گروه اجتماعی: وزیر اسبق آموزشوپرورش با اشاره به اینکه طراحی سند آموزش 2030 توسط یونسکو بر اساس تفکرات سکولار است، تأکید کرد: سند تحول بنیادین یک الگو بر اساس آموزشوپرورش توحیدی است و برای همه دنیا قابل استفاده است. محمود فرشیدی، وزیر اسبق آموزشوپرورش درباره سند آموزش 2030، به فارس اظهار داشت: طراحی این سند توسط سازمان علمی ـ فرهنگی یونسکو صورت گرفته و برنامههای این سازمان سکولار است. وی با بیان اینکه الگوی آنها با الگوی ما متفاوت است، ادامه داد: ما الگویی از دین اسلام داریم و انسان را خلیفه خدا روی زمین میدانیم اما آنها در تفکر اومانیستی، انسان را خدا میدانند. وزیر اسبق آموزشوپرورش در تشریح وجود تفاوت در 2 دیدگاه تربیتی اسلامی و غربی، افزود: با مقایسه این دو تفکر، الگویی که بر آن اساس طراحی شده با الگویی که بر اساس مکتب توحیدی طراحی شده است، چطور میتواند یکی باشد و به نظر بنده این حرف بامبنایی نیست. فرشیدی با انتقاد از عدم اجرا شدن کامل سند تحول بنیادین ابراز داشت: در حال حاضر همان نظام آموزشی غربی را داریم و آموزشوپرورش ما الگوی گرفته شده از آموزشوپرورش فرانسه و آمریکاست، آن هم به صورت ناقص، در صورتی که در حال حاضر سند بومی افتخارآفرینی داریم و معتقدم این سند مانند خیلی از دستاوردهای علمی بوده که تاکنون کسب شده است. وزیر اسبق آموزشوپرورش در تشریح اهمیت سند تحول بنیادین آموزشوپرورش متذکر شد: توانستهایم برابر 300 تا 400 سال آموزشوپرورش غرب که همه فرمولی شده بود، یک الگو براساس آموزشوپرورش توحیدی تولید کنیم و برای همه دنیا قابل استفاده است؛ در حالی که متاسفانه این موضوع مسکوت مانده است و همان روال فرسودگی، خستگی و بیانگیزگی وجود دارد. فرشیدی با اشاره به مصادیق کمکاری در اجرای سند تحول، یادآور شد: شرایطی است که معلمان و خانوادهها از اینکه دانشآموزان آموزش لازم را نمیبینند، ناراضیاند و دانشآموزان نیز انگیزه درس خواندن ندارند؛ در نتیجه برای ایجاد تحول، سند تحول بنیادین برنامهریزی شد.