printlogo


کد خبر: 175588تاریخ: 1396/2/26 00:00
فراخوان نافرمانی مدنی فلسطینی‌ها
فریادهای جهانی ضداسرائیلی در روز نکبت

شصت‌ونهمین سالگرد فاجعه اشغال فلسطین موسوم به «روز نکبت» با موج گسترده‌ای از تظاهرات ضد اسرائیلی و اعلام همبستگی با فلسطینی‌ها در گوشه و کنار جهان همراه بود.
15 مه 1948 روزی بود که متجاوزان صهیونیست به زور سرنیزه و با توسل به کشتار فلسطینیان صدها هزار تن از آنان را از سرزمین مادری‌شان بیرون کرده و تحت حمایت استعمار غرب، تاسیس رژیم  جعلی اسرائیل را اعلام داشتند. در آستانه روز نکبت و همزمان با آن، تظاهرات ضداسرائیلی در برلین، پایتخت آلمان با شعارهایی مانند «فلسطین را آزاد کنید» برگزار شد. روز شنبه نیز در تظاهرات تورنتوی کانادا معترضان مقابل کنسولگری رژیم صهیونیستی تجمع و همبستگی خود را با اسرای فلسطینی اعلام کردند. حدود 6500 فلسطینی در حال حاضر در زندان‌های اسرائیل زندانی هستند که 62 زن و 300 کودک و نوجوان و همچنین 13 نماینده مجلس جزو آنها هستند. دیروز اعتصاب غذای اسرای فلسطینی وارد بیست‌ونهمین روز خود شد. این در حالی است که امسال روز تاسیس رژیم جعلی صهیونیستی تبدیل به روز همبستگی جهانی با اسیران فلسطینی شده است. رهبر دربند جنبش فتح  در آستانه روز نکبت، فلسطینی‌ها را به نافرمانی مدنی ملی و فراگیر در حمایت از اسرایی فراخواند که در زندان‌های رژیم صهیونیستی اعتصاب غذا کرده‌اند. مروان البرغوثی که رهبری اعتصاب غذای بیش از 2000 اسیر فلسطینی را برعهده دارد از سلول خود در زندان الجمله اسرائیل پیام داد که به نبرد آزادی و کرامت تا تحقق اهداف آن ادامه خواهد داد. برغوثی همچنین از گروه‌های فلسطینی و در صدر آنها جنبش‌های حماس و فتح نیز خواست وارد آشتی ملی شده و گفت‌وگوها را از سر گیرند. او همچنین درباره از سرگیری مذاکرات با رژیم صهیونیستی بر اساس قواعد گذشته هشدار داد و گفت شکست و ناکامی این مذاکرات به اثبات رسیده است. در این میان مدیریت زندان‌های اسرائیل به سرکوب اسرای فلسطینی ادامه می‌دهد. آنها این زندانیان را از حقوق مشروع‌شان از جمله حق دسترسی به خدمات پزشکی، دسترسی به تلفن و دیدار با خانواده‌های‌شان محروم کرده‌اند. وضعیت جسمی این اسرا بسیار وخیم است، برخی از آنان مدام بیهوش می‌شوند و شمار زیادی از آنان به زندان‌های صحرایی انتقال داده شده‌اند.
تأکید حماس بر اولویت مبارزه مسلحانه
جنبش مقاومت اسلامی فلسطین نیز همزمان با آغاز راهپیمایی‌ها و اعتصابات به مناسبت روز نکبت، مقاومت و در رأس آن مقاومت مسلحانه را مهم‌ترین عامل بازدارنده واقعی در مقابل رژیم اشغالگر قدس دانست و تاکید کرد «آنچه با زور گرفته شده است تنها در سایه زور بازگردانده می‌شود».
نخستین اختلاف علنی میان ترامپ و نتانیاهو
دیوید فریدمن، سفیر جدید آمریکا در فلسطین اشغالی دیروز دوشنبه وارد اراضی اشغالی شد و  امروز رسما استوارنامه خود را تقدیم «روفی ریولین» رئیس رژیم صهیونیستی می‌کند. فریدمن یک وکیل یهودی افراطی
57 ساله است که به خاطر اظهارات حمایت‌آمیزش از شهرک‌سازی و مخالفتش با فلسطینیان جنجال عظیمی به پا کرد. او در دوران تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ مشاور او بود و در اظهارات اخیرش شهر قدس را پایتخت همیشگی اسرائیل خواند.
اما به‌رغم سفر فریدمن به فلسطین اشغالی، وزیر خارجه آمریکا معتقد است رئیس‌جمهور این کشور، برای انتقال سفارت ایالات‌ متحده از تل‌آویو به قدس محتاطانه عمل خواهد کرد. رکس تیلرسون تنها چند روز پیش از سفر ترامپ به خاورمیانه، در مصاحبه با شبکه ان‌بی‌سی گفت: «رئیس‌جمهور به دقت در حال بررسی پیامدهای این تصمیم و تأثیر آن بر روند صلح است».
او خاطرنشان کرد یکی از عوامل مهم در تصمیم‌گیری دولت ترامپ این است که «آیا اسرائیل این اقدام را برای رسیدن به صلح مفید می‌داند یا مخرب؟» بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی واکنشی غیرمستقیم اما تند به این اظهارات تیلرسون نشان داده است که به‌زعم تحلیلگر روزنامه هاآرتص آغازگر «نخستین اختلاف علنی» بین تل‌آویو و دولت ترامپ است. او با این ادعا که اقدام آمریکا در انتقال سفارت به قدس به ایجاد صلح در این منطقه کمک خواهد کرد، گفت: «این اقدام با تصحیح یک اشتباه تاریخی و از بین بردن این توهم فلسطینیان که اورشلیم پایتخت اسرائیل نیست، باعث پیشرفت این روند می‌شود».
 


Page Generated in 0/0053 sec