printlogo


کد خبر: 175581تاریخ: 1396/2/26 00:00
نمایندگان مجلس: مردم در انتخابات «وارداتچی» و «رانت‌خوار» را بر نمی‌گزینند
پول‌پاشی ۲۰ هزار میلیاردی دولت در شب انتخابات

گروه اقتصادی: دولت برای ادامه حیات خود از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کند تا جایی که اکنون با دست‌یازی به خزانه و برداشت منابع هنگفت سعی دارد به یارانه‌بگیران حذفی مرفه دوباره یارانه دهد در حالی که این رویکرد غیرقانونی است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه با بیان اینکه دولت بدون مجوز مجلس ۲۰ هزار میلیارد تومان از خزانه برداشت کرده و در شب انتخابات بین مردم توزیع می‌کند، گفت: متاسفانه باید اذعان کرد خیال رئیس‌جمهور از مراجع نظارتی مانند دیوان محاسبات راحت است. حسینعلی حاجی‌دلیگانی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه در روزهای اخیر واریز مبالغی به حساب سرپرستان خانواری که یارانه آنها قطع شده بود، موجب تعجب نمایندگان مجلس شده است، گفت: مجلس چه در قانون بودجه 95 و چه در قانون بودجه سال 96 هیچ‌گونه منبعی برای بازگرداندن یارانه به افرادی که از لیست دریافت یارانه حذف شده بودند، در نظر نگرفته است و معلوم نیست پول‌پاشی شب انتخابات دولت به استناد کدام ماده قانونی صورت گرفته است.  حاجی‌دلیگانی تاکید کرد، برخی شواهد از برداشت 20 هزار میلیارد تومان از حساب خزانه‌داری کل کشور  برای پرداخت میلیاردها تومان یارانه در شب انتخابات خبر می‌دهد.  در این بین مشخص نیست نهادهای نظارتی در قبال این تخلف آشکار دولت چه اقدامی انجام خواهند داد و سکوت این نهادها امروز شبهه همراهی با دولت را ایجاد کرده است. وی ادامه داد، متاسفانه باید اذعان کرد با ارتباطی که در دیوان محاسبات با برخی اعضای دولت ایجاد شده، این دستگاه نظارتی کارکرد مناسبی از خود ارائه نداده است و به نظر می‌رسد خیال آقای روحانی از دیوان محاسبات راحت است. عضو کمیسیون برنامه و بودجه گفت: در واقع زمانی هم که اعلام شود دولت تخلفی کرده نوعی اعتماد خاطر وجود دارد که دیوان محاسبات برخورد قاطعی صورت نخواهد داد.  همین ضعف در عملکرد باعث شده شاهد اعمال خلاف قانون اینچنینی باشیم. وی با بیان اینکه آقای روحانی احساسش این است که به آخر خط رسیده است و از همین روی دو فعالیت همزمان را انجام می‌دهد، گفت: مسیر اول پخش پول در شب انتخابات است، 20 هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی 2 سال پیش کل کشور است، این یک تخلف انتخاباتی بزرگ است و عدم رسیدگی دستگاه‌های نظارتی جای بحث دارد. حاجی‌دلیگانی ادامه داد، مسیر دوم که روحانی درپیش گرفته، بیان مطالب ساختارشکنانه است، او با حمله به نهادهای متعلق به نظام یک پیام معنادار را به اقشار مورد نظرش می‌فرستد تا آنها رای به این تفکر ساختارشکنانه روحانی بدهند و این بدترین راه سوءاستفاده از نظام است.
مردم «مبارزه با فساد» می‌خواهند، نه «دولت رانتخوار»
عضو کمیسیون اقتصادی با بیان اینکه پیشنهاد می‌کنم مردم فردی را انتخاب کنند که با رانت و فساد مخالف است، گفت: متاسفانه در 4 سال اخیر اراده تغییر وضعیت اقتصادی در مسؤولان دولتی دیده نشده است. سیدحسن حسینی‌شاهرودی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه در انتخابات پیش رو به لحاظ اقتصادی دو جریان کلی در مقابل هم صف‌آرایی کرده‌اند، گفت: در روز 29 اردیبهشت مردم باید انتخاب کنند که به ادامه وضع موجود رای خواهند داد یا به دنبال آن هستند که روند و ریل‌گذاری اقتصاد به طور کلی جابه‌جا شود. وی با اشاره به مشکلاتی همچون بیکاری و رکود حاکم بر اقتصاد کشور گفت: هر تصمیمی مردم اتخاذ کنند از آنجا که برآمده از نظر جمعی است می‌تواند برای آینده کشور اثربخش باشد. در این بین آگاهی مردم نسبت به واقعیت‌های امروز اقتصادی می‌تواند تا حدود زیادی در اتخاذ این تصمیم موثر باشد. مشکل امروز مردم بیکاری جوانان و بحران رکود است و مردم سعی می‌کنند در تصمیم خود به گونه‌ای عمل کنند که این بحران از اقتصاد کشور برطرف شود. وی تاکید کرد: امروز اقبال عمومی به سمت افرادی است که فارغ از گرایش‌های سیاسی به دنبال مبارزه با فساد اقتصادی، قاچاق کالا، واردات بی‌رویه، رانت‌خواری وزرا و نزدیکان خود هستند. مردم در این انتخابات در یک بزنگاه قرار گرفته‌اند که می‌خواهند کدام رویه را ادامه دهند، رویه فسادزایی که در آن رانت‌خواری و واردات و قاچاق کالا جولان می‌دهد یا منشی که در آن تمرکز اصلی بر رفع بیکاری و فقر در میان اقشار محروم است. حسینی با بیان اینکه مردم به دنبال رشد اقتصادی بالا، رفع تورم، مبارزه با قاچاق کالا و ایجاد شغل برای جوانان هستند، گفت: در این بین شیوه‌های رسیدن به این اهداف خیلی مهم نیست اما انتخاب فردی که اراده تغییر داشته باشد، می‌تواند تا درصد بالایی فضای رخوت‌زده اقتصاد امروز کشور را متحول کند.
«دولت محرومان» یا «دولت وارداتچی»
یک کارشناس اقتصادی با انتقاد از نگاه وارداتی دولت روحانی و افزایش ورود کالاهای لوکس به کشور در سال‌های اخیر گفت: باید به کسی رأی داد که نگاهش به زیرساخت‌های داخلی و مردم محروم باشد. جعفر قادری با تأکید بر اینکه امکان افزایش یارانه نقدی بین اقشار تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی هست، زیرا هم منابع وجود دارد هم می‌توان با حذف اقشار پردرآمد این کار را انجام داد، گفت: باید کسی را انتخاب کنیم که به توانمندی‌های داخلی و پتانسیل‌های زیادی که در کشور وجود دارد توجه دارد نه کسی که به کشورهای دیگر نگاه می‌کند. باید کسی انتخاب شود که به مردم و مناطق محروم بی‌توجه نباشد. این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه نباید رئیس‌جمهور نگاهش به واردات باشد، خاطرنشان کرد: دولت آینده باید به توسعه زیرساخت‌ها و خطوط ریلی که مدت‌هاست روی زمین مانده است توجه بیشتری داشته باشد، به‌جای اینکه کالاهای لوکس را وارد زندگی مردم کند باید به‌سمت خطوط ریلی پرسرعت توجه کند. قادری تصریح کرد: باید نقدینگی در کشور به‌جای اینکه دست دلالان و واردات باشد که کمکی به باز شدن گره‌های مشکلات کشور نمی‌کند، به‌سمت اولویت‌ها حرکت کند.


Page Generated in 0/0137 sec