعلام کردند مسؤولان مصری شرایط اسرائیل مبنی بر تامین امنیت و حمایت از سفارت و کارمندان آن را نپذیرفته‌اند. اما دلیل مهم‌تر مخالفت بیشتر مصری‌ها در تمام سطوح با دیدار سفیری است که 7 ماه پیش قاهره را برای همیشه ترک کرد. حمله تظاهرات‌کنندگان جوان مصری به سفارت اسرائیل در نزدیکی دانشگاه قاهره در روزهای نخست انقلاب مصر علیه حسنی‌مبارک در سال ۲۰۱۱ در تاریخ مصر ثبت خواهد شد، در آن زمان تظاهرات‌کنندگان با صعود به طبقه بالای سفارت اسناد موجود در  آن را در هوا پراکنده کرده و از بین بردند و جالب اینکه در آن زمان شورای نظامی مصر به عمد نسبت به این اتفاق بی‌توجهی نشان داد اما بعدا تسلیم عزم راسخ چهره‌های شاخص سیاسی مصر شد.


هند به دنبال تغییر جمعیت کشمیر
برجسته‌ترین دیپلمات معاصر پاکستانی ضمن ارسال نامه‌ای به سازمان ملل متحد نسبت به بروز فاجعه انسانی در کشمیر هشدار داد. سرتاج عزیز که در حال حاضر مشاور نخست‌وزیر پاکستان در امور خارجه است در این نامه تصریح کرد که با توجه به نقض تمام قراردادهای امنیتی در کشمیر توسط دولت هندوستان، سازمان ملل هر چه سریع‌تر براساس آیین‌نامه‌های شورای امنیت باید در بحران این منطقه دخالت کند. او خطاب به دبیر کل سازمان ملل نوشت که هند در پی تغییر بافت جمعیتی کشمیر برای تبدیل اکثریت مسلمان به اقلیت است و خطر جان صدها هزار کشمیری مسلمان را تهدید می‌کند. ارتش هند طی 2 دهه بیش از 60 هزار نفر را در کشمیر کشته و باعث مفقودالاثر شدن 10 هزار نفر دیگر شده‌ است. هند اخیرا دست به تحریم شدید تمام رسانه‌های مجازی در کشمیر زده که این اقدام با واکنش سازمان ملل همراه شده است.

آزمایش موشک نامشخص  در کره‌شمالی
مقام‌های سئول و آمریکا می‌گویند، کره‌شمالی در کوششی جدید، بامداد یکشنبه یک موشک بالستیک را آزمایش کرده است. این آزمایش در سواحل منطقه کوسانگ در شمال‌غربی شبه‌جزیره کره صورت گرفته است. خبرگزاری دولتی کره جنوبی می‌گوید موشک آزمایش‌شده ۷۰۰ کیلومتر پیموده و به نظر می‌رسد آزمایش انجام‌شده «موفقیت‌آمیز» بوده است، هرچند نوع موشک مشخص نیست. پیونگ‌یانگ با وجود قطعنامه‌های سازمان ملل متحد آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را در سال‌های اخیر افزایش داده است.
 


Page Generated in 0/0061 sec